- Berichten: 278
Mijn Amazon uit 1962 *Onderhoudsschema toegevoegd pag.7
- Remon Kosse
- Elite lid
Met dank aan mijn vader rijd ik al 26 jaar volvo, waarvan de eerste 18 jaar alleen bijrijder :lol: . Volvo rijden lijkt erfelijk want ook mijn broer is helemaal volvominded. Naast de S40 115pk diesel voor dagelijks gebruik heb ik sinds juni 2010 een volvo Amazon gekocht.
Hierbij een aantal foto`s van mijn P121 B18 uit 1962. Sinds juni ben ik de trotse eigenaar van deze auto waarvan de laatste 20 jaar de onderhouds geschiedenis aanwezig is.
Dan de binnen kant:
Het aantal kilometers wat de auto gereden heeft weet ik helaas niet. Ik weet alleen dat de vorige eigenaar er totaal 25.000km mee gereden heeft. Inmiddels heb ik er in korte tijd 1500km mee gereden. De originele motor zit er gelukkig in. Het is een B18A motor met een Strombergh Zenith carburateur. Onderhoud geschiedenis van ruim 20 jaar is aanwezig (halve leeftijd van de auto). De auto is in 1987 ingevoerd vanuit Zweden naar Duitsland. Vanaf 2000 is de auto op Nederlands kenteken gezet.
In juni heb ik bij de plaatselijke klassieker garage alle vloeistoffen laten verversen. De kleppen zijn toen gesteld en de compresie is gemeten. Filters zijn inmiddels vervangen. Het brandstof filter vervang ik na de winter.
Toen ik de auto kocht werkte de claxon via een aparte schakelaar en niet op de originele manier. Inmiddels werkt de claxon weer via de originele manier. Ook de groolicht hendel aan het stuur werkt weer.
De auto is van een lid geweest dus wellicht dat een aantal mensen de auto herkennen.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Heeft er een rembekrachtiger opgezeten, of is er een ander spruitstuk opgezet? (je zit het aanzuigstuk nog)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Inderdaad een mooie wagen en mooie plaatjes!
Groet Mats
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Maar dit zijn kleinigheden en simpel op te lossen, je moet uit de kroeg blijven nl. Veel plezier van je bolide.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
En/of een andere carburateur en spruitstuk? Zo te zien 'negatieve' carterventilatie.
zal wel flink in toeren oplopen als je je duim erop houd, nu zuigt ie wel heel veel valse lucht aan. Gauw veranderen want het is nu een stofzuiger.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
- Berichten: 278
"R Minnebo" schreef:
En/of een andere carburateur en spruitstuk? Zo te zien 'negatieve' carterventilatie.
zal wel flink in toeren oplopen als je je duim erop houd, nu zuigt ie wel heel veel valse lucht aan. Gauw veranderen want het is nu een stofzuiger.
In de onderhoudsgeschiedenis is te lezen dat er inderdaad een rembekrachtiger op gezeten heeft. Waarom deze eraf gehaald is weet ik niet. Het pijpje wat je nu op het spruitstuk ziet is wel afgedicht. Er wordt dus geen vacuum gezogen. Bedankt voor de reacties.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
" Kosse" schreef:
"R Minnebo" schreef:
En/of een andere carburateur en spruitstuk? Zo te zien 'negatieve' carterventilatie.
zal wel flink in toeren oplopen als je je duim erop houd, nu zuigt ie wel heel veel valse lucht aan. Gauw veranderen want het is nu een stofzuiger.
In de onderhoudsgeschiedenis is te lezen dat er inderdaad een rembekrachtiger op gezeten heeft. Waarom deze eraf gehaald is weet ik niet. Het pijpje wat je nu op het spruitstuk ziet is wel afgedicht. Er wordt dus geen vacuum gezogen. Bedankt voor de reacties.
Dat verwacht ik ook wel;) Zonder die afdichting houd je de motor echt amper aan de praat;)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
- Berichten: 278
Hier nog de foto`s en het verslag van het trekken van de draad door de stuurstang voor de claxon.
Nordicar heeft voor mij onderdelen die aan het stuur zitten (zoals het veermechanisme wat aan de kabel komt). Wat een goede service want ze hebben de gevraagde onderdelen uit een sloopauto gehaald en worden opgestuurd. De claxonring in het stuur is vervangen voor een nieuwe originele ring en niet voor een zelf gemaakte ring met schuim. Iets goed doen gaat immers altijd met meer plezier dan half werk.
Aan het groene draadje knoop ik de kabel om deze erdoor te trekken
De draad trekken
Om andere Amazon gebruikers met hetzelfde probleem te helpen heb ik de draad er op de volgende manier door getrokken:
Eerst een stuk flexibel ijzerdraad met een lusje aan de voorkant bij het stuurhuis naar binnen duwen en deze laat je vrij ver onderaan liggen. Daarna ga je met een stuk ijzerdraad waar een haakje aan gebogen word naar beneden laten zakken. Een beetje draaien en vissen totdat je het lusje van het andere draad te pakken hebt. Nu trek je deze naar boven toe en de draad die je eerst aan de onderkant erin gedrukt hebt komt vanzelf mee naar boven. Daarna is de rest kinderspel.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
- Berichten: 278
"Erik Ciesluk" schreef:
.. dus nu heb je 3 toeters aangesloten?
Haha, jah die oude knop heb ik laten zitten als deurbel :lol:
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.