Ruitenwissermotor werkt niet zoals hij het hoort te doen
- Rolf Ludeke
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
03-02-2025 19:40 #1048035
door Rolf Ludeke
Ruitenwissermotor werkt niet zoals hij het hoort te doen is gemaakt door Rolf Ludeke
Hallo, ik ben bezig met de ruitenwisserinstallatie. Nu doet de motor best vreemd. Het gaat om een elektrolux motor met de groene ommanteling van de kabels.
Nu begreep ik dat de massa draad aan het huis moet en de + op een van de drie draden. Groen om hem in de parkeerstand te laten stoppen, zwart voor de normale snelheid en rood voor de hoge snelheid?
Nu draait hij bij mij helemaal niet als ik hem op deze manier aansluit. Hij draait wel als ik de rode draad aansluit op de plus en de groene of zwarte op de min. Maar wel erg langzaam.heb ik het idee.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?
Groeten Rolf
Nu begreep ik dat de massa draad aan het huis moet en de + op een van de drie draden. Groen om hem in de parkeerstand te laten stoppen, zwart voor de normale snelheid en rood voor de hoge snelheid?
Nu draait hij bij mij helemaal niet als ik hem op deze manier aansluit. Hij draait wel als ik de rode draad aansluit op de plus en de groene of zwarte op de min. Maar wel erg langzaam.heb ik het idee.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?
Groeten Rolf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-02-2025 21:51 #1048037
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Ruitenwissermotor werkt niet zoals hij het hoort te doen
Onder "documentatie" kun je diverse schema's vinden, eentje is zelfs in kleur.
Heb je alles netjes volgens dit schema aangesloten?
Dus rode draad op de F klem van de schakelaar, zwart op A en groen op P?
Heb je alles netjes volgens dit schema aangesloten?
Dus rode draad op de F klem van de schakelaar, zwart op A en groen op P?
- Rolf Ludeke
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
03-02-2025 22:15 #1048038
door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic Ruitenwissermotor werkt niet zoals hij het hoort te doen
Hallo Han, ik heb hem los van de auto liggen die ik aan het restaureren ben. De schakelaar niet bij de hand. Maar zonder testen moet ook kunnen toch. Als je het huis op de min aansluit en dan groen zwart of rood op de plus moet de motor toch laten draaien op de verschillende snelheden. Nu draait hij op zwart en groen veels te langzaam en zonder kracht, op rood doet hij helemaal niks. Daarna ben ik een beetje gaan proberen en gaat hij wel draaien als ik de rode op de plus en de zwarte/groene op de min aansluit en andersom ook. Wat zou dit kunnen zijn?
- Johan Geers
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-02-2025 00:15 #1048039
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Ruitenwissermotor werkt niet zoals hij het hoort te doen
Volgens het schema van Olyslager is groen de vaste plus en zwart en groen de signaal draden.
Er van uitgaan dat we over een Amazon praten
succes
Johan Geers
Er van uitgaan dat we over een Amazon praten
succes
Johan Geers
- Rolf Ludeke
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
04-02-2025 08:28 - 04-02-2025 08:31 #1048040
door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic Ruitenwissermotor werkt niet zoals hij het hoort te doen
Oeps, helemaal vergeten om te vermelden dat het om een P1800S gaat. De kleuren kloppen wel. Ik heb hem gisteren uit elkaar geschroefd en het lijkt of een koolborstel scheef is afgesleten en alleen op 1 punt ipv het hele vlak contact maakt. Zou dit het kunnen zijn?
Bedoelde je zwart en rood de signaal draden? 2 groene zou een beetje verwarrend zijn
. Dan is het hetzelfde als bij de P1800.
Bedoelde je zwart en rood de signaal draden? 2 groene zou een beetje verwarrend zijn

Laatst bewerkt 04-02-2025 08:31 door Rolf Ludeke.
- Rob Funcke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
04-02-2025 09:48 #1048042
door Rob Funcke
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Beantwoord door Rob Funcke in topic Ruitenwissermotor werkt niet zoals hij het hoort te doen
De ruitenwisser heeft 4 standen:
- uit
- langzaam
- snel
- snel met ruitensproeier
Stand uit: de draden rood en zwart + 12 volt (de ruitenwisser kan een kleine slag maken naar de 0 stand door eindschakelaar welke in de tandwielkast zit van de ruitenwisser motor).
Stand langzaam: de draden rood en zwart en groen + 12 volt
Stand snel: de draden groen en zwart + 12 volt
Het huis van de ruitenwissermotor - 12 volt.
Gr. Rob Funcke
- uit
- langzaam
- snel
- snel met ruitensproeier
Stand uit: de draden rood en zwart + 12 volt (de ruitenwisser kan een kleine slag maken naar de 0 stand door eindschakelaar welke in de tandwielkast zit van de ruitenwisser motor).
Stand langzaam: de draden rood en zwart en groen + 12 volt
Stand snel: de draden groen en zwart + 12 volt
Het huis van de ruitenwissermotor - 12 volt.
Gr. Rob Funcke
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
- Rolf Ludeke
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
04-02-2025 13:43 #1048045
door Rolf Ludeke
Hallo Rob, zoals ik het zie is bij de elektrolux de groene draad voor de uitstand, deze wordt onderbroken in de uitstand door de schakelaar in het tandwiel huis.
Groeten Rolf
Groeten Rolf
- Rob Funcke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
04-02-2025 19:28 #1048047
door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Ruitenwissermotor werkt niet zoals hij het hoort te doen
Hoi Rolf,
Dat is mogelijk maar dan heb ik bijgaand schema verkeerd beoordeeld.
Het betrouwbaarste tot om de schakelaar aan te sluiten op de 3 draden van de ruitenwisser volgens bijgaand schema.
Gr. Rob
Dat is mogelijk maar dan heb ik bijgaand schema verkeerd beoordeeld.
Het betrouwbaarste tot om de schakelaar aan te sluiten op de 3 draden van de ruitenwisser volgens bijgaand schema.
Gr. Rob
- Rolf Ludeke
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
04-02-2025 21:20 - 04-02-2025 22:54 #1048049
door Rolf Ludeke
Laatst bewerkt 04-02-2025 22:54 door Rolf Ludeke.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-02-2025 22:07 #1048050
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Ruitenwissermotor werkt niet zoals hij het hoort te doen
Rolf,
Volgens de onderdelenboeken wordt zowel in de Amazon als de P1800 dezelfde ruitenwissermotor toegepast. Beide hebben onderdeelnummer 671918. Dus met jouw suggestie dat dat de kleurcodering anders zou zijn zet je jezelf vrees ik op het verkeerde been.
Mijn advies, zoek de schakelaar op en ga alles netjes bedraden en dan testen.
Volgens de onderdelenboeken wordt zowel in de Amazon als de P1800 dezelfde ruitenwissermotor toegepast. Beide hebben onderdeelnummer 671918. Dus met jouw suggestie dat dat de kleurcodering anders zou zijn zet je jezelf vrees ik op het verkeerde been.
Mijn advies, zoek de schakelaar op en ga alles netjes bedraden en dan testen.