- Berichten: 64
mijn 144 de luxe
- Stef Ekkes (GAST)
- Senior lid
Sinds kort ben ik eigenaar van mijn eerste Volvo. Heb hiervoor veel oldtimers gereden maar nog nooit een Volvo. De 144 is hiervoor 12 jaar van mijn vader en zijn vriendin geweest. Maar ze gingen verhuizen naar zweden en lieten de Volvo achter. Mijn dagelijkse auto had het op dat moment net weer begeven en het werd nu wel eens tijd voor een goede auto. Ik rij nu 3 maanden met erg veel plezier in de volvo. Het plan is hem dagelijks te blijven gebruiken en het onderhoud zelf te doen. Heb een schuur waar ook mijn vw transporter uit 71' en mijn eriba uit 70' staan. Dus heb de ruimte. Kan wel wat hulp gebruiken omdat ik nog niet erg veel ervaring met Volvo's heb. Maar volgens mij ben ik hier wel bij het juiste adres.
Tot op de volgende meeting groeten,
Stef Ekkes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Onderhoud aan zo'n wagen kun je eenvoudig zelf, mocht je hulp nodig hebben kun je hier wel terecht.
Waar woon je ?
We hebben in Arnhem een hal, voorzien van alle gemakken, de Stichting heeft als doel klasisieker eigenaren te helpen belangstelling ?
Doe een bericht op een pb
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Kan wel wat hulp gebruiken omdat ik nog niet erg veel ervaring met Volvo's heb. Maar volgens mij ben ik hier wel bij het juiste adres.
Dat is nou het mooie van een oude volvo zonder toeters en bellen, degelijk, lomp, sterk en daardoor zeer onderhouds vriendelijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stef Ekkes (GAST)
- Senior lid
- Berichten: 64
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
"Stef Ekkes" schreef:
Ik woon in leiden maar het is natuurlijk altijd mogelijk die kant op te komen. Waar ik nu vooral de meeste hulp mee kan gebruiken is mijn gas installatie. Van de taxateur hoorde ik de je de verdeler het best 1 keer in de 5 jaar kan reviseren. Volgens mijn vader is dat in 12 jaar niet gebeurt. Hij verbruikt niet super veel 1 op 8 maar mensen houden wel veel afstand. Hij verbruikt verder nauwelijks olie of koelvloeistof, dus daar kan het niet aan liggen. Zal van het weekend een foto maken van de verdeler. Hopelijk zijn er mensen die het al een keer gedaan hebben. Schijnt een lastig klusje te zijn.
Bedoel je niet de verdamper?
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stef Ekkes (GAST)
- Senior lid
- Berichten: 64
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stef Ekkes (GAST)
- Senior lid
- Berichten: 64
Gr Stef
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Verder kun je jezelf een groot plezier doen door een 123-ontsteking te monteren, mocht je die nog niet hebben.
En is bekend of, en zo ja wanneer de automaat is gereviseerd? De BW35 gaat best wel lang mee, maar vroeg of laat geeft ie een keer de geest en het vervelende is dat je dat niet altijd kunt zien aankomen. Het kan ook van het ene op het andere moment gebeurd zijn zonder voortekenen. Af en toe eens de ATF verversen (bv. eens per 30.000 km) en het filter uitwassen zou ik je wel aannraden. Nadeel van de conventionele verversingsmethode is echter dat er een aantal liters ATF achterblijft in de koppelomvormer. Maar dat is tegenwoordig ook te ondervangen omdat er nu bedrijven zijn die een spoelmethode hanteren, waarbij echt alle ATF wordt ververst. Daarmee kunnen sommige problemen worden voorkomen of zelfs verholpen; in ieder geval zal het de levensduur van de bak ten goede komen.
Wat betreft onderhoudsschema's: onder "Documentatie" zijn diverse service manuals van de 140 te vinden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Op LPG wel iedere 10000 km kleppen stellen.
Een ding is belangrijk, de automaat moet ATF-F (type Ford) in en geen moderne dextron houdende automatenolie.
Kroon maakt dit nog.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stef Ekkes (GAST)
- Senior lid
- Berichten: 64
Nog even over de automaat klopt het dat er een moderne automaat onderpast? Heb net even snel gezocht maar kon het niet vinden. Kan ook alleen in mijn pauzes kijken op internet. Sávonds vaak aan het klussen of aan het leren voor mijn werk. Leer nu 3d tekenen. Kan ook nog wel eens handig zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.