koelvloeistof ?

• luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-07-2011 22:27 #104595 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic koelvloeistof ?
Hi Niek (voorheen mijnheer de Boer), ik heb dan blijkbaar de verkeerde tank, want de veer is niet ingedrukt. De veer verdwijnt gewoon in de hals van het expansievat. Dus dat wordt ff een nwe zoeken . :?

Ps ik heet trouwens Luke verburgh ;)

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• p
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-07-2011 07:50 #105040 door p
Beantwoord door p in topic koelvloeistof ?
net hetzelfde probleem hier, ik heb na deze hier te hebben gelezen, even gekeken naar mijn dop, en is inderdaad ook de verkeerde fles, ik had er ééntje op staan van een volvo144, en niet van een amazon, gelukkig nog eentje liggen, en dop sluit nu mooi aan op de hals binnenin ,er zit inderdaad een duidelijk verschil op de hals van de flessen,
waar een forum toch goed voor is...

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-08-2011 13:42 #105127 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic koelvloeistof ?

"R. Menges" schreef:
Dag Verburgh,
De gietijzeren motorblokken van Volvo hebben veel koeling nodig. In de zomer is de koeling krap bemeten. Bovendien is de waterpomp mechanisch. Dat betekent, dat als het wat warmer is en je de motor na een rit afzet, dan zie je de meter oplopen. Het water in het blok zet uit en gooit via het overlooppijpje wat vloeistof eruit. Dat betekent dat na een aantal ritten je dit moet aanvullen, want het probleem wordt groter, naarmate er meer koelvloeistof verdwijnt. Dikke radiator helpt hierbij. Maar als je met een caravan in de bergen rijdt en ook nog een verdamper van de arco voor de verdamper hebt zitten (ik heb een Amazon) dan verbruik je tijdens een vakantie wel 5 liter. Dus niet druk overmaken en af en toe bijvullen.
Groet, Ronald

Met onze vakanties mét caravan, op LPG en o.a. Frankrijk verbruik ik echt geen (extra) koelvloeistof hoor,
Wél laat ik de elektrische fan (citroen BX) nog 1 minuutje draaien (met stationair lopende motor)bij aankomst om de hoger oplopende temperatuur af te zwakken. Zowel bij een pompstation als op de camping.
Ik heb een temperatuursensor en een apart los schakelaartje.
Let wel goed op de radiateurdop, die moet de -hogere- druk goed kunnen vasthouden. Maar daar was Luke en de andere forumleden al achter gekomen dus.
Leuk fotoalbum trouwens en hij ziet er gelikt uit
gr marcel

Amazon Combi '66

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-08-2011 23:15 #105141 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic koelvloeistof ?
M.Smelter, het na draaien van de fan kan het oplopen van de temperatuur in het blok niet tegengaan. de fan koelt enkel de radiator, en mits bij stilstaande motor er geen circulatie meer is van het water, wordt het water in het blok niet meer gekoeld. Integendeel, heet water stijgt, en de voeler zit nu net helemaal bovenaan in de kop. Vandaar dat na het afzetten van de motor de meter altijd even flink omhoog komt.
Het na draaien van de fan helpt natuurlijk wel wanneer de motor daarna weer gestart wordt, dan wordt die direct van sterker gekoeld water voorzien.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-08-2011 08:19 #105142 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic koelvloeistof ?
@ Van Antwerpen:

"M. Smelter" schreef:
Wél laat ik de elektrische fan (citroen BX) nog 1 minuutje draaien (met stationair lopende motor) bij aankomst om de hoger oplopende temperatuur af te zwakken.
gr marcel

Ik verwacht dus dat Marcel dit al wist ;) Met stationair draaiende motor pomp je namelijk nog steeds koelwater rond.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD