Stinky's 145s

  • Paul Schaap
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-08-2016 21:43 #162865 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Stinky's 145s
En ter aanvulling: het de S op het embleem (145S) is niet echt heel zeldzaam. De wagens met dubbele carburateur hebben dat.
Proficiat met zo'n prachtige auto!!!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Folkersma (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Are we alone?
Meer
24-08-2016 22:22 #162869 door Jan Folkersma (GAST)
Beantwoord door Jan Folkersma (GAST) in topic Stinky's 145s
Dank alvast! Er zat nog een filmpje in de camera:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Folkersma (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Are we alone?
Meer
24-08-2016 23:55 #162873 door Jan Folkersma (GAST)
Beantwoord door Jan Folkersma (GAST) in topic Stinky's 145s
Mensen zeggen tegen me dat hij waarschijnlijk uit Amerika komt. Weird no?

Hier nog wat foto's van de motor. Waarom zou er een T-stuk op de vuldop met
carterontluchting zitten? Mist er een slang?

[img
[img

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-08-2016 10:16 #162878 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Stinky's 145s
Die slang is je carterontluchting.
Bij een B20 hoort er een slang vanaf je vuldop naar je inlaatspruitstuk te gaan, in het spruitstuk moet hiervoor een speciale nippel met beperkte doorlaat zitten anders zuigt 't te hard.
Ook hoort er een slang vanaf "het eitje" aan de zijkant van het blok (tussen benzinepomp en verdeler) naar het luchtfilter te zitten. Die zie ik volgens mij niet; wel zie ik een kort slangetje (vanaf je inlaatspruitstuk?) die is afgedopt met een bout. Ik kan niet goed zien waar de slang vanaf je vuldop heen gaat, volgens mij naar je luchtfilter (?).
Er zijn al vele varianten verzonnen voor de carterventilatie, bovenomschreven uitvoering is de enig juiste voor een B20; het open T-stuk kan nooit de bedoeling zijn.

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Folkersma (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Are we alone?
Meer
25-08-2016 11:57 #162884 door Jan Folkersma (GAST)
Beantwoord door Jan Folkersma (GAST) in topic Stinky's 145s
Raar dat die slang ontbreekt. Mensen zeggen mij dat ik een slang tussen het eitje
en dat T-stuk op de dop moet zetten. Zou dat ook werken? Maar eigenlijk moet dat
T-stuk er dus tussenuit en een eigen slang van eitje naar luchtfilter. Kijk zo
leert de mens weer wat. Toch raar ook dat de motor (goed) loopt. Stationair
misschien iets te hoog dat weet ik niet. Bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-08-2016 16:52 #162892 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Stinky's 145s
over dit onderwerp is ook al heeeel veel geschreven op dit forum. de ene motor heeft meer last (lees: bv extreem olieverbruik, slecht stationair) van verkeerde aansluitingen dan de andere. zal ook met de verdere staat van de motor te maken hebben.
lekker verwarrend hierbij is dat een B18 net de andere kant op ventileert dan een B20, terwijl 't voor de rest dezelfde blokken zijn, had destijds iets met milieu te maken...
mocht je geen aansluiting op je luchtfilter hebben dan kan je ook een klein ("sport-")filtertje direct op 't eitje zetten.

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Paul Schaap
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-08-2016 20:53 #162899 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Stinky's 145s
Volgens mij hebben de vroege B18 motoren standaard zo'n T-stuk; remservo en carterventilatie komen dan van hetzelfde vacuum-punt op het spruitstuk. Of het wenselijk is een tweede.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-08-2016 21:30 #162904 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Stinky's 145s
Dat kan volgens mij niet kloppen Paul, bij een B18 gaat de slang vanaf de olievuldop naar het luchtfilter en daar heerst niet het gewenste vacuum voor de rembekrachtiger. Vroege B18's hadden sowieso geen rembekrachtiging.
Het "eitje" had bij de vroege B18's een -vast naar beneden gericht- ventilatiepijpje.

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Paul Schaap
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-08-2016 21:50 #162907 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Stinky's 145s
Klopt Hans, ik ken de constructie.
Ik bedoelde eigenlijk de B18 in de vroege 100-serie.
Ik heb een 142 (1968) waarin het ook gemonteerd zit met zo'n t-stuk; en dat lijkt origineel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-08-2016 23:13 #162910 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Stinky's 145s

Paul Schaap schreef : Ik heb een 142 (1968) waarin het ook gemonteerd zit met zo'n t-stuk; en dat lijkt origineel.

Dat klopt. In het onderdelenboek kun je zien dat het T-stuk (ond.nr. 419446) bij een 140/B18 in de slang van het eitje naar het inlaatspruitstuk zit. Helaas is niet te zien hoe het origineel bij een 140/B20 zit, maar het is aannemelijk dat het T-stuk ook daar gebruikt is (misschien niet op alle uitvoeringen of voor alle markten).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD