- Berichten: 1900
kraantje, lekkage?
- Niek de Boer
- Platinum lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn van der Linde
- Moderator
- Berichten: 535
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
- Berichten: 1900
De motor raakt in elk geval wel koelvloeistof kwijt ,gezien de vraag van Pascal. Ik vraag me af, of de dop van het expansievat wel bij het expansievat hoort.Indien dit niet het geval is kan de nek van het vat te lang zijn voor de dop.De gaatjes in de nek van het vat horen onder normale omstandigen afgesloten te blijven door de dop.Slechts bij extreme omstandigheden hoort de druk in het systeem de veer van de dop omhoog te drukken, waardoor de er vloeistof door die gaatjes kan ontsnappen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman (GAST)
- Elite lid
- Berichten: 182
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman (GAST)
- Elite lid
- Berichten: 182
Alles drooggemaakt en af laten koelen en naar de garage gereden het systeem onder druk laten zetten. Wat bleek: je hoefde maar iets te pompen (nog geen 0,1 bar) en de lucht liep via het ontluchtingsgaatje vh expansievaatje er al uit. Er werd geen druk opgebouwd. Toen het slangetje dat onder in het expansievaatje verdwijnt met een tang afgeknepen en opnieuw druk op het systeem via de radiateur.. Nu lukte het beter, er was druk opbouw en geen lekkages te zien. Vermoeden is dat de dop vh expansievaatje niet meer goed afdicht. De veer is niet lang genoeg om de ronde schijf tegen het opstaand randje vd hals vh expansievat te klemmen.
Toen de afstand gemeten, daaruit bleek dat de ronde schijf vd dop niet diep genoeg in het vaatje valt, waardoor er in de hals vlak boven het ronde gaatje een spleet ontstaat waar koelvloeistof doorheen kan. Een nieuwe dop proberen lijkt mij de korte klap.
Ik heb een nieuwe dop besteld bij het magazijn, volgende week maar eens kijken of dat de klacht verhelpt.
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Platinum lid
- Berichten: 547
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman (GAST)
- Elite lid
- Berichten: 182
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
- Berichten: 1900
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman (GAST)
- Elite lid
- Berichten: 182
Niek de Boer schreef : Dat bedoelde ik dus met mijn bericht op 22 april. Er zijn twee types expansievaten. Met korte en lange nek .Elk vat heeft een bijbehorende dop.
Ow Niek, zo had ik het niet gelezen/begrepen. Nu snap ik wat je daar bedoelt. Ik heb het expansievat zoals op de foto, geen idee of dit de lange nek of korte is. Nu hoop ik maar dat ik de juiste dop heb besteld, die voor de B20 heb ik besteld?
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
- Berichten: 1900
Wanneer de bestelde dop binnenkomt , kun je die op het vat zetten. Het gaat er dan om, dat de het onderste deel van de dop (het gedeelte onder de veer) zodanig diep zit,dat de twee gaatjes BOVEN dat onderste deel van de dop zitten.Je hebt dan de goede dop. Het gaat er om dat door de tegendruk van de veer druk kan worden opgebouwd als het koelwater uitzet en wanneer de druk echt te hoog oploopt, de veer omhoog wordt gedrukt en daardoor het koelwater door de gaatjes kan ontsnappen.Dit mag slechts bij extreme omstandigheden.
Wanneer je de dop er op draait en de gaatjes blijken ONDER de onderkant van de dop te zitten, kan er niet voldoende druk worden opgebouwd.Het koelwater zal dan steeds door de gaatjes kunnen ontsnappen.Je hebt in dat geval dan de verkeerde dop besteld.
Er moet druk worden worden opgebouwd, want hierdoor wordt het kookpunt van het koelwater verhoogd.
Er zijn dus vaten met een lange nek en vaten met een korte nek.Ik weet -eerlijk gezegd-niet welk type bij een b18 of een b20 hoort. Ze zijn nogal eens verwisseld gedurende het bestaan van de auto.Ik weet alleen dat de dop bij het vat moet passen en dat kun je zien zoals hierboven beschreven. Ik begrijp wel, dat je helaas moet gokken als je een dop bestelt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.