- Berichten: 188
Volvo PV60 "Gustaf"
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Elite lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 1950
De reacties waren leuk verdeeld.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik had precies hetzelfde gevoel, me niet realiserend wat voor dag het was.Pieter Singelenberg (GAST) schreef : nou Erik, je verrast me wel, dat moet gezegd, maar prima hoor, doe vooral waar je je prettig bij voelt!
Scherp Rene!
En mooie post Erik!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Elite lid
- Berichten: 188
ik had graag de puristen horen losbarsten.....dat hebben we dan helaas gemist.......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Elite lid
- Berichten: 188
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Platinum lid
- Berichten: 546
Geen idee dat het 1 april was..... Zo'n oen ben ik dus!
Goede grap, Erik!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Oscar Corsten
- Premium lid
- Berichten: 92
Groet,
Oscar
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
Ik wil de auto graag zelf naar de RDW rijden voor het kenteken (dat kan, met een ontheffing voor 1 dag), maar dan moet hij technisch wel in orde zijn.
Daarom ben ik nu o.a. de remmen aan het nalopen. De trommels eraf krijgen was een flinke uitdaging (zoek daar maar eens een passende trekker voor, en natuurlijk zit het enorm vast), maar is uiteindelijk gelukt.
Het ziet er niet slecht uit, maar oude remvloeistof is nooit goed. 1 Remcilinder (rechtsachter) zat vast. Ik heb nu de remonderdelen van de achteras allemaal uit elkaar liggen, alles is nu weer gangbaar. Onderdelen zijn niet makkelijk te krijgen, maar het is ook niet onmogelijk. Nieuwe remcupjes, stofkapjes en nieuwe ontluchtnippels zijn inmiddels binnen, via www.ccparts.nl (waar je op maat kunt zoeken; ideaal als je geen onderdeelnummers hebt!)
De remvoeringen zijn ook bijzonder. Er zit een heel interessant zelf-stellend mechanisme op. Dit blijkt een systeem van Studebaker te zijn, wat gewoon 1 op 1 overgenomen is.
Een (metalen) nokje steekt dóór de remvoering heen. Naarmate de voering verder slijt, wordt dit nokje door de trommel steeds meer naar binnen geduwd. Een wigje wordt met een veer tussen de nok en de voering gedreven, en daarnaast wordt de rem steeds iets strakker gezet. De afstand tussen trommel en remvoering blijft daarmee (theoretisch) altijd gelijk, ook als de remvoering een paar millimeter versleten is.
Erg ingenieus, alleen de automaterialenzaak op de hoek heeft dit niet zo liggen..
De rem rechtsachter:
Op de rechter voering is duidelijk een veertje te zien die het 'voel-nokje' door de voering naar buiten duwt. De wig en de rest van het mechanisme zit aan de andere kant van de remvoering en op de foto niet te zien.
In documentatie over een Studebaker vond ik de volgende info:
Precies dezelfde voering als bij de PV60:
De andere kant:
En schematisch:
Voorlopig duurt het nog wel even voor ik de remmen in orde heb, al verwacht ik aan de voorkant niet zoveel ellende (de auto remt prima en trekt niet naar 1 kant, dus ik verwacht dat de voorste remmen gewoon gangbaar zijn).
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.