- Berichten: 149
Ik en mijn 144 DL uit '71
- k den Besten
- Premium lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- A Heger (GAST)
- Senior lid
- Berichten: 54
Ik heb er wel over nagedacht om een relais tussen het stadslicht te zetten die het stadslicht uit zet als de verstralers aangaan. De verstralers kan ik met een schakelaar koppelen aan het grootlicht of los aanzetten. Het reflectoroppervlak wat weg is is natuurlijk minimaal, ik vind dat ze nog een indrukwekende bundel licht geven.
Iemand nog ideen voor het trekoog?
144 DL 1971
V40
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 1950
deze schakeling is gebaseerd op een serie-parallelschakeling: staan de 2 verstralers in serie dan branden ze beide op 6V (kerstboomverlichtingsschakelingidee); staan ze parallel dan branden ze voluit op 12V.
op verstraler 1 sluit je de geschakelde (via relais of schakelaar en achter contactslot) 12V aan, de andere kant van deze verstraler moet je geïsoleerd opstellen t.o.v. de voorbumper en verbinden met p-contact 1 van het relais. p-contact 2 van het relais verbind je met verstraler 2 welke normaal op de bumper (+massa) gemonteerd wordt.
de beide verbreekcontacten verbind je met elkaar. maakcontact 1 sluit je aan op massa en maakcontact 2 sluit je op bovengenomde geschakelde 12V aan.
het relais kan je mee laten schakelen met je grootlicht, zodat je verstralers ook meeschakelen van 6 naar 12V als je je grootlicht aan doet. het relais kan je natuurlijk ook gewoon met een schakelaartje op je dashboard schakelen waarmee je kan kiezen tussen 6 of 12V.
zo, snapt u het nog :lol: een schema zegt natuurlijk veel meer dan bovenstaande omschrijving, maarrrr, ik weet niet hoe ik een PDF geplaatst krijg; ik zal vanavond dan maar een foto van het schema proberen te maken.
to be continued.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
Hans probeert dit te vertellen:
In de getekende opstelling staan de schakelaars naar 'links'. In dat geval staan de lampen in serie geschakeld, dus 6V per lamp.
Als het relais wordt omgezet, staan beide schakelaars naar 'rechts'. Dan staat er 12V per lamp en staan ze beide vol aan.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- k den Besten
- Premium lid
- Berichten: 149
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 1950
bijgaand toch ook nog even mijn schema dat grotendeels overeen komt met dat van Erik.
in combinatie met de eerder geplaatste tekst zal het hopelijk voor een ieder duidelijk genoeg zijn.
ik bedenk me nu dat we wel weer heel erg afwijken van Arjan's topic, wellicht dat er een nieuw lijntje onder "electra" opgestart kan worden?
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- A Heger (GAST)
- Senior lid
- Berichten: 54
"Ed van der Zee" schreef:
Trekoog hoort onder aan de voortrein brug, kwestie van opmeten namaken en lassen.
Daar zit hij nu, maar ik zoek een alternatief ivm een carterbeschermplaat.
144 DL 1971
V40
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zou het even moeten zien, de kabel moet vrij op en neer en van li naar rechts kunnen bewegen, m.i. Kan dat alleen als je hem verlengd.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 884
9 van de 10 keer kan ik daar niet zelfstandig uitkomen omdat het daar altijd nat is. Ik doe dan altijd de sleepkabel aan de bumpersteunen. Als je niet gaat schokken (trekken met een aanloop) kunnen die bumpersteunen dat prima aan.
uit de schuur zak ik altijd weg tot aan de assen, dus er komt een flinke kracht op te staan bij het wegtrekken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.