- Berichten: 3477
temperatuur meten in radiateur
- Johan Geers
- Platinum lid
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Elite lid
- Berichten: 188
een paar jaar geleden heb ik een nieuw blok in mijn Amazon gezet en is ook het dashboard verbouwd en heeft nu alleen maar ronde klokken en meters van VDO, dus modernere techniek; oa. water en olie temperatuur meters die gewoon de temperatuur in graden celcius aangeven en dan blijken veel problemen ineens over te zijn en krijg je goed inzicht wat er in het blok gebeurt; ook een extra elektrische ventilator op de radiator gezet, die lost de oorzaak van het "probleem" niet op maar is wel erg rustgevend
wat overigens opvalt is dat het water in no-time op temperatuur is maar de olie er minstens een kwartier of langer voor nodig heeft om op bedrijfstemperatuur te komen, maar dat terzijde...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In hoeverre is dat te danken aan die meters en in hoeverre aan dat nieuwe blok, vraag ik me af.Pieter Singelenberg (GAST) schreef : ...water en olie temperatuur meters die gewoon de temperatuur in graden celcius aangeven en dan blijken veel problemen ineens over te zijn...
Dat de motorolie een kwartier nodig heeft om op bedrijfstemperatuur te komen, is geen onbelangrijke constatering. Een ieder weet dat je direct na een koude start de motor niet teveel toeren moet laten maken, maar een kwartier is best wel lang. In de praktijk ook wel eens lastig te realiseren, bv. als je na 5 minuten al een autosnelweg op moet en geen overdrive, vijfbak of viertraps automaat hebt...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Elite lid
- Berichten: 188
de olie wordt gemeten onder in de carterpan (bij de aftapplug) en ik weet niet of dat de koudste plek voor olie is; maar inderdaad heb ik wel eens met een meerdaagse rally dat we na de start meteen de snelweg op moeten of een heuvel op en in dat geval ga ik eerst een half uurtje de zaak op temperatuur rijden en vooral in het voorjaar kan dat in de frisse ochtenduren tergend lang duren....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Elite lid
- Berichten: 188
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Overigens ik heb ook al ontelbare keren opgemerkt dat de watertemp alleen niks zegt, voel me om die reden een stuk comfortabeler in een 1800 waar je de oliedruk/temp en watertemp waarden in een oogopslag hebt.
VDO klokken, baas boven baas en lijkt me een must voor rally
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Elite lid
- Berichten: 188
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Maar ik heb er geen ervaring mee, weet niet of die echt zo werkt.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zo'n rolhoes voor de radiateur is m.i. vooral bedoeld om een snellere opwarmperiode van de koelvloeistof te verkrijgen, maar met een B18/B20 gaat dat in ons land snel genoeg zonder rolhoes. Op de opwarmperiode van de motorolie zal een rolhoes minder effect hebben, vermoed ik.Pieter Singelenberg (GAST) schreef : ja, dat gordijntje zat er ooit op en moet nog ergens liggen, past er nu niet meer op, oliekoeler en Kenlowe zitten in de weg :lol:
Ik lees nu dat je ook een oliekoeler hebt. Als daar geen thermostaat op zit, verbaast het me niet dat je een kwartier moet wachten voordat de motorolie op bedrijfstemperatuur is. Dat zal bij een motor zonder oliekoeler dan sneller gaan...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.