- Berichten: 3477
te heet bij stationair
- Johan Geers
- Platinum lid
Een schone waaier maakt veel goed t.b.v. de circulatie.
Ook een dunnere pakking achter de pomp kan wel wat uitmaken heb je minder loze ruimte achter de waaier helpt ook t.b.v. de circulatie.
Heb je er een tropenradiator in zitten? deze heeft 30% meer koelcapaciteit.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans Pars (GAST)
- Elite lid
- Berichten: 221
Ik heb vorig jaar ook de waterpomp vervangen en zelf geen water in het systeem gehad dus hoop niet dat dit het probleem is, al heb ik wel eens gedacht om het hele systeem een keer goed door te spoelen ivm vervuiling van het systeem.
Tropenradiator heb ik nog niet, wel over nagedacht misschien dat dit de volgende stap wordt!!!
Dank voor het meedenken!!
Groeten
Frans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
- Berichten: 1207
Ik weet niet meer wie toendertijd de reaktie plaatste maar dat was wat mij beterft wel een schot in de roos. Deze persoon schreef: "Als Volvo geen temperatuurmeter geplaatst zou hebben, waren er veel minder koelingsproblemen!"
Het is nu eenmaal zo dat de temperatuurmeter erg gevoelig is; een paar graden meer of minder en de wijzer staat al in het volgende vakje. In het begin heb ik mij hier ook erg veel zorgen om gemaakt maar inmiddels heb er mee leren leven. Ik heb twee Amazons en een Kattenrug, we rijden in zowel zomer als winter, caravan erachter op vakantie etc. Bij elkaar zo'n 30.000km per jaar. En bij de ene auto is de temperatuurmeter wat stabieler dan bij de andere. Reden? Ik zou het niet weten; misschien de gevoeligheid van de meter.
Ik laat me niet meer gek maken door een vrolijk kwispelende temperatuurmeter. Zolang de wijzer nog zichtbaar is, is er niks aan de hand. Pas als de wijzer helemaal uit het beeld verdwijnt moet je eens nagaan wat er echt aan mankeert.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 303
ik zeg altijd tegen mensen die problemen denken te hebben met warmlopende Amazons dat ze de temperatuurmeter moeten afplakken en dat dan in 9 van de 10 gevallen de problemen ook voorbij zijn. Wat me ook opvalt is dat ik nog nooit een Amazon met kokende motor heb zien staan.
Ik heb nu een volledig verbouwd dashboard met een "normale" VDO temperatuurmeter en dan blijkt de temperatuur meestal rond de 80 te schommelen en in de warme file tegen de 100 te lopen; geen probleem dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
"Pieter Singelenberg" schreef:
Ik heb nu een volledig verbouwd dashboard met een "normale" VDO temperatuurmeter
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 303
Bijlage mb-amajan12003.jpg niet gevonden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
Mooi gemaakt man!
Bijzonder goed geslaagd. Zie ik ook een chroomkleurige kap rondom het stuur, of lijkt dat zo omdat hij spiegelt?
Slim gedaan door het dashboard iets verder naar beneden te laten lopen, zodat je tussen de 'cover' en de lichtschakelaars nog een metertje kunt plaatsen. De meest linker meter, is dat de laadstroom?
Mooi stuur ook.. staat goed bij elkaar.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 303
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dat dashboard is zeer goed en ergonomisch bedacht, je ziet vaak allerlei klokjes en meters onder het dashboardof in de middenconsole....niet echt handig, bij jou is alles goed overzichtelijk en een vlugge blik erop is genoeg. Ook veiliger lijkt me.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3477
Haal de voeler van de temperatuurmeter uit het motorblok (na eerst de koelvloeistof afgetapt te hebben)
Plaats een waterkoker onder de motorkap en doe daar de voeler in met een andere temperatuur meter.
Breng het water aan de kook en vergelijk de waardes van de tempertuurmeters met elkaar.
Kijk wel uit dat bijde temperatuurmeters niet op het verwarmingselement van de waterkoker rusten krijg je een verkeerd beeld (maak desnoods een beugeltje waar je bijde temperatuurvoelers in kan hangen).
Op deze manier hoef je niet te veel uit elkaar te halen om je temperatuurmeter van je motor te controleren.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.