- Berichten: 363
koelvloeistof ?
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
09-07-2011 11:37 #104557
door luuk verburgh (GAST)
groeten van mij en mijn volvo ('s)
koelvloeistof ? is gemaakt door luuk verburgh (GAST)
Hi, een vraagje: mijn koelvloeistoftankje staat steeds weer na een 150km weer op het minimum. ik vul hem weer tot de max. nu is mijn olie goed (geen water er in) ook de uitlaat rook. wat zou dat kunnen zijn? (in ieder geval geen lekke kop en ik zie ook geen lekkages)
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Menges
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 232
09-07-2011 12:28 #104558
door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic koelvloeistof ?
Dag Verburgh,
De gietijzeren motorblokken van Volvo hebben veel koeling nodig. In de zomer is de koeling krap bemeten. Bovendien is de waterpomp mechanisch. Dat betekent, dat als het wat warmer is en je de motor na een rit afzet, dan zie je de meter oplopen. Het water in het blok zet uit en gooit via het overlooppijpje wat vloeistof eruit. Dat betekent dat na een aantal ritten je dit moet aanvullen, want het probleem wordt groter, naarmate er meer koelvloeistof verdwijnt. Dikke radiator helpt hierbij. Maar als je met een caravan in de bergen rijdt en ook nog een verdamper van de arco voor de verdamper hebt zitten (ik heb een Amazon) dan verbruik je tijdens een vakantie wel 5 liter. Dus niet druk overmaken en af en toe bijvullen.
Groet, Ronald
De gietijzeren motorblokken van Volvo hebben veel koeling nodig. In de zomer is de koeling krap bemeten. Bovendien is de waterpomp mechanisch. Dat betekent, dat als het wat warmer is en je de motor na een rit afzet, dan zie je de meter oplopen. Het water in het blok zet uit en gooit via het overlooppijpje wat vloeistof eruit. Dat betekent dat na een aantal ritten je dit moet aanvullen, want het probleem wordt groter, naarmate er meer koelvloeistof verdwijnt. Dikke radiator helpt hierbij. Maar als je met een caravan in de bergen rijdt en ook nog een verdamper van de arco voor de verdamper hebt zitten (ik heb een Amazon) dan verbruik je tijdens een vakantie wel 5 liter. Dus niet druk overmaken en af en toe bijvullen.
Groet, Ronald
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 363
09-07-2011 18:08 #104566
door luuk verburgh (GAST)
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic koelvloeistof ?
Beste Ronald, bedankt! Pff gelukkig weer een probleem minder.
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1900
09-07-2011 19:21 #104567
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic koelvloeistof ?
Ik denk, dat Ronald spreekt over een zogenaamd open koelsysteem.Hij heeft het over het overlooppijpje.Dit systeem werd toegepast op de amazons tot modeljaar 1967.
Daarna kregen ze een gesloten systeem met expansie- vat en daar heeft verburgh het over.Wanneer er sprake is van een gesloten systeem is het niet de bedoeling dat er koelvloeistof verdwijnt.Dit behoeft dan ook niet bijgevuld te worden.
Wanneer de temperatuur oploopt en het water uitzet,wordt het niveau in het expansievat hoger.Het expansievat moet je niet vullen tot max als het water koud is.Bij warme motor moet het niet hoger dan max komen.Bij een koude motor mag het niveau gerust min zijn.
Wanneer er te veel koelvloeistof in het systeem zit(of wanneer de druk te hoog oploopt bij lekke kopakking) zal bij warme motor het water gelost worden tegen de veerdruk van de dop uit het expansievat naar buiten.Dit is in feite niet de bedoeling.
Een veel voorkomend probleem met de types met expansievat is ,dat er 2 modellen expansievaten zijn.Dat voor de b18 en een voor de b 20.Ik weet niet uit mijn hoofd welk type nu bij welke motor hoort,maar het gaat erom dat de boven kant van het ene type langer is dan die van het andere.Hier horen ook verschillende doppen bij.Wanneer je nu een vat hebt met een lange nek en daarop een dop plaatst van het korte type,zal het systeem geen druk op bouwen,omdat de dop niet afsluit.Hierdoor zal het koelwater eerder koken en dus ook eerder zijn weg naar buiten zoeken.door de twee gaatjes in de nek van het vat.Aangezien de dop in feite niet afsluit ,behoeft ook de veerdruk niet overwonnen te worden en het water stroomt vrijelijk naar buiten.
Controleer dus of het rubber van je dop het vat dichthoudt.Zo niet, dan raak je veel koelwater kwijt en dat is juist niet de bedoeling van het systeem.
Door de jaren heen zijn de vaten natuurlijk van voertuigen verwisseld en wordt er bij aanschaf van een nieuwe dop alleen naar het type motor gekeken,terwijl het juist om het type vat gaat.
Succes.
PS: is het jullie al opgevallen, dat ik inmiddels de kunst van het ""enters plaatsen"" enigszins beheers?
Daarna kregen ze een gesloten systeem met expansie- vat en daar heeft verburgh het over.Wanneer er sprake is van een gesloten systeem is het niet de bedoeling dat er koelvloeistof verdwijnt.Dit behoeft dan ook niet bijgevuld te worden.
Wanneer de temperatuur oploopt en het water uitzet,wordt het niveau in het expansievat hoger.Het expansievat moet je niet vullen tot max als het water koud is.Bij warme motor moet het niet hoger dan max komen.Bij een koude motor mag het niveau gerust min zijn.
Wanneer er te veel koelvloeistof in het systeem zit(of wanneer de druk te hoog oploopt bij lekke kopakking) zal bij warme motor het water gelost worden tegen de veerdruk van de dop uit het expansievat naar buiten.Dit is in feite niet de bedoeling.
Een veel voorkomend probleem met de types met expansievat is ,dat er 2 modellen expansievaten zijn.Dat voor de b18 en een voor de b 20.Ik weet niet uit mijn hoofd welk type nu bij welke motor hoort,maar het gaat erom dat de boven kant van het ene type langer is dan die van het andere.Hier horen ook verschillende doppen bij.Wanneer je nu een vat hebt met een lange nek en daarop een dop plaatst van het korte type,zal het systeem geen druk op bouwen,omdat de dop niet afsluit.Hierdoor zal het koelwater eerder koken en dus ook eerder zijn weg naar buiten zoeken.door de twee gaatjes in de nek van het vat.Aangezien de dop in feite niet afsluit ,behoeft ook de veerdruk niet overwonnen te worden en het water stroomt vrijelijk naar buiten.
Controleer dus of het rubber van je dop het vat dichthoudt.Zo niet, dan raak je veel koelwater kwijt en dat is juist niet de bedoeling van het systeem.
Door de jaren heen zijn de vaten natuurlijk van voertuigen verwisseld en wordt er bij aanschaf van een nieuwe dop alleen naar het type motor gekeken,terwijl het juist om het type vat gaat.
Succes.
PS: is het jullie al opgevallen, dat ik inmiddels de kunst van het ""enters plaatsen"" enigszins beheers?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1900
09-07-2011 19:24 #104568
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic koelvloeistof ?
Nog even- wellicht -ten overvloede.Verburgh ,helaas was je probleem dus nog niet opgelost.Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 363
09-07-2011 20:41 #104576
door luuk verburgh (GAST)
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic koelvloeistof ?
ik zal morgen eens kijken dan wat die bij warme motor. Kijken of die de koelvloeistof loos. in ieder geval weer wat wijzer dankzij de heer Boer. TX Luke
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 363
09-07-2011 20:56 #104577
door luuk verburgh (GAST)
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic koelvloeistof ?
dan nog even een toevoeging (moet helaas met een nieuw bericht omdat je het vorige bericht niet kan modificeren):
wie weet hoe de tank én dop er uit moet zien van een B20? dek dat de heer Boer gelijk heeft. Toen ik deze auto kocth kreeg ik er 10 doppen bij.. :lol:
ben benieuwd wel expansievat en dop er nu origineel op hoort.
wie weet hoe de tank én dop er uit moet zien van een B20? dek dat de heer Boer gelijk heeft. Toen ik deze auto kocth kreeg ik er 10 doppen bij.. :lol:
ben benieuwd wel expansievat en dop er nu origineel op hoort.
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10-07-2011 00:33 #104579
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic koelvloeistof ?
Op het expansievat van de B20, de plastic fles, hoort een bajonetsluitin met een veer waarop een witte stikker met rode opdruk.
De radiator zelf heeft een metalen afsluitdop met rode sticker erop, ook met een uitsparing in het midden.
Deze stickers zijn weer verkrijgbaar, dacht bij het VOD maar ook via internet Marktplaats e.d.
De radiator zelf heeft een metalen afsluitdop met rode sticker erop, ook met een uitsparing in het midden.
Deze stickers zijn weer verkrijgbaar, dacht bij het VOD maar ook via internet Marktplaats e.d.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Oudijk
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 303
10-07-2011 11:07 #104585
door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic koelvloeistof ?
Ik had met mijn Amazon het zelfde probleem, alle keren een beetje bijvullen.
Bleek achteraf dat mijn kachelradiateur lek was en dat het via het kleine afvoerpijpje (rubber) onder de auto tijdens het rijden verdween.Nadat ik dit gerepareerd had ,totaal geen koelvloeistof verbruik meer ,ook niet na lange ritten bij 120km per uur . Denk aan gemiddeld 500KM in de week.
Bleek achteraf dat mijn kachelradiateur lek was en dat het via het kleine afvoerpijpje (rubber) onder de auto tijdens het rijden verdween.Nadat ik dit gerepareerd had ,totaal geen koelvloeistof verbruik meer ,ook niet na lange ritten bij 120km per uur . Denk aan gemiddeld 500KM in de week.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1900
10-07-2011 15:59 #104589
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic koelvloeistof ?
Ha Verburgh ,daar is Niek DE Boer weer! Het gaat erom,dat de dop van de fles met het rubber onder de veer op de rand ligt ,die in de hals is aangebracht.De veer moet dan natuurlijk ook ingedrukt zijn.Je kunt dit waarnemen ,omdat de expansiefles min of meer doorzichtig is .Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.