koelvloeistof ?
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
Ps ik heet trouwens Luke verburgh
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- p
- Premium lid
waar een forum toch goed voor is...
WEBSITE: www.oostroclassics.webs.com
MAIL : volvo-info@telenet.be
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
Met onze vakanties mét caravan, op LPG en o.a. Frankrijk verbruik ik echt geen (extra) koelvloeistof hoor,"R. Menges" schreef:
Dag Verburgh,
De gietijzeren motorblokken van Volvo hebben veel koeling nodig. In de zomer is de koeling krap bemeten. Bovendien is de waterpomp mechanisch. Dat betekent, dat als het wat warmer is en je de motor na een rit afzet, dan zie je de meter oplopen. Het water in het blok zet uit en gooit via het overlooppijpje wat vloeistof eruit. Dat betekent dat na een aantal ritten je dit moet aanvullen, want het probleem wordt groter, naarmate er meer koelvloeistof verdwijnt. Dikke radiator helpt hierbij. Maar als je met een caravan in de bergen rijdt en ook nog een verdamper van de arco voor de verdamper hebt zitten (ik heb een Amazon) dan verbruik je tijdens een vakantie wel 5 liter. Dus niet druk overmaken en af en toe bijvullen.
Groet, Ronald
Wél laat ik de elektrische fan (citroen BX) nog 1 minuutje draaien (met stationair lopende motor)bij aankomst om de hoger oplopende temperatuur af te zwakken. Zowel bij een pompstation als op de camping.
Ik heb een temperatuursensor en een apart los schakelaartje.
Let wel goed op de radiateurdop, die moet de -hogere- druk goed kunnen vasthouden. Maar daar was Luke en de andere forumleden al achter gekomen dus.
Leuk fotoalbum trouwens en hij ziet er gelikt uit
gr marcel
Amazon Combi '66
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
Het na draaien van de fan helpt natuurlijk wel wanneer de motor daarna weer gestart wordt, dan wordt die direct van sterker gekoeld water voorzien.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
"M. Smelter" schreef:
Wél laat ik de elektrische fan (citroen BX) nog 1 minuutje draaien (met stationair lopende motor) bij aankomst om de hoger oplopende temperatuur af te zwakken.
gr marcel
Ik verwacht dus dat Marcel dit al wist Met stationair draaiende motor pomp je namelijk nog steeds koelwater rond.