Ik en mijn 144 DL uit '71

  • k den Besten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-03-2013 17:32 #124698 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic Ik en mijn 144 DL uit '71
Ik ben ook wel benieuwd naar dat schema! Ken die relais eigenlijk niet. Maar het lijkt me leuk de eventuele extra lampen meer te kunnen gebruiken!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • A Heger (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
14-03-2013 19:02 #124702 door A Heger (GAST)
Beantwoord door A Heger (GAST) in topic Ik en mijn 144 DL uit '71
@Hans
Ik heb er wel over nagedacht om een relais tussen het stadslicht te zetten die het stadslicht uit zet als de verstralers aangaan. De verstralers kan ik met een schakelaar koppelen aan het grootlicht of los aanzetten. Het reflectoroppervlak wat weg is is natuurlijk minimaal, ik vind dat ze nog een indrukwekende bundel licht geven.
Iemand nog ideen voor het trekoog?

144 DL 1971
V40

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-03-2013 00:37 #124721 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Ik en mijn 144 DL uit '71
Trekoog hoort onder aan de voortrein brug, kwestie van opmeten namaken en lassen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-03-2013 15:58 #124737 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Ik en mijn 144 DL uit '71
het relais dat je voor mijn "dimschakeling" nodig hebt moet zijn voorzien van 2 wisselcontacten en een spoel van, natuurlijk, 12Vdc; uitgaande van 50W lampen zou je aan 5Amp belastbaarheid al genoeg hebben, maar standaard is een autorelais volgens mij al 10Amp dus geen probleem.
deze schakeling is gebaseerd op een serie-parallelschakeling: staan de 2 verstralers in serie dan branden ze beide op 6V (kerstboomverlichtingsschakelingidee); staan ze parallel dan branden ze voluit op 12V.
op verstraler 1 sluit je de geschakelde (via relais of schakelaar en achter contactslot) 12V aan, de andere kant van deze verstraler moet je geïsoleerd opstellen t.o.v. de voorbumper en verbinden met p-contact 1 van het relais. p-contact 2 van het relais verbind je met verstraler 2 welke normaal op de bumper (+massa) gemonteerd wordt.
de beide verbreekcontacten verbind je met elkaar. maakcontact 1 sluit je aan op massa en maakcontact 2 sluit je op bovengenomde geschakelde 12V aan.
het relais kan je mee laten schakelen met je grootlicht, zodat je verstralers ook meeschakelen van 6 naar 12V als je je grootlicht aan doet. het relais kan je natuurlijk ook gewoon met een schakelaartje op je dashboard schakelen waarmee je kan kiezen tussen 6 of 12V.
zo, snapt u het nog :lol: een schema zegt natuurlijk veel meer dan bovenstaande omschrijving, maarrrr, ik weet niet hoe ik een PDF geplaatst krijg; ik zal vanavond dan maar een foto van het schema proberen te maken. :?
to be continued.

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-03-2013 19:19 #124800 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Ik en mijn 144 DL uit '71
Had toch net het programmaatje weer werkend..

Hans probeert dit te vertellen:


In de getekende opstelling staan de schakelaars naar 'links'. In dat geval staan de lampen in serie geschakeld, dus 6V per lamp.
Als het relais wordt omgezet, staan beide schakelaars naar 'rechts'. Dan staat er 12V per lamp en staan ze beide vol aan.


Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • k den Besten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-03-2013 19:33 #124804 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic Ik en mijn 144 DL uit '71
Bedankt beiden! Het is me in een keer duidelijk!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-03-2013 20:19 #124806 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Ik en mijn 144 DL uit '71
bedankt voor de moeite Erik! :mrgreen:
bijgaand toch ook nog even mijn schema dat grotendeels overeen komt met dat van Erik.
in combinatie met de eerder geplaatste tekst zal het hopelijk voor een ieder duidelijk genoeg zijn.


ik bedenk me nu dat we wel weer heel erg afwijken van Arjan's topic, wellicht dat er een nieuw lijntje onder "electra" opgestart kan worden? :?


Groet, Hans
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • A Heger (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-03-2013 12:31 #124841 door A Heger (GAST)
Beantwoord door A Heger (GAST) in topic Ik en mijn 144 DL uit '71

"Ed van der Zee" schreef:
Trekoog hoort onder aan de voortrein brug, kwestie van opmeten namaken en lassen.


Daar zit hij nu, maar ik zoek een alternatief ivm een carterbeschermplaat.

144 DL 1971
V40

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-03-2013 01:08 #124855 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Ik en mijn 144 DL uit '71
Dan zou ik hem verlengen door de bescherming heen, de bumpersteunen zou ik hier zeker niet voor gebruiken.
Zou het even moeten zien, de kabel moet vrij op en neer en van li naar rechts kunnen bewegen, m.i. Kan dat alleen als je hem verlengd.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-03-2013 12:20 #124875 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Ik en mijn 144 DL uit '71
Waar mijn amazon in de winterstalling staat is de uitrit onverhard.

9 van de 10 keer kan ik daar niet zelfstandig uitkomen omdat het daar altijd nat is. Ik doe dan altijd de sleepkabel aan de bumpersteunen. Als je niet gaat schokken (trekken met een aanloop) kunnen die bumpersteunen dat prima aan.

uit de schuur zak ik altijd weg tot aan de assen, dus er komt een flinke kracht op te staan bij het wegtrekken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD