erg lage temperatuur

• Bezoeker
  • Bezoeker
12-10-2004 08:43 #70845 door
Beantwoord door in topic erg lage temperatuur
ook ik moet natuurlijk even reageren: wij (ik en zij) rijden al 15 zomers en winters met een 82 gr. thermostaat rond. Géén wissel zomer of winter, geen te koude, en (normaliter) ook geen te warme motor en zo heeft VOLVO dat ook bedoeld. Een gesloten thermostaat houdt het koelsysteem immers beperkt tot het motorblok en eventueel de kachel en pas nadat de koelvloeistof op temperatuur gekomen is, wordt ook de koelcapaciteit vand e radiator in de koeling betrokken. Indien de motor is voorzien van een thermostaat, is een zeiltje in ons milde nerderland, dan ook niet noodzakelijk, wellicht alleen igv temparaturen beneden de -20 a -25 graden gezien de kans op bevriezing van het onderste deel van de radiator. Is het een keer zo koud, dan zou het onderste deel van de radiator afgedekt kunnen worden, maar deze optie beschouw ik slechts als theoretisch.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
12-10-2004 10:22 #70844 door
Bij sommige modellen staat de temperatuur in het metertje. Dit is niet normaal zichtbaar, je moet van onderen in het metertje kijken. bij die van mij (1965) staan er temperatuurwaarden. Bij een goede multimeter kub je een thermokoppel krijgen. Als je die aansluit op de multimeter en de sensor tegen het voelertje in het blok houdt, kun je de temperatuur aflezen.

• Bezoeker
  • Bezoeker
12-10-2004 10:57 #70843 door
Wat je ook nog zou kunnen proberen is het meten van de temperatuur van je koelwater met een (digitale)thermometer.<br>
<br>
Zelf heb ik zo'n ding onlangs voor niet al te veel geld bij Conrad (<A HREF=" www1.nl.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl...33~1&p_area=510033~1 " target="_blank">link naar catalogus)gekocht.

• Bezoeker
  • Bezoeker
12-10-2004 11:00 #70842 door
Hmm, de link werkt niet.<br>
<br>
<A HREF=" www1.nl.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl...33~1&p_area=510033~1 " target="_blank">Een tweede poging

<br>
Werkt het nog steeds niet, dan is de artikelcode 120940 - 8A

• Bezoeker
  • Bezoeker
12-10-2004 14:41 #70841 door
Wat een reacties allemaal... Ik heb het oude thermostaat bekeken en daar staat 88 graden op. Ik geloof te herrineren dat degene die er nu in zit 80 graden is, maar weet het niet zeker. Ik kan me overigens niet voorstellen dat 8 graden verschil zo'n groot verschil maakt op de meter. Ik zal dit weekend in ieder geval eens met de waterkoker en de thermometer aan de gang gaan. Als die meter kapot is,is dat makkelijk te vervangen?

• Bezoeker
  • Bezoeker
12-10-2004 19:52 #70840 door
meter is goed te vervangen. Het is alleen **** werk omdat je de schroefjes van het metertje achter het dashbord moet losdraaien.<br>Helaas geen goedkoop onderdeel +- 95 euro

• Bezoeker
  • Bezoeker
12-10-2004 20:20 #70839 door
WHAT?! 95 euro!! Mmmm, das wel erg duur voor een metertje. Dan 'denk' ik liever een streepje erbij op de meter. ;-)

• Bezoeker
  • Bezoeker
12-10-2004 21:45 #70838 door
Probeer eerst eens of je metertje inderdaad niet de goede temp. aangeeft. In mijn geval gaf het meterje constant een streepje te weinig aan. Nadat ik het metertje eruit gehaald had en een beetje heen en weer bewogen, deed ie het weer perfect.

• Bezoeker
  • Bezoeker
12-10-2004 21:58 #70837 door
Grappig, meestal is het probleem juist dat de motor te heet wordt.
Het kan zijn dat de thermometer inderdaad niet goed is, maar gewoonlijk wijken die naar mijn ervaring eerder naar boven af dan naar beneden, met andere woorden, ze geven een te hoge temperatuur aan. Eenvoudig te checken door de thermometer los te halen en in kokend water te plaatsen. Wanneer je een dompelaar gebruikt in een oud pannetje met water kun je ook het temperatuurverloop op de thermometer volgen vanaf laag tot kokend. Dan weet je ook wat het eerste streepje nu betekent.
Het is ook mogelijk dat je een thermostaat hebt gekregen met een zeer lage openingstemeratuur. Heb je dat gecheckt? In dat geval volstaat de montage van een thermostaat met een hogere temperatuur.
Succes! Martijn

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD