oplichten van het rode AMP lampje op dashboard

• 06155-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-11-2014 18:05 #145722 door 06155-dummy
Hallo Allemaal,
Ik word helemaal gestoord van het rode AMP lampje op mijn dashboard van mijn ´68 Amazon. Ben nu al een hele tijd bezig om dat te verhelpen. Heb inmiddels al van alles geprobeerd om het te verhelpen. Nieuwe 65A wisselstroom dynamo (rotte lagers), nieuw zekeringenkastje, aansluitstekertjes vervangen. Ik weet nu niet meer wat de oorzaak kan zijn.

Het lampje gaat aan, zeker nu het weer donkerder wordt en ik meer met de verlichting aan rijd, als de ventilator van de kachel aan staat. In stand 1 brand die fel, in stand 2 brandt die zwak. Verder heb ik geen extra elektrische apparaten (mistlampen, zware stereo, achterruitverwarming, etc....) aangesloten. Het is allemaal vrij standaard. Dan zou een 65A dynamo ruim voldoende moeten zijn.

Mijn beeld is dat het rode lampje een indicator is dat de accu niet goed oplaadt onder het rijden en de accu wordt aangesproken voor stroom, in plaats van de dynamo. Rood is altijd een probleem.......lijkt me.....

Gaarne advies, goede raad en ervaringen......

Harry Kloezen

Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-11-2014 18:42 #145724 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic oplichten van het rode AMP lampje op dashboard
Bij mijn klokje had ik de massa en de 12V verwisseld met als gevolg dat de verlichting fel brandde als ik de stadslicht schakelaar uit had en zwak brandde als ik de stadsicht schakelaar aan had.
De bedoeling was dat het lampje pas echt aan zou gaan als ik de stadslicht schakelaar zou aanzetten.
Vanwege deze ervaringen kom ik op het idee dat je een 'massa'-probleem hebt. Als de massa niet goed contact maakt (corrosie,vuil) dan zou je dit probleem kunnen krijgen, lijkt me.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• Jos Klaassens (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-11-2014 19:12 #145726 door Jos Klaassens (GAST)
Beantwoord door Jos Klaassens (GAST) in topic oplichten van het rode AMP lampje op dashboard
Ik heb ermee leren leven met mijn '67 Amazon. Vroeger extra sterke koplampen erin voor een beter zicht 's nachts. Als sindsdien dimlicht aan staat en ik rem of richtingaanwijzer gebruik gaat het lampje al zwak gloeien. Met kachelventilator erbij brandt het lampje fel. Vroeger eens laten doormeten, maar men kon niets ontdekken..

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-11-2014 20:53 #145734 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic oplichten van het rode AMP lampje op dashboard
Harry,
Bijna alle Amazons en Kattenruggen hebben last van dit fenomeen.
Het oplichten van het AMP lampje is "normaal".
Eigenlijk is het niet normaal maar Volvo heeft m.i. een designfoutje gemaakt toen ze dit deel van het elektrisch circuit ontworpen hebben.
In serie met het laadstroomlampje zitten ca. 15 overgangscontacten die allemaal een beetje serieweerstand vertonen. Dat is de reden dat het AMP lampje flauw oplicht. Zodra er zware verbruikers worden ingeschakeld (Aanjager en ruitenwissermotor) dan gaat het lampje feller branden. Als je de richtingaanwijzers aanzet dan zal het AMP lampje vrolijk meeknipperen.
Dit alles heeft niets met het opladen van de accu te maken. Gelijkstroom of wisselstroomdynamo maakt ook niets uit voor dit fenomeen.
Ik rijdt al meer als 25 jaar rond op deze manier en nog nooit een lege accu gehad. Dus geen reden om je bezorgd te maken.

Voor de fijnproevers onder ons die van de hoed en de rand willen weten:
www.oto-oirschot.nl/Best/Electriciteit.pdf slide 17 t/m 22

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-11-2014 00:12 #145739 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic oplichten van het rode AMP lampje op dashboard
Ik zal wel mazzel hebben. Ik kan aanzetten wat ik wil (achterruitverwarming, breedstralers, ruitenwissers, aanjager) en ook alles tegelijk. Het rode amp-lampje gaat niet branden. Nee, het is niet stuk. ;)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• 06155-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-11-2014 00:43 #145740 door 06155-dummy
Beantwoord door 06155-dummy in topic oplichten van het rode AMP lampje op dashboard
Tja,
ik ben daar dan denk ik (te ?) principieel in. Als er niks mis is moet het lampje ook niet branden. Ben benieuwd of er ook Amazonrijders zijn die er een oplossing voor hebben gevonden. Lampje anders en opnieuw bedraden of anders aansluiten ...??
Als dat zo is zie ik daar graag een schema voor.....

Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-11-2014 01:36 #145743 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic oplichten van het rode AMP lampje op dashboard
Beste Harry, waarschijnljk kan dit je een beetje verder helpen.

www.flyinghy.nl/handelingen/H78_532-0a.pdf
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?lasta...=login&f=140&t=10120 ">viewtopic.php?lastaction=login&f=140&t=10120

succes

Johan Geers

Bijlagen:

• 06155-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-11-2014 11:39 #145755 door 06155-dummy
Beantwoord door 06155-dummy in topic oplichten van het rode AMP lampje op dashboard
Thanx, voorde info...
Wellicht is de enige oplossing om het hele elektrische circuit voor het AMP lampje te vervangen en te vernieuwen. Daarvoor zou het echter behulpzaam zijn om precies de werking van de D+ aansluiting te kennen.
- Wat doet die precies en wanneer schakelt die in?
Het zou idealiter wel zo moeten zijn dat het rode lampje brand als het contact aangaat ter controle, uitgaat bij lopende motor en dan pas weer aangaat bij een storing (als de dynamo niet genoeg levert ?? of als de accu niet oplaad ??)
- Wat is de logica precies achter het lampje ?
o Gaat die branden als het D+ signaal opkomt ? Of
o Gaat die branden als er op één of andere manier een spanningsverschil over het lampje ontstaat doordat er een (verkeerde?) stroom gaat lopen in het circuit tussen Accu en Dynamo ??

wordt vervolgd....

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-11-2014 12:00 #145757 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic oplichten van het rode AMP lampje op dashboard
HARRY, Ik SLUIT ME GEHEEL AAN BIJ DE UITLEG VAN HAN MISDOM. Ik weet niet hoe oud je bent maar zelfs nieuwe amazone,s hadden daar al last van, ik kan me dat herinneren toen ik als monteur in de jaren zestig aan de katterugen en amazone,s werkte. Mijn eigen amazone die ik 1975 kocht heeft tot de dag van vandaag daar last van maar nooit problemen met een lege accu 0f iets dergelijks.

• 06155-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-11-2014 13:42 #145760 door 06155-dummy
Tja,
Noem me maar eigenwijs.
Toch blijf ik vinden dat het niet zo hoort en dat het lampje uit dient te blijven tot er een probleem is.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD