oplichten van het rode AMP lampje op dashboard
- 06155-dummy
- Premium lid
-
Heeft wat zoekwerk in schema's en dynamotechniek gevraagd, maar ik heb een werkende oplossing gevonden.
Het probleem wordt volgens mij niet veroorzaakt door slechte contacten of corrosie (of misschien óók), maar volgens mij is de grootste boosdoener voor het zwakjes oplichten van het AMP lampje een lekstroom vanaf D+ op dynamo, dóór de ingeschakelde apparaten zoals ventilator, ruitewisser, knipperlichten en de verlichting, naar massa.
Ik heb allereerst een nieuw draad van D+ naar (test-) AMP lampje gelegd en een 2e draad naar de + op het contactslot. Geen oplossing. AMP brandde nog steeds bij toenemende belasting. Vervolgens de 2e draad helemaal omgelegd naar de plus-pool van de accu en zodoende alle schakelingen omzeilend. NU BLEEF HET AMP LAMPJE UIT BIJ BELASTING. Het lampje gaat aan op contact, en gaat weer uit bij draaiende motor (dus werkende dynamo), het schakelde weer even kort aan bij het uitzetten van de motor. Dit is volgens mij hoe het hoort.
Wellicht dat Han Misdom ook nog even met me meedenkt. Zo te zien heeft hij ook goed zicht op de elektrische schema's en de werking daarvan. (Ik heb een aantal pogingen gedaan om bijlagen toe te voegen in diverse formats. Ze worden geen van allen toegelaten.) op verzoek kan ik die natuurlijk altijd mailen tot een andere oplossing is gevonden om ze wel te uploaden.
Een elegantere oplossing is misschien een diode plaatsen in de schakeling om de lekstroom tegen te gaan. Alleen dan gaat het lampje alleen aan op contact met de motor uit én als er een probleem is met de dynamo, maar niet als de accuspanning daalt (onder de 7-8 volt) en de dynamo goed werkt.
Tenzij Han bijv. nog ergens een fout in mijn logica vindt en de schakeling niet goed werkt om storingen te indiceren, zal ik een apart item openen om de oplossing beschikbaar te stellen, ipv de vraag zoals die al door velen is gesteld.
Voor de volledigheid: Accuspanning bedraagt bij mij 13,5 volt (na reconditionering), Dynamospanning bedraagt 14,5 volt, stroom door acculampje is 133mA bij motor uit. Bij motor aan 88 mA (??), dus lekstroom ?? Weerstand van de hele schakeling (dus lampje en alle contactpunten in serie) is 156 Ohm. Weerstand van 2W lampje zou 72 Ohm moeten zijn.
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Als je een schema hebt en je scant in in jpg-format en je laad het in Photobucket met een langste zijde van niet meer den 500 px dan kun je vanuit photobucket een hotlink maken naar dit forum.
Ben benieuwd
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
www.dropbox.com/s/afifoh33bekcr ... F.pdf?dl=0
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dat is een goede vraag. Ik heb het graag dat mensen kritisch meedenken en wellicht een fout in de logica ontdekken.
Mijn beeld en mijn vermoeden is dat de lekstromen een onvermijdelijk onderdeel zijn van het oorspronkelijke ontwerp en niet een storing. Vandaar ook de vele opmerkingen dat deze Amazons het al hadden toen ze nieuw waren.
Ook wanneer alle apparaten die op de oorspronkelijke wijze zijn aangesloten perfect functioneren is het logisch dat er een stroompje gaat lopen vanaf D+ (+13-14 volt) van dynamo, via het lampje, door de wikkelingen van het apparaat naar massa.
Het is eigenlijk al wonderlijk dat met de nieuwe aansluiting op de accu zelf deze lekstroom niet loopt. Want eigenlijk is de 'galvanische verbinding' de harde draadverbinding hetzelfde en zou de lekstroom ook kunnen lopen. Het enige verschil is dat de weerstand door de hele keten (van accu, naar startmotor, naar contactslot, naar ingeschakelde apparaten en naar massa) nu wat hoger is en niet meer ontstaat.
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1244
Is alleen jammer dat je in je schema's het relais niet getekend hebt, want dat is essentieel voor je gekozen oplossing.
Je verklaring omtrent lekstroom ie een ....... verhaal.
Het laadstroomlampje heeft een tweeledige functie:
1. Het meten van het spanningsverschil tussen dynamo en accu. Wordt dit spanningsverschil te groot, dan is er iets loos en wordt de bestuurder gewaarschuwd.
2. Het magnetiseren van de dynamo als de motor gestart wordt. Meestal loopt de dynamo nog wel aan op het remanente magnetische veld. Mocht er door wat voor reden dan ook het remanente magnetische veld zijn weggevallen dan wordt via het het AMP lampje de dynamo alsnog bekrachtigd. Slimmeriken die het AMP lampje door een LED vervangen zullen dan ook vroeg of laat van een koude kermis thuis komen.(stroom door een LED-lampje is te klein)
Zoals onder punt 1) aangegeven licht het AMP lampje op als er een spanningsverschil over dit lampje staat; bij ca. 4V begint hij zwakjes op te gloeien.
In het oorspronkelijke schema wordt dit dus veroorzaakt door de overgangsweerstanden van de diverse verbindingen MAAL de stroom die er loopt door de ingeschakelde verbruikers.
Als je dus slechte verbindingen in het systeem hebt zitten, dan zal het AMP lampje feller oplichten. Als je deze problemen niet oplost zul je vroeg of laat ander elektrische problemen krijgen. Waar je allemaal moet zoeken kun je vinden in de presentatie die ik in een eerder link heb gegeven.
Bij de verklaring over de stroom door het AMP lampje bij stilstand en draaiende motor in je nieuwe schakeling ga je ook weer een beetje de mist in.
Je zou misschien verwachten dat er 166mA zou lopen door een 2W lampje bij stilstaande motor. Echter vergeet niet dat het lampje in serie staat met de veldwikkeling van je dynamo, dus die stroom is lager. (ik zou hem in de buurt van 150mA verwachten)
Bij een draaiende motor heb je aangegeven dat er 1V over je laadstroomlampje staat. Dit gaat inderdaad een stevige stroom door dit lampje opleveren aangezien de weerstand van een lampje dat niet brandt stukken lager is als van een lampje dat wel brandt (zogenaamde PTC effect van een gloeilamp) Dus als je dat 88mA meet is dat een reële waarde.
Ook dit is weer geen lekstroom; lekstromen zijn stromen die wegvloeien t.g.v. isolatieproblemen. De stromen die jij meet zijn bedoelde stromen zoals de ontwerpers dat ooit bedacht hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zoals ik al zei. Ik wil graag dat mensen kritisch meedenken om fouten in de logica te ontdekken, aangezien het me goed lijkt om de oplossing ook anderen te bieden. Dan is het wel fijn als er geen fouten in zitten die tot weer andere problemen leiden.
En liever een solide oplossing dan een ´rammelende, toch...?
Als ik het aansluitschema bekijk kan ik me niet onttrekken aan de indruk dat het logisch is in het ontwerp dat (als de dynamo 14,5 V genereert) er een stroom gaat lopen van D+ naar massa via het lampje en door de ingeschakelde apparaten. Lekstroom is wellicht niet het goede woord omdat het hier inderdaad niet door de isolatie ´weglekt´, maar gewoon door het apparaat naar massa. Maar bij gebrek aan een beter woord.....
De beide functies om enerzijds het spanningsverschil aan te geven en een magnetiseerstroom aan de dynamo te leveren had ik begrepen.
De spanningsval van 4 volt in de verbindingen tussen de accupool (plus) en de:
- startmotor
- contactslot
- zekeringhouder
- ruitewisserschakelaar
- benzinemeter
- olielampje
- AMP-lampje
Dat zou ik natuurlijk eens kunnen nameten, Leuke speurtocht..... Het in tweede instantie omleggen van de draad naar de accupool ipv. de + op het contactslot, suggereert de grootste spanningsval in het stuk met de dikke kabels van accu naar startmotor naar contactslot. Dat had ik eigenlijk niet verwacht gezien de dikte van die kabels.
Maar, ondanks dat het niet eens bent met mijn ´analyse´ van de oorzaak, kun je je vinden in de oplossing ? En blijft de functie van het signaallampje intact ?? Het relais zal ik in het schema toevoegen. Ik vond het noemen daarvan voldoende.
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1244
Ik was mijn antwoord begonnen met:Maar, ondanks dat het niet eens bent met mijn ´analyse´ van de oorzaak, kun je je vinden in de oplossing ?
Daar staat dus gewoon: JA.Dag Harry, een pluim voor je doorzettingsvermogen. De gekozen oplossing is er een die werkt. In feite heb je niets aan het principe van het laadstroomlampje veranderd. Je hebt alleen wat ander elektrische verbindingen gelegd.
Als je op zoek gaat naar de werkelijke oorzaak dan zijn er vermoedelijk twee hoofdverdachte:
* Het contact slot zelf en de bijbehorende aansluitingen
* Het zekeringenkastje en de bijbehorende aansluitingen
Er is maar een manier om hier achter te komen. Dat is gestructureerd werken.
Over het doorsolderen van het zekeringenkastje is al veel geschreven; is een probate oplossing.
Als het contactslot gamel is, dan is dat einde oefening voor zover ik weet.
Wat een gemene kan zijn dat zijn de AMP stekkers op de kabels. Van buiten af ziet het er vaak nog keurig uit, maar in de krimpverbinding is het een en al corrosie.
Succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
ik ben al lang blij dat ik een oplossing heb gevonden voor het oplichten van het lampje, maar ik ga nog een 'meetrondje' doen op de verschillende punten in de keten vanaf de accu tot het AMP lampje.
Dan moet de boosdoener vanzelf boven water komen.
Aangezien het zekeringenkastje nieuw is, verwacht ik dat de grootste overgangsweerstand (en daarmee spanningsverlies) te vinden zal zijn in ofwel de kabel naar de startmotor of aansluiting startmotor of inderdaad in of bij het contactslot.....
Ik heb 10 meetpunten in het orginele schema gezet. En dan de overgangsweerstanden meten en de spanningsnivo's en het spanningsverval ten opzichte van de accupool.
wordt vervolgd.....
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 939
Na het monteren van een nieuwe dynamo (ook 65Ah) trad dit fenomeen na enige tijd ook op.
Het bleek te liggen aan de stekker die met de dynamo meegeleverd werd en die niet goed aansloot. Je voelt dat niet als je het ding op z'n plek drukt, maar na wat knijpen met een fijne tang bleef het laadstroomcontrolelampje uit.
De dynamo werd overigens opgeleukt met een sticker "made in Taiwan" zodat ik dit ding ooit nog eens wil vervangen door een originele Bosch.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.