erg lage temperatuur

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-10-2004 19:45 #54198 door
erg lage temperatuur is gemaakt door
Hallo,
Onlangs hebben we in onze Amazon een nieuwe waterpomp (de oude lekte), nieuw thermostaat en betere radiateur gezet.
Voordat we dat deden was de temperatuur van de motor niet echt hoog, meestal ongeveer tussen het 1e streepje en het midden. Nu na de reparatie is de temperatuur echt SUPER laag, vaak niet eens over het eerste streepje. Dit lijkt me niet echt goed voor de motor, omdat hij nu nooit op een gezonde bedrijfstemperatuur komt. Wat kan dit zijn? Op is dat ding dat de temperatuur meet gewoon kapot en was de temperatuur vroeger in werkelijkheid heel erg hoog, en nu gewoon normaal. Zou het kunnen dat de juiste temperatuur niet wordt aangegeven???

Bij voorbaat dank.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-10-2004 19:53 #70854 door
Beantwoord door in topic erg lage temperatuur
je zou kunnen beginnen met het testen van de thermostaat: in koude toestand moet deze gesloten zijn, warm ( bv. met een touwtje in een pannetje heet/kokend water) geopend. blijft de thermostaat open staan, dan zal de motor te veel koelen bij lage buitentemperatuur. ook kan het zo zijn dat er een te koude thermostaat gemonteerd is,. de 'waarde' staat meestal op de rand van de thermostaat, bv 75 (te koud), 82 (goed) of 87/92 (winter). als de temp. meter wel werkt vanuit nul/niets, oplopend richting eerste streepje, denk ik niet dat deze stuk(lek) is. tot slot: probeer de oude thermostaat eens ( vgl. de waarde) en kijk of de temp dan wel verder op loopt. succes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-10-2004 20:19 #70853 door
Beantwoord door in topic erg lage temperatuur
Stel dat het thermostaat niet sluit en dat dus de hele tijd de motor te veel gekoeld wordt. Op den duur na een eind rijden zou de motor dan toch wel warmer moeten worden, lijkt mij.
De thermostaat is gekocht bij Nordicar op de volvobeurs, ik neem aan dat ze gewoon de goede geven. Maar ja, ik zal het wel even bekijken (ondertussen sta ik open voor meer raad en advies).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-10-2004 20:45 #70852 door
Beantwoord door in topic erg lage temperatuur
<i>"Stel dat het thermostaat niet sluit en dat dus de hele tijd de motor te veel gekoeld wordt. Op den duur na een eind rijden zou de motor dan toch wel warmer moeten worden, lijkt mij."</i><br>
Nee. Zoals Henry al zei, gebeurt dat dus niet. Heb je een thermostaat van 80 graden dan is je blok dat ook. Idem voor 70 of 90 graden. Staat je thermostaat helemaal open dan blijft je blok dus te koud doordat er teveel water door je radiateur gaat.<br>
Jouw probleem ligt trouwens vrijwel zeker in een niet goed werkend temp.metertje...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-10-2004 21:14 #70851 door
Beantwoord door in topic erg lage temperatuur
"Jouw probleem ligt trouwens vrijwel zeker in een niet goed werkend temp.metertje..."

OK, en hoe kom ik daar achter?? Ik las elders iets met testen in heet water of iets dergelijk, maar is de meter niet electrisch dan???/

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-10-2004 21:34 #70850 door
Beantwoord door in topic erg lage temperatuur
de meter is niet elektrisch en kan in principe, net als een thermostaat, worden getest in een pannetje heet water. praktisch echter wat minder gemakkelijk uit te voeren. de meter laat zich niet zo eenvoudig verwijderen en een pannetje kokend water onder de motorkap, tja. wellicht met een waterkoker? t'is maar een idee. je zal dan wel de voelet even los moeten schroeven. die zit achteraan op de cylinderkop en is van (geel) koper/messing. VOORZICHTIG! de leiding die vanaf de voeler naar het metertje loopt, is een breekbaar dun buisje, gevuld met vloeistof. ether geloof ik. een breuk betekent einde oefening.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-10-2004 22:04 #70849 door
Beantwoord door in topic erg lage temperatuur
Mmm, mijn logica zegt heel simpel; radiator koelt nu zo goed dat je niet het volledige koelblok nodig hebt bij huidige buiten temperatuur.
Hadden ze in '61 ook al gezien, om deze reden zit er een gordijntje voor mijn radiator en in de wintermaanden plaats ik er zelfs een stuk karton voor

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-10-2004 22:39 #70848 door
Beantwoord door in topic erg lage temperatuur
<i> om deze reden zit er een gordijntje voor mijn radiator en in de wintermaanden plaats ik er zelfs een stuk karton voor</i>
<p>
Maar dat zou met een goed werkende en juist gekozen thermostaat toch eigenlijk niet nodig moeten zijn? Ik heb het in de vier winters dat ik mijn Amazon heb in ieder geval nog nooit gedaan...(en een 70-er heeft geen 'gordijntje').

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-10-2004 23:01 #70847 door
Beantwoord door in topic erg lage temperatuur
Nooit te laat om zo iets te proberen, motor komt ook veel sneller op temperatuur.
Ik rij mijn B16B puur op de water temperatuur omdat i.t.t. de 1800 er geen andere informatie voorhanden is.
Tevens ben ik te lui om ieder jaar de thermostaat te wisselen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-10-2004 08:38 #70846 door
Beantwoord door in topic erg lage temperatuur
Kijk eerst maar naar temp. meter. Voeler gewoon uit blok halen. Vervolgens waterkoker op cilinderblok en voeler erin hangen. Als het goed is slaat meter precies tot het rode streepje uit.<br>Is de meter goed, dan kan het probleem van een koude motor m.i. alleen nog in de termostaat zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD