Deze B20 A wordt nooit meer te warm

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-09-2012 00:25 #117904 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Deze B20 A wordt nooit meer te warm

"Ronald Damme" schreef:
@Boele, dus jouw temperatuursensor wordt constant tijdens het rijden gekoeld door de rijwind. Je fan slaat dus alleen aan in de file omdat alleen dan je sensor een benadering krijgt van de daadwerkelijke koelwatertemperatuur, die op dat punt nog veel kouder is als de daadwerkelijke temp bij de laatste cillinder?


Ronald, hij zit tegen de koelribben aan, dus ik vermoed dat die warmte doorstraalt. Ik volg je theorie, maar geloof er niet in.
In de praktijk blijkt namelijk dat de koelwatertemp meter nooit te hoog wordt (achterin de kop.) Dan slaat altijd de fan aan.

In 5000km is niet een keer tijdens rijden op de snelweg mijn fan aangeslagen. Ook niet met 30graden. Rijwind heeft blijkbaar een stuk meer impact dan een (stalen) fan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-09-2012 10:01 #117916 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Deze B20 A wordt nooit meer te warm
Electrische fan zou alleen bij langzame snelheid (file) of stilstand moeten aanslaan voor de rest niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 12952-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
21-09-2012 22:22 #118022 door 12952-dummy
Beantwoord door 12952-dummy in topic Deze B20 A wordt nooit meer te warm
Beste Volvo fans

zoals je op de 2e foto kunt zien is de sensor met een zelfgemaakte beugel aan de achterzijde van de kop van de radiateur geplaatst direct onder de koelwaterslang welke van de thermostaat komt.
De sensor zit niet in de rijwind maar op de warmste plaats op de radiateur, de thermostaat is met een stelschroefje in te stellen.
Ik laat de ventilator aanslaan op het scheidings vlak groen en rood ( witte streepje )
De ventilator slaat alleen aan in een file.

Ik had eerst geprobeerd de sensor tussen de koelribben van de radiateur te stoppen zoals in de beschrijving van KenLowe staat aangegeven maar rdat heeft mij een lekke radiateur gekost. Niet doen dus beter is een beugel hiervoor maken.

volgende stap is koelfan van de waterpomp afhalen met vulringen.

Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Koen Meesters (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-09-2012 21:25 #118068 door Koen Meesters (GAST)
Beantwoord door Koen Meesters (GAST) in topic Deze B20 A wordt nooit meer te warm
Beste allen,

Mag ik jullie erop wijzen dat de motortemperatuur ook bij een externe ventilator nog steeds geregeld wordt door de thermostaat van de motor. Deze thermostaat gaat open als de motor warm wordt en laat dan (een deel van) het koelwater door de radiateur lopen. De voeler van de Kenlowe komt pas in actie als de retourtemperatuur (van de radiateur naar de motor) te hoog wordt. Dit zal dus inderdaad enkel gebeuren als er niet voldoende rijwind is.

Groet, Koen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 12952-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-09-2012 23:41 #118330 door 12952-dummy
Beantwoord door 12952-dummy in topic Deze B20 A wordt nooit meer te warm
Beste Koen,

het klopt wat je zegt de thermostaat regelt de temp van de motor je moet alleen op warme dagen zorgen voor voldoende koude capaciteit en dat doe je met de combinatie radiateur en KenLowe. de KenLowe moet je zo afstellen dat deze de temp van de radiator niet tot extreem lage temp wil koelen want dan blijft deze veel te lang draaien

Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD