temperatuur meten in radiateur
- Gertrude van der Kleijn
- Junior lid
Wij hebben 3 Amazones waarvan er 2 wat betreft koeling probleemloos zijn.
Bij die 2 auto's (met de standaard uitrusting) staat de temperatuurmeter bij elke omstandigheid netjes in het midden.
Bij de derde Amazon slaat de meter meteen fors naar rechts bij iets zwaardere omstandigheden en bij stationair draaien verdwijnt de naald bijna. Alles al gedaan, nieuwe waterpomp, nieuwe radiateur, nieuwe thermostaat en het systeem gereinigd. Koelvloeitstof loopt goed door het hele systeem. Als je wat toeren maakt zakt de meter weer en met de kachel aan zakt het nog iets verder, maar de meter staat altijd rechts van het midden.
Uiteraard eerst iets gelezen op dit mooie forum hierover en slimme lieden zeggen dan dat je ook eens moet meten hoe warm de koelvloeistof nu werkelijk is.
Dat heb ik gedaan boven in de radiateur (bij betreffende auto een open systeem) en tot mijn verbazing meet ik als de meter in het midden staat daar slechts 72 graden en al de meter op driekwart staat 75 graden.
De sensor van de temperatuurmeter zit op een plek waar de koelvloeistof het warmst wordt.
Paar vragen:
Weet iemand hoe veel warmer het is op de plek van de sensor t.o.v. de bovenkant van de radiateur?
Is het normaal dat de meter zo reageert op een paar graden verschil?
(bij de andere Amazones staan de meters gewoon stil)
Welke temperaturen behoort de meter aan te geven?
Bij voorbaat hartelijk dank voor de antwoorden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thom Fransen
- Elite lid
Thom
Ps: alternatief met een infrarood thermometer de temperaturen boven en onder bvan de radiator vergelijken met een gezonde Amazon.
The difference between men and boys is the price of their toys
- S.P.H Simon
- Platinum lid
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
- Junior lid
Thom, Ik zou niet weten hoe ik aan een extra dashboard moet komen.
Een infrarood temperatuurmeter heb ik niet. Daar zal ik eens naar kijken.
Simon, alvorens iets te plaatsen had ik dit topic eerst gelezen: " www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/25608-blijft-warm-lopen " maar daar vind ik geen antwoorden op mijn vragen.
Wat behoort de temperatuurmeter aan te geven als hij in het midden staat?
M.a.w.: hoeveel graden is dan bij de sensor?
Hoe verhoudt zich dat met de temperatuur boven in de radiateur?
Als ik dat weet, dan ben ik al een stuk verder denk ik.
Guus (de sleutelaar, man van Gertrude)
PS, ik kan de temperatuur vergelijken (ook meten bovenin de radiateur) met onze (goed werkende) andere Amazones, maar die hebben een gesloten systeem en dat vind ik zo'n geklieder met overlopende koelvloeistof)
- Rene Brandt
- Platinum lid
bij open thermostaat b.v één van 82○c is er een open verbinding tussen de kop en radiator , bovenin de radiator zou het dezelfde temperatuur moeten zijn als t.p.v. de sensor.
als de gemeten temperatuur dus hoger zou zijn dan de aangegeven thermostaatwaarde dan koelt de radiator wel maar onvoldoende om de gewenste thermostaatwaarde vast te houden.
dit is geen ramp maar boven de 100○ c kan het gaan koken.
het antwoord is dus , de meter zou de aangegeven thermostaatwaarde moeten aangeven , 78 , 82 en 89 ○c zijn gangbare thetmostaatwaarden , onder ideale omstandigheden dus.
p.s. de oude 50+ temperatuurmeters in de amazons zijn per saldo onnauwkeurig of onbetrouwbaar.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
bij open thermostaat b.v één van 82○c is er een open verbinding tussen de kop en radiator , bovenin de radiator zou het dezelfde temperatuur moeten zijn als t.p.v. de sensor.
Hmm ...., is dat zo ?
Metingen van Arno Pfennings (zie www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/24130-a...um-radiator?start=10 ) laten een verschil van wel 10 C zien tussen voor- en achterzijde kop. Dus als het tpv de thermostaat (en dus ook bovenin de radiator) 82 C is kan het tpv de sensor wel 92 C zijn ....
Of dat verschil lineair is weet ik natuurlijk niet, maar ik denk dat bij een motor op bedrijfstemperatuur de temperatuurmeter per definitie een hogere temperatuur aangeeft dan de thermostaat waarde.
Bovendien blijkt uit de Volvo specs dat een thermostaat van 82 C begint open te gaan bij 82 C, maar pas volledig open is bij 90 C (zie www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/24130-a...um-radiator?start=60
Ik denk dus niet dat je kunt zeggen dat :
.....de meter zou de aangegeven thermostaatwaarde moeten aangeven
Dat die metertjes niet altijd even betrouwbaar zijn bleek onlangs nog : www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/25608-b...open?start=20#161780 . Wellicht is dat ook het hier het geval.
- Junior lid
Dank voor de reacties. Ik heb zojuist weer een keer de thermostaat verwijderd.
Bij gewoon rijden komt de meter (zonder thermostaat) niet verder dan een kwart. Na een kwartier stationair draaien staat de meter in het midden. Als je de motor uit zet loopt de temperatuur altijd iets op, nu niet verder dan driekwart.
Uiteraard wederom de thermostaat (76 graden) gecontroleerd in een pannetje water en die gaat ongeveer bij die temperatuur wagenwijd open.
Dat klopt ongeveer met mijn meting (met de thermostaat erin) van het koelmiddel bovenin de radiateur.
Is logisch, want de thermostaat zit daar vlak in de buurt.
Een thermostaat die goed open staat, zal toch enige weerstand in de doorstroming veroorzaken. Ik kan mij voorstellen dat de temperatuur dan ietsje hoger zal worden.
Ook al zou de temperatuur bij de sensor nog eens 10 graden hoger zijn, dan is dat nog geen probleem.
Volgens mij mankeert er dus niets aan het koelsysteem, maar het de meter en/of de sensor die te gevoelig is.
Maar, ik kan er gewoon niet tegen als een temperatuurmeter in het rood verdwijnt.
Ik blijk nog een andere temperatuurmeter te hebben. Die ga ik er maar in zetten, tenzij jullie weten dat de sensor hier meestal de oorzaak van is, dan koop ik een hele nieuwe set.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Groet, Hans
- Rene Brandt
- Platinum lid
onder ideale omstandigheden zou de meter de thermostaatwaarde aan moeten geven , de praktijk is meestal niet ideaal en een afwijking van een procent of 10 is m.i. reëel.
De temperatuurmeter in de amazon heeft geen gradenaanduiding , slechts warm/koud.
Huke Basart heeft een electrische temperatuurmeter in zijn programma , dit is een omgebouwde oude , kapotte vloeistofmeter, deze schijnen nauwkeuriger te zijn.
- Junior lid
Groeten Guus