Ruitenwissermotor werkt niet zoals hij het hoort te doen

• BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
04-02-2025 22:52 #1048052 door BartJu
Beste Rolf, paar basale opmerkingen nav je vragen hierboven. Meeste is denk ik wel bekend, of omt op zijn minst bekend voor...

Een motortje laten draaien vergt dat er stroom loopt (ja, duh...0.
Stroom loopt alleen tussen een hogere spanning (+12V) naar een lagere (0V, massa). 
En dat alleen als er een gesloten sroomkring is (gesloten contacten etc).

De ruitenwisser motor heeft 1 massa, maar meerdere plussen: een constante (contactgestuurde) 12V om de motor de rust positie te laten vinden, deze kring wordt nderbroken in ruststand, dan stpt motor dus.
Dan is er nog de lage en hoge snelheid, via schakelaar. 
Uit eerdere antwoorden kun je zien dat er meerdere polen tegelijk 12V aanbieden. Je test opzet zoals je beschrijft doet dat niet.
Dit kan de verklaring zijn voor het door jou genoemde trage lopen/draaien! Er wordt zo immers minder (werk)stroom aangeboden.

Dus doe zoals Han zegt: gebruik de schakelaar in je test. Of maak met wat draden de verdeling na uit het schema dat ook al werd gegeven en beschreven. Dus met de juiste 12V op de juiste polen (en dan dus EN-EN, niet OF-OF).

Hopelijk helpt dit stukje basis om de puzzel op te lossen.!

PS: zelf had ik een traag lopende achterwisser op de 245. Daarna dood. Deze motor bleek vies en zeer sleets. Dat kan dus ook nog een oorzaak zijn, maar je testresultaat wijst daar nog niet op, vooral omdat er wel beweging is en je de 12v niet aanbiedt zoals i de auto bedoeld is.

Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rolf Ludeke
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-02-2025 22:53 #1048053 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic Ruitenwissermotor werkt niet zoals hij het hoort te doen
Han, ik denk dat dit ook zonder schakelaar kan hoor. Wat rob vermelde over de standen en welke draden dan op de + horen klopt hoor. De reden waarom ik het schema liet zien is dat de + aanvoer naar de schakelaar niet rood is maar groen.

• Rolf Ludeke
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-02-2025 23:04 #1048054 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic Ruitenwissermotor werkt niet zoals hij het hoort te doen
Hoi Bart, ik heb het geprobeerd zoals rob het beschreef zonder schakelaar maar hij werkt echt niet zoals het hoort. Schoksgewijs beweegt hij iets maar blijft dan gelijk weer stil staan. Ik ben toch bang dat er ergens een kortsluiting zit in 1 van de wikkelingen. Ga ik morgen maar is met de multimeter kijken.

• Rolf Ludeke
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-02-2025 21:54 #1048073 door Rolf Ludeke
Eureka, ik kreeg ineens de gouden ingeving. Er was dus niks aan de hand met de motor, hij draait nu prima. De voeding waar ik hem op aansloot gebruik ik voor het galvaniseren en vernikkelen van onderdelen. Daarvoor doet hij het prima, de motor had gewoon meer vermogen nodig. Oude accu opgeladen en aangesloten, hij draaide zoals het hoort op enkele en dubbele snelheid.
Bedankt allemaal voor het meedenken, groeten Rolf

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD