mijn 144 de luxe

  • Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-09-2013 15:46 #132220 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic mijn 144 de luxe
Stef, voor een revisie kop moet je denk ik eerder richting 400 Euro denken. Ze worden echter ook wel tweede hands aangeboden en die zijn dan echt niet slecht maar wel veel goedkoper. Mocht je toch aan revisie denken dan heb ik nog wel een B18 kop liggen die je mag hebben als ruilkop dan kun je gewoon door blijven rijden...tenzij je een B20 in je wagen hebt liggen dan heb je er natuurlijk niets aan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stef Ekkes (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-09-2013 10:14 #132352 door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic mijn 144 de luxe
Er ligt een b20 in maar bedankt voor het aanbod. Zit nog te twijfelen wat ik zal doen. Een keer een kop zelf reviseren lijkt me ook wel een uitdaging.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-09-2013 14:49 #132363 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic mijn 144 de luxe
Zelf reviseren? Dan moet je wel o.a klepzittingen kunnen infresen..... :(

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stef Ekkes (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
23-03-2014 14:38 #138964 door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic mijn 144 de luxe
Het moment dat mijn bedrijf naar Lelystad verhuist en ik elke dag van leiden op en neer moet komt steeds dichterbij en ben er nog steeds niet 100% over uit of ik mijn Volvo 144 daar voor ga gebruiken. Het grootste bezwaar dat ik nu nog heb is dat hij bij 120 km vrij veel toeren en herrie maakt. Rijd nu vaak niet harder dan 100. Maar als ik naar Lelystad ga dan zou wat meer snelheid wel fijn zijn. Nu begreep ik van een kennis dat er ook een moderne automaat onder te monteren is. Kan iemand mij vertellen welke bak dit is? En wat erbij komt kijken om die eronder te krijgen?

Alvast bedankt,

Stef

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2014 14:57 - 23-03-2014 16:18 #138966 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic mijn 144 de luxe

"Stef Ekkes" schreef:
Nu begreep ik van een kennis dat er ook een moderne automaat onder te monteren is. Kan iemand mij vertellen welke bak dit is?

Waarschijnlijk wordt de Aisin-Warner 70 of 71 bedoeld, een viertraps automaat. Zie ook www.make.my/kgoajzb
Of voor een gedetailleerde verhandeling: www.v1800reg.org/pages/AW70%20CONV.PDF
Verder heeft er ook in ons clubblad VKM nr.17 d.d. oktober 2010 een geïllustreerd artikel gestaan van Alfred van Buuren over het vervangen van de BW35 door een AW71 in een Amazon combi (is te downloaden via deze site).
Een echt moderne automaat is de AW70/71 overigens niet, maar uiteraard wel een stuk prettiger dan een drietraps.
Laatst bewerkt 23-03-2014 16:18 door Gert Vegter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2014 16:09 #138969 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic mijn 144 de luxe
Heb net een '73 142 waar een BW35 onder zat, voorzien van een AW71 en een cardan en achteras van een 164.
Je moet je tussenas inkorten - de AW71 heeft nog een overdrive erachter - en flensen vervangen of helemaal over op 164 cardan.
Heb hier voor gekozen omdat ik een goed had liggen, wel laten balanceren bij het inkorten.
Ook de bedieningspook en mechaniek heb je nodig met de relais.
Ik heb de green Manual van de AW71 zen dan is het maken van de kabelboom een stuk gemakkelijker.

De moderne AW71 heeft geen km kabel aansluiting meer, dus bij Huke Basart zo'n aflezer erbij gekocht.
Zal wat foto's maken van deze update.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2014 00:18 #138976 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic mijn 144 de luxe
Beste Stef, waarom geen versnellingsbak met overdrive lijkt mij goedkoper dan een ombouw naar een automaat.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stef Ekkes (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-03-2014 15:03 #138989 door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic mijn 144 de luxe
Heb geen beperkt verstand van het overdrive systeem. En wat is ongeveer de prijs van zo'n systeem. Wat voor mij het belangrijkste is, is dat hij op hoge snelheid minder toeren gaat draaien, en dat hij wat stiller en zuiniger wordt. Wat scheelt dat bij een overdrive? Ik zag dat het bij de AW-71 ongeveer 700 toeren scheelde.

Kwam dit nog tegen op marktplaats.

www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr

Bedankt weer voor de reacties

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2014 17:16 #138995 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic mijn 144 de luxe
Volgens mij is een automaat nog nooit zuiniger geweest dan een schakelbak? hij wordt langzamer en gebruikt meer. Dan moet je dus voor een overdrive gaan...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-03-2014 11:42 #139036 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic mijn 144 de luxe
De 144 van Stef is momenteel voorzien van een BW35 drietraps automaat. Als je een automaat wilt houden, maar een viertraps wilt, is een handbak met overdrive geen optie en komt alleen de AW70 of AW71 in aanmerking (de vierde trap laat zich vergelijken met een overdrive qua toerenval).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD