dynamo revisiebedrijf

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-05-2015 19:06 #151396 door Rob Vijgenboom
dynamo revisiebedrijf is gemaakt door Rob Vijgenboom
Weet iemand een bedrijf waar je een dynamo kunt laten reviseren ?

Bvk omgeving Rotterdam / Randstad

(NB niet voor mijn Volvo Amazon, maar voor mijn nauwelijks modernere Lada Niva ....)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-05-2015 05:12 #151410 door jo jo (GAST)

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2015 08:17 #151411 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic dynamo revisiebedrijf
Rob, mocht je niets in de buurt vinden probeer deze man dan eens.Hij reviseerd in eigen beheer/hobbymatig en ik heb er goede ervaringen mee. Voor zover ik weet beperkt hij zich niet tot Volvo alleen www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr

Succes

Groeten, Rob

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2015 12:08 #151416 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic dynamo revisiebedrijf
Heren, dank !

I.v.m. tijdsdruk concentreer ik mij eerst even op bedrijven in R'dam/Schiedam e.o.

Jongeneel had ik al gevonden, en ook :
Van Andel, R'dam
Cordaad, Hoogvliet
Kuipers, Rotterdam
Hans van der Speld, Gouda

Daar voeg ik nu dus Aparts, Rotterdam aan toe.

Even terug komen op het verschijnsel. Heb gisteren met grote problemen in 2 dgn vanuit Z-Fr NL bereikt ....

Begon met dat de motor niet wilde starten na tankstop. Geluid tak-tak-tak-tak- etc bij starten. Na overleg met locaal gevonden jonge mechanicien was conclusie : startmotor zit vast .... leek plausibel. Uiteraard was door startpogingen de spanning van de accu ook behoorlijk gedaald.

Na veel later aangesleept te zijn (een 4x4 kan je niet aanduwen) startte de motor en ben ik verder gegaan. Accu zou tijdens rijden gewoon weer op moeten laden, maar ....... deed dat niet (geen verbruikers aan). Aanwijzing instrumenten onbetrouwbaar, zwakke knipperlichten etc etc.

Bij 1e stop (moet wel als je zo lang onderweg bent) motor laten draaien, maar sloeg na enige tijd af. Weer aangesleept, startte weer. Dit herhaalde zich nog een paar maal (met dank aan alle hulp die ik onderweg ontving !). Uiteindelijk zoveelste keer afslaan toch nog maar eens geprobeerd met startkabels, en verdomd : motor sloeg aan ! Dus startmotor niet vast (toen in ieder geval).

2e dag motor gestart met startkabels - geen probleem met startmotor. Maar al snel werd duidelijk dat de accu nog steeds niet (voldoende) bijlaadde : dynamo leek maar net genoeg jus te geven om de motor draaiende te houden. NL bereikt - hachelijke onderneming.

Inmiddels accu geladen - 13.2V. Motor gestart (normaal) en warm laten draaien. Laadstroom gemeten : 12.5 - 12.6 V (zonder verbruikers; met knipperlichten of koplampen aan zakt dit naar 12.3V).

Mijn conclusie : dynamo (spanningsregelaar ?) probleem, want laadspanning zou onbelast toch minstens 13.7 - 14 V moeten zijn. Accu moet dusdanig leeg geweest zijn dat 12.5 V totaal onvoldoende is om bij te laden. Startmotor blijft ook verdacht, maar doet het vooralsnog normaal.

MEE EENS ? ADVIES ?

• Paul Schaap
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2015 12:36 #151418 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic dynamo revisiebedrijf
Avontuurlijke reis; niet echt lekker rijden zo, lijkt me.
Ben het eens met je diagnose: eerst maar eens dynamo/spanningsregelaar reviseren of vernieuwen; startmotor lijkt zijn taak naar behoren te doen.
Succes, Paul

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2015 12:37 #151419 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic dynamo revisiebedrijf
Mee eens Rob, dynamo lijkt het probleem te zijn.

Groeten, Rob

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2015 13:44 #151423 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic dynamo revisiebedrijf
Rob, met en een oude Volvo en een Lada heb je vast wel zoveel sleutel ervaring dat ik het je aan wil raden om zelf eens de spanningsregelaar uit de dynamo te draaien. Kontroleer ook de aansluitingen van de bedrading. Je zult niet de eerste zijn bij wie een afgebroken draad de boosdoener is.. Desnoods met even de minkabel van de accukabel los. Probeer een foto van de koolborstels en de koperen sleepringen hier te plaatsen.. Je weet niet..misschien is het een kleinigheidje.
HANS

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2015 13:53 #151425 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic dynamo revisiebedrijf
En anders heb ik goede ervaring met Valentijn Beyersbergen van D&SSD dynamo & startmotorservice, Westvlietweg 65/N in Den Haag (Leidschendamse kant). Ik ben daar laatst snel (direct, ik kon er op wachten) geholpen met nieuwe koolborstels voor m'n dynamo, ook gelijk getest op testbank én voorzien van ontstoorcondensator en dat alles voor 2 tientjes.
www.dynamo-startmotorservice.nl

Groet, Hans

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2015 16:52 #151436 door Rob Vijgenboom
Hans, dank !

Normaal gesproken zou ik eerst op m´n gemak zelf op zoek gaan naar de oorzaak (hoewel dynamo´s nieuw voor mij zijn), maar ik ben maar kort in NL, heb een bomvol schema, en wil ook weer een keer terug ;)

Heb de dynamo er inmiddels uitgelepeld :
- er zit geen speling op de as
- ik zie 3 diodes (dus geen `H-brug´), heb ik doorgemeten, 1 kant op 455 ohm andere kant op niets, lijken goed
- koolborstels en sleepringen kan ik zo niet bij
- zal proberen een foto te plaatsen (heb geleende PC - alles werkt net even anders .....)

D&SSD - goede tip - Den Haag is te overzien qua afstand

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2015 17:26 #151438 door Rob Vijgenboom
Foto´s lukt helaas niet - heb niet het goede USB kabeltje bij me .... (en al had ik het, met deze PC en wankele WiFi verbinding is het erg lastig)

Koolborstels inmiddels gevonden - zien er normaal uit.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD