Doorstroom koelsysteem
- Ed van der Zee
- Platinum lid
Als dit niet helpt, kan het ook de radiator zijn, als deze 'op leeftijd' is wordt het koelend vermoge langzaam minder door verstopping maar ook veroudering.
LPG is een stuk heter dan benzine bij verbranding en dus adviseer ik bij vervanging van de originele stalen radiator een koperen met extra koelrij te monteren.
Is iets dikker dan de gewone maar gewoon groter koelend vermogen én koper is beter geleidend.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Een keer meegemaakt met mijn 240 diesel, liep ook steeds tegen het rood aan.
-thermostaat vervangen
-radiateur gedemonteerd en gespoeld met koud water, leek wel of je een toilet doortrok zo'n enorme flow
-waterpomp-schoepje bekeken met inspectiecamera binnendoor via thermostaathuis om te controleren of schoepje los op asje zat (komt wel eens voor) want waterpomp pak je er niet even af, moet je gelijk ook je distributieriem vervangen bij D24 motor.
-ten einde raad een stuk plexiglas buis tussen bovenste radiateurslang gezet om op het oog de flow te controleren, stuk gereden en dan bij geopende thermostaat gewoon kijken hoe hard het water door de buis stroomt; volop flow
en nu dan?? koppakking?? toch waterpomp?? ja maar dan moet ik de distiebutie blablabla >> ok, toch waterpomp vervangen.
:twisted: : :oops: :evil: nog hetzelfde!!!
Zegt een collega "gooi er eens van die troep in om te spoelen" Ik nog van "al die middeltjes is alleen maar geldklopperij"
En ja, na bovenstaand lijstje moet je toch wat, troep er in, opwarmen, wachttijd in acht nemen, troep er uit in de hoop dat ik stijl achterover zou vallen van alle vervuiling; komt wat troebel water uit, niet echt dat je zegt het heeft geholpen.
Koelvloeistof er weer in rijden, harder,harder,harder 160, keurig in het groen, naald zo stabiel dat het wel een foto lijkt.
Gebruikte goedje was van het merk TUNAP.
Samengevat, spoelen is altijd een goed idee en relatief goedkoop/snel uit te voeren.
EDIT; neem wél de opgegeven concentratie in acht, overdaad schaadt zegt een oud gezegde, het spul kan bij langer / geconcentreerdere werking je koelsysteem ook aantasten.Eigenlijk net als met medicijnen, meer is niet altijd beter
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ben blij dat je het euvel hebt gevonden.
Als dit helpt, dan heb je geluk gehad, want betekent dat er koelkanalen in de motor dicht of vrijwel dicht zaten.
Die temperatuurmeter hoort stabiel op - zeg maar -1 uur te staan, als hij dat niet doet is er iets mis.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
De meter verdwijnt dan gewoon in het dashboard ook tijdens het rijden staat de meter erg hoog.
De vraag is dan heb je een koel probleem ik rijd zo al een paar jaar rond.
Volgens mij zei Han Misdom eens op dit forum: als iedereen nu eens een pleister over de temperatuur meter plakt, hoeveel mensen hebben er dan nog een koel probleem?
Zo was het bij mij ook maar toch het zat mij niet echt lekker.
Alles leek in orde, radiateur mooi open en schoon, thermostaat in orde en getest.
Uiteindelijk een potje wynn's radiateur cleaner gebruikt, en wat denk je meter blijft bijna in het midden en verdwijnt niet meer in het dashboard
Ik moet wel zeggen dat ik momenteel op gewoon water rijd/koel, water heeft een groter koelend vermogen dan koelvloeistof.
Dus nog even afwachten maar het ziet er goed uit!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mischa Bart (GAST)
- Junior lid
- Berichten: 20
Ik twijfel nu over een volgende stap. Een andere temperatuurmeter plaatsen of een andere cilinderkop om te kijken wat er dan gebeurt?
Amazon Combi 1966 B18A: <!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=18215 ">viewtopic.php?f=38&t=18215
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
- Berichten: 387
Dus neem eens de proef op de som en giet het koelsysteem zomers eens vol met schoon leiding water, wel straks in het najaar de koelvloeistof er weer in doen.
ps als je na een snelweg rit de motor stationair laat draaien dan loopt de temperatuur op, dat is normaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
- Berichten: 880
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Re: Doorstroom koelsysteem
door Kevin de Leuw » 22 jul 2014 18:14
Als je toch voor water gaat pak dan liever demi-water oid laat geen kalk etc achter.
Ik dacht wie komt, hebben we het over verstopping in het koelsysteem dan moet je geen kraanwater nemen maar zoals vermeld demi water. Door kraanwater zat mijn koelsysteem verstopt wel na heel wat jaren maar toch. Mijn conbi kwam ui california en daar doen ze kraanwater in het systeem en vroeger zat daar veel meer kalk in wat dus naarmate van jaren verstopping veroorzaakt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3477
Bij mij bij warm weer zo'n 35 to 40gr loopt de temp op tot in het laatste groen vakje.
tropenradiator, termosstaat 78gr en oliekoeler.
Wat wel helpt is een electriesche fan die op temp schakelt.
Ik had op mijn eerste amazone een fan van een Citroen CX met de voeler van die CX en dat ging uitstekent.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Bij stationair draaien loopt de temp altijd wat op, want wat wil je bij na geen luchtstroming door de radiator en een langzaam draaiende waterpomp.
Bij mij bij warm weer zo'n 35 to 40gr loopt de temp op tot in het laatste groen vakje.
tropenradiator, termosstaat 78gr en oliekoeler.
Wat wel helpt is een electriesche fan die op temp schakelt.
Ik had op mijn eerste amazone een fan van een Citroen CX met de voeler van die CX en dat ging uitstekent.
succes
Johan Geers
En toch ik blijf erbij al die electrische ventilatoren en tropenradiator is niet nodig als alles maar lekker goed door kan stromen, zo zat het vroeger ook en toen zat er ook geen tropenradiator en elektrische koelventilator in en waren de zomers nog echte zomers.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.