Voorstellen en vragen

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2022 16:40 - 05-04-2022 16:40 #198438 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Voorstellen en vragen
En dan komen we langzamerhand natuurlijk op de vraag: wat is het budget..daar hangt nogal wat vanaf.
Goedkoop is bij klassieke auto's bijna altijd duurkoop en ook in onderhoud (bij dagelijks gebruik) is een klassieker veel duurder in onderhoud..
Veel mensen die dachten goedkoper uit te zijn hebben behoorlijk hun hoofd gestoten..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 05-04-2022 16:40 door Tom Steverink.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Ouwe meuk is leuk
Meer
05-04-2022 17:33 - 05-04-2022 17:33 #198439 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic Voorstellen en vragen
Klassiek rijden is bij ons in het huishouden duurder gebleken dan gebruikt modern rijden. Na jaren klassiek als dagelijkse auto te hebben gehad, in diverse soorten en maten, omdat ik het leuk vond en al het onderhoud zelf kan doen, zijn we een jaar of 8 terug naar een goeie gebruike moderne auto over gegaan voor dagelijks gebruik . Een Subaru, station, waar ik een G3 installatie in heb laten zetten. De auto koste 7000 euro en de lpg was 1800 euro en ik betaalde per maand 100 euro belasting. Verbruik op gas keurige 1 op 9, en iedere 15.000 km een beurtje, iedere 30.000 kleppen stellen. Behoudens wat banden en remblokken is er in de 200.000 km die we er mee reden niets duurs kapot gegaan. Met 350.000 km op de klok bracht ie bij verkoop nog 4500 euro op zelfs. Uiteindelijk reden we voor ongeveer 15 cent per km. De goedkoopste klassieker die ik ooit reed, een BMW 520 op gas, kostte al met al toch 20 ct per km. En let op, ook daar deed ik al het onderhoud zelf aan. Een paar keer per jaar een dag sleutelen dus.

Klassiek rijden is in mijn ogen echt niet voordeliger dan modern als ik terugkijk op de afgelopen 27 jaar dat ik auto rij. 

 
Laatst bewerkt 05-04-2022 17:33 door 17681-dummy.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2022 19:50 #198441 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Voorstellen en vragen
Precies: Ik kijk naar mijn auto's en denk dat het fijn is dat ik het allemaal kan betalen....

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2022 22:21 #198447 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Voorstellen en vragen
Mooi verhaal en ik deel je conclusie, ik heb de afgelopen 5 jaar 160K gereden met een XC70 op Lpi G3 uit 2004, 420 euro wegenbelasting per drie maanden en dat is even slikken. Gemiddeld brandstof gebruik 1:9 op LPG. Maar met alle luxe, leer, cruise control, navigatie, fijne radio en CD speler, stoel verwarming, airbags, airco/schuifdak, AWD  (prachtig systeem) een geweldige reiswagen. Voor 7500 gekocht op 240K en LPI zat er net in met behoud originele benzinetank en onderhoud viel mee.
Onder andere Injectoren vervangen, gasverdeler, stuurslot (!) , stuurkogels, set zomerbanden en winterbanden, uitlaatdemper, zelf carterventilatie vervangen, regulier onderhoud door bevriende garage met jaarlijks airco bijvullen. 
Hij is gevoelig voor trillingen in voorbanden of wij rijden er niet voorzichtig genoeg in ..., al 3x moeten laten uitlijnen.
Inmiddels 391K op de teller, alles werkt en iets olieverbruik, maar rijdt nog steeds fantastisch.
Net weer klassiek gaan rijden in een prima onderhouden144 GL met B20E en hier komt dampgas in, dus aanvangskosten een goede 1000 euro en EZ powersteering 1400 euro, erg benieuwd naar de kosten en of ik dit 'eraf 'ga rijden

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2022 08:27 #198451 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Voorstellen en vragen
Leuk Ed, en voor jou beter bereikbaar omdat je alles zelf kunt doen!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2022 16:34 #198466 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Voorstellen en vragen
Ik doe aan de klassiekers alles zelf, maar de XC70 laat ik gewoon door een bevriende garage onderhouden, behalve zo'n carterventilatie (klote) klus, kijk op van de betrouwbaarheid van de XC70 en de kosten.
Dat geldt alleen als je ca 30-40K per jaar rijdt. Toch denk ik dat een B20E op LPG goedkoper gaat zijn omdat ik minder km ga rijden. We gaan het zien

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-04-2022 16:51 #198471 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Voorstellen en vragen
Hoi Peter,
Volvo garage Hennes in Nijmegen is beslist een aanrader om je licht op te steken bij je zoektocht naar een klassieke Volvo. Wij hebben heel goede ervaringen opgedaan bij deze garage. Groeten Albert.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2022 18:30 #198474 door Peter (GAST)
Beantwoord door Peter (GAST) in topic Voorstellen en vragen
Hoi Albert, dat is een goede tip. Thanks! En ook bedankt voor de overige reacties weer. Mooi om te zien dat een ieder zo geniet van de verzameling oldtimers. En inderdaad: Is het goedkoper om een oldtimer te rijden? Wellicht niet. Is een oldtimer comfortabeler dan een moderne auto? uiteraard niet! We zijn ook wel ontzettend verwend geraakt met airco, stoelverwarming, standaard prima geluidsinstallaties, navigatie en noem het allemaal maar op. We slaan daarin ook door (just my 2 cents). Uiteraard zal een Volvo van 40 jaar oud daarin spartaans zijn, maar ook wel weer heel leuk mijns inziens. Ook heeft niet iedereen de mogelijkheden en ruimte een oldtimer wagenpark te hebben. Maar ik gun het een ieder die die mogelijkheden wel heeft. Een iets jongere V40 met 3G lpg installatie behoort ook nog tot de mogelijkheden.

En verder het budget? Tja dat ligt er maar net aan. Van het opknappen van 2 takt motoren weet ik dat je beter meteen wat meer uit kan geven en iets goeds kopen. Achteraf blijkt het opknappen van een minder goed exemplaar altijd duurder te zijn. Aan de andere kant weet je wel wat je koopt als je een wat minder exemplaar koopt. Bij een "opgeknapt" exmeplaar moet je ook maar weer afwachten wat je aantreft. Als ik tussen E 8k en E 10k zeker weet dat ik een goed exemplaar koop dan zou ik er voor tekenen. Maar dat weet je niet van te voren. En anders wordt het alsnog een sedan. Keuzes he

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD