- Berichten: 271
kapotte watertemperatuurmeter?
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
Minder
Meer
28-06-2011 21:19 #104272
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic kapotte watertemperatuurmeter?
De originele is een capillair systeem, waarin ether of een andere vluchtige stof als het warm wordt in dampvorm uitzet. Achter de wijzer is net als bij een manometer een als een slakkenhuis opgerold stokje pijp bevestigd. De "opnemer" en de meter/het opgerolde pijpje staan met elkaar in verbinding dmv een capillairbuisje; een héél dun messing buisje. Door de oplopende druk van de uitzettende damp in de "opnemer" in de kop wil het opgerolde pijpje recht worden en omdat de wijzer eraan vastzit zal die gaan bewegen.
Mocht er echter een knik of een lekje in de capillaire leiding zitten, dan kan de damp niet meer bij het opgerolde pijpje komen en krijg je dus geen uitslag. Dit is populair uitgelegd hoe het werkt.
Zelf kun je hier weinig aan repareren omdat het systeempje met een bepaalde nauwkeurige hoeveelheid vloistof onder een bepaalde nauwkeurige druk gevuld moet worden en dan dicht gesoldeerd moet worden. er zijn gereviseerde meters te koop. Ik dacht bij de bekende handelaren als Scandcar en Nordicar, en ik meen dat inderdaad Tinustechniek en Huke Basart ze ook hebben. Niet goedkoop, rond de €95 of zo. Tinustechniek heeft ook de electrische.
Zelf heb ik nog een originele, maar ik heb in een kapotte meter zelf een electrisch metertje gebouwd. Kritiek kun je overal op hebben, maar de originele meter is ook niet zo nauwkeurig. Is meer een aanduiding dan een echte meter. En ongeveer zo nauwkeurig is mijn electrische ook. Een B18/20 is een robuuste motor met een gietijzeren kop, en het gaat erom dat je een indicatie hebt dat 'ie niet te warm wordt. De koppakking ligt er niet zo gauw tussenuit als bij een moderne alu kop.
Een Smiths of een meter van Conrad heeft toch als nadeel dat je die niet op de originele manier in de klokkenpartij van het daashboard krijgt. Voor de rest zal het heud wel goed werken. Als je maar een sensor vindt met de passende schroefdraad.
Groet; Sven
Mocht er echter een knik of een lekje in de capillaire leiding zitten, dan kan de damp niet meer bij het opgerolde pijpje komen en krijg je dus geen uitslag. Dit is populair uitgelegd hoe het werkt.
Zelf kun je hier weinig aan repareren omdat het systeempje met een bepaalde nauwkeurige hoeveelheid vloistof onder een bepaalde nauwkeurige druk gevuld moet worden en dan dicht gesoldeerd moet worden. er zijn gereviseerde meters te koop. Ik dacht bij de bekende handelaren als Scandcar en Nordicar, en ik meen dat inderdaad Tinustechniek en Huke Basart ze ook hebben. Niet goedkoop, rond de €95 of zo. Tinustechniek heeft ook de electrische.
Zelf heb ik nog een originele, maar ik heb in een kapotte meter zelf een electrisch metertje gebouwd. Kritiek kun je overal op hebben, maar de originele meter is ook niet zo nauwkeurig. Is meer een aanduiding dan een echte meter. En ongeveer zo nauwkeurig is mijn electrische ook. Een B18/20 is een robuuste motor met een gietijzeren kop, en het gaat erom dat je een indicatie hebt dat 'ie niet te warm wordt. De koppakking ligt er niet zo gauw tussenuit als bij een moderne alu kop.
Een Smiths of een meter van Conrad heeft toch als nadeel dat je die niet op de originele manier in de klokkenpartij van het daashboard krijgt. Voor de rest zal het heud wel goed werken. Als je maar een sensor vindt met de passende schroefdraad.
Groet; Sven
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1286
28-06-2011 23:14 #104281
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic kapotte watertemperatuurmeter?
Ik zag toevallig dat Conrad een hele hoop verloopstukjes heeft om zo de juiste schroefdraad te krijgen, zodat een elektrische temperatuursensor makkelijk passend te krijgen is. Alleen even uitzoeken wélk verloopje je dan nodig hebt.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 363
29-06-2011 12:40 #104288
door luuk verburgh (GAST)
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic kapotte watertemperatuurmeter?
dank voor de verhelderende en praktische uitleg. Zal eens kijken wat nu de oplossing wordt. een smiths kan altijd met een ring worden ondergebouwd bij het dashboard. dus dat is niet het probleem. Alleen of die het ook op de sensor doet betwijfel ik dan.
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 890
29-06-2011 13:24 #104289
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic kapotte watertemperatuurmeter?
www.hukebasart.nl/huke/?Electris
... atuurmeter
de oplossing bestaat al, binnen de know-how van clubleden.
de oplossing bestaat al, binnen de know-how van clubleden.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29-06-2011 14:20 #104290
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kapotte watertemperatuurmeter?
Of koop een goede gebruikte.
Bijvoorbeeld link.marktplaats.nl/461546578 (of hij goed is weet ik natuurlijk niet)
Let hierbij wel op het feit dat je twee verschillende hebt, een voor B18 en een voor B20.
Die voor de B18 heeft een wit vlakje rechts, die voor de B20 een rode.
De schaal is ook iets anders.
Maar op zich zijn ze uitwisselbaar en kan een B18 meter prima in een B20 blok en andersom.
Bijvoorbeeld link.marktplaats.nl/461546578 (of hij goed is weet ik natuurlijk niet)
Let hierbij wel op het feit dat je twee verschillende hebt, een voor B18 en een voor B20.
Die voor de B18 heeft een wit vlakje rechts, die voor de B20 een rode.
De schaal is ook iets anders.
Maar op zich zijn ze uitwisselbaar en kan een B18 meter prima in een B20 blok en andersom.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 363
01-07-2011 23:07 #104349
door luuk verburgh (GAST)
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic kapotte watertemperatuurmeter?
is de meter eenvoudig uit het dashboard te halen? dat is nog lastig lijkt mij. dan moet je zeker het dashboard er uit halen?
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-07-2011 23:12 #104350
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kapotte watertemperatuurmeter?
Je kunt er met wat moeite zo bij. Zit met twee kleine schroefjes vast en dan kantel je hem er zo uit.
Op de kop onder het dashbord is nog het meest lastige deel.
Eventueel even de voorstoel eruit halen, dan ligt het al lekkerder.
Op de kop onder het dashbord is nog het meest lastige deel.
Eventueel even de voorstoel eruit halen, dan ligt het al lekkerder.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 797
02-07-2011 08:15 #104351
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic kapotte watertemperatuurmeter?
R. Brandt schreef:
antwoord staat bij:
maten van voelers
moet je wel het exacte schroefdraad in de kop weten.
wie het weet mag het zeggen
antwoord staat bij:
maten van voelers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 363
02-07-2011 23:59 #104363
door luuk verburgh (GAST)
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic kapotte watertemperatuurmeter?
eigenlijk vind ik de oplossing om mijn meter te vervangen door een originele te duur en voor mij te ingewikkeld. Ik ben toch voorstander van electrische Smiths meter (Mgb, mini, triumph) mooi ronde klassieke klok en electrisch. Nog een keer mijn vraag: past die meter ook op de electrische sensor van de b20? Moet toch het zelfde zijn een plus draadje en een min? vlgs mij is dat erg makkelijk te montereren of gaat dat niet werken?
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1146
03-07-2011 11:59 #104366
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic kapotte watertemperatuurmeter?
nee , dat past dus niet.
als je een nieuwe smiths koopt zit daar ook een sensor bij.
in een oud bericht "voeler watertemperatuurmeter" is de maat 5/8 , 18 gangen.
deze adapter moet je dus bijbestellen.
elke meter heeft zijn eigen sensor.
als je een nieuwe smiths koopt zit daar ook een sensor bij.
in een oud bericht "voeler watertemperatuurmeter" is de maat 5/8 , 18 gangen.
deze adapter moet je dus bijbestellen.
elke meter heeft zijn eigen sensor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.