Doorstroom koelsysteem
- Gert Vegter
- Platinum lid
Dat laatste is onzin, de gemiddelde temperatuur loopt alleen maar op. Zo lijkt 2014 zelfs het warmste jaar ooit te worden. Ook is de verkeersintensiteit en daarmee de kans op files en opstoppingen vergeleken met vroeger enorm toegenomen. Zaken waarvan je mag aannemen dat er bij het ontwerpen van auto's in de jaren 50/60 geen rekening mee is gehouden."René Minnebo" schreef:
En toch ik blijf erbij al die electrische ventilatoren en tropenradiator is niet nodig als alles maar lekker goed door kan stromen, zo zat het vroeger ook en toen zat er ook geen tropenradiator en elektrische koelventilator in en waren de zomers nog echte zomers.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
toch ik blijf erbij al die electrische ventilatoren en tropenradiator is niet nodig als alles maar lekker goed door kan stromen, zo zat het vroeger ook en toen zat er ook geen tropenradiator en elektrische koelventilator in en waren de zomers nog echte zomers
Ik kan mij nog goed herinneren wat mijn vader en trouwens heel veel mensen het eerste deden tijdens een lange reis op de parkeerplaats, de motorkap moest open om de motor te koelen dat was toch wel een hele grote zorg.
Ook kan ik mij herinneren dat we 2 keer gestrand waren met een kokende motor in de jaren '70.
Is toch een zwak punt bij klassieke auto's.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Kortom, ook toen waren er -in extreme gevallen- koelproblemen.
Voorlopig redt ik 't altijd prima zondere e-ventilator, wel maak ik al jaren gebruik van de 3-laags radiatoren.
Enne, niet alleen klassiekers worden warm hoor! Ik lach me altijd stiekum gek op met name de duitse autobahn waar je eerst met 200+ wordt ingehaald om vervolgens in een stau terecht te komen. Moet je eens kijken hoeveel duitse pk-beesten dan op de vluchtstrook terechtkomen met een kokende motor, verbazingwekkend maar waar!
Groet, Hans
- Rudi
- Platinum lid
daar het raampje iets open laten staan had bij ons eens tot resultaat dat een stukje uit de ruit gebeten werd. Veiliger voor je auto en "meer safari" was een rit met de zebra-geverfde bus. Het park bestaat trouwens al heel lang niet meer.
Kokende motoren zullen er waarschijnlijk pas niet meer zijn als we allemaal electrisch rijden (en anders een auto met luchtgekoelde motor kopen).
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Sorry, beetje off-topic :oops:
Groet, Hans
- Johan Geers
- Platinum lid
Ik heb toen in mijn radiator een koper koelblok met drie rijen kanalen laten bouwen (dus wat men nu een tropenradiator noemt) en een elctriesche fan van een Citroen CX.
Geen problemen meer zelfs niet met een caravan erachter naar Spanje.
Dus toen was koeling al een probleem tijdens warme dagen.
Vooral auto's die van het Noorden van europa kwamen deze waren niet op de warme temp van het zuiden gemaakt.
Ik heb voor dat ik mijn Amazone naar de Filippijnen overliet komen een tropenradiator erin gebouwd een oliekoeler zat er al op.
Ik moet je zegen dit is geen overbodige luxe.
Taxis in Cebu die op LPG rijden moeten terug naar benziene schakelen als ze een lange stijle helling nemen en soms ook nog de airco uit anders redden ze het niet met de motortemperatuur.
Ik wil maar zeggen met standaart spul in een amazone zal het nogwel lukken maar zodra je de motor een beetje gaat kietelen ben je de klos en moet je de koelcapacitiet verhogen.
m.vr.gr.
Johan Geers
- René Minnebo
- Platinum lid
- Johan Geers
- Platinum lid
Ikzelf heb er een vijfblads op zitten.
Johan Geers
- Pieter Jansens
- Premium lid