- Berichten: 11
Accu laad niet bij.
- Jeffrey Kemp
- Nieuw lid
-
Ik heb een amazon 122s uit '66 met een B20 motor op lpg.
Nu heb ik een probleem.
Laatst stopte mijn auto ermee, door een lege accu.
Nu heb ik een 2dehands wisselstroom dynamo (iskra) gemonteerd en een nieuwe accu en accu draden vervangen, maar nog steeds geen verschil. ik meet rond 12,5 als mijn auto uitstaat, hetzelfde als hij aan staat.
Met mijn verlichting aan meet ik 11,9.
Als ik mijn pluspool van me accu afhaal blijft mijn auto draaien.
en als ik dan meet op de losse draad van de pluspool is dit 15,9.
als ik dan het licht aanzet, meet ik rond de 7 (zonder de accu aangesloten).
Hebben jullie ideeën, wat het zou kunnen zijn?
groet,
Jeff
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Heb je een interne of een externe spanningsregelaar?
En heb je dezelfde gehouden of is die vervangen met het vervangen van de dynamo?
Het feit dat de motor blijft lopen als je de accu loshaalt, doet vermoeden dat de dynamo op zich wel z'n werk doet.
Eerste verdachte is in mijn beleving de spanningsregelaar.
Daarnaast zou ik ook de massaverbindingen goed controleren.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeffrey Kemp
- Nieuw lid
-
- Berichten: 11
"Lars Rengersen" schreef:
Vreemd probleem.
Heb je een interne of een externe spanningsregelaar?
En heb je dezelfde gehouden of is die vervangen met het vervangen van de dynamo?
Het feit dat de motor blijft lopen als je de accu loshaalt, doet vermoeden dat de dynamo op zich wel z'n werk doet.
Eerste verdachte is in mijn beleving de spanningsregelaar.
Daarnaast zou ik ook de massaverbindingen goed controleren.
Ik heb volgens mij een interne spanningsregelaar:
en.technikexpert.com/images/articles/eaa...45be4b056ef59e_5.gif
Welke massa's moet ik dan allemaal controleren?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
Dit hoort niet.. Die 12.5 Volt die je meet over de accu als de auto uitstaat, die klopt. Als de motor loopt moet je een hogere spanning over de accu meten; nu betekent het inderdaad dat de accu niet wordt opgeladen:
Een accu wordt pas opgeladen als er een hogere spanning op gezet wordt dan de accu 'uit zichzelf' levert.
Op mijn Amazon zit ook een wisselstroomdynamo van Iskra, die van mij heeft een interne spanningsregelaar.
De 15.9 Volt die je meet bij draaiende motor met afgesloten accu lijkt goed. Ik verdenk net als Lars de spanningsregelaar, maar een massaprobleem kan dit ook verklaren: als je een slechte massa hebt zakt de spanning vanaf dynamo naar accu teveel in, waardoor de spanning te laag is om de accu te kunnen bijladen. Als test zou je een startkabel of iets dergelijks van de massa van de dynamo rechtstreeks naar de minpool van de accu kunnen leggen en dan de spanning over de accu meten.
Probeer trouwens ook eens de spanning over de accu te meten terwijl je gas geeft. De dynamo gaat dan harder werken en de spanning stijgt dan iets.
Massa's:
- Van dynamo naar het blok (of gaat de min via een draad? Ik twijfel..)
- Van het blok naar chassis (massastrip loopt aan de uitlaatkant van de motor naar het chassis toe, van onder de auto te zien)
- Van de accu naar chassis (ook een massastrip, direct op de minpool aangesloten)
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
- Berichten: 534
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
ben ook een keer stil komen te staan hiermee
stationair gemeten direct op de accu was 12,8 volt.
hij deed nog wel iets maar geheel onbetrouwbaar dus.
tja , een knappe nieuwe is 200 euro.
ik haal ze zelf meestal van de sloop , opel corsa oud model past , bosch.
peugeot 205 past ook , valeo 70 amp.
een kleine modificatie aan de bevestigingsnok met de slijptol is nodig , deze moet dan ingekort worden om de v snaar
uit te kunnen richten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeffrey Kemp
- Nieuw lid
-
- Berichten: 11
Update,
Ik heb de drie massa's gecontroleerd, schoongemaakt ed.
die van me dynamo gaat met een draad naar een kaal stuk metaal, dus niet naar het blok.
die van mijn accu, zit een niet gevlochten massakabel tussen en het metaal helemaal kaal geschuurd.
Die van mijn blok naar de carrosserie, was erg vies, ook schoongemaakt, maar geen effect.
massakabel van dynamo naar minpool werkt ook niet.
Als ik mijn dynamo laat testen moet hij dan uit de auto gehaald worden?
Ik woon in de buurt van schagen, noord-holland.
Ik zal even rondbellen of ze hem ergens gratis willen testen.
Zou het eventueel met mijn licht te maken kunnen hebben?
als ik mijn minpool ervan heb als de motor draait, doet hij het wel zonder licht, maar als ik mijn licht aanzet dat stopt de auto ermee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
- Berichten: 534
Als ik jou was zou ik even bij Autowaard Schagen langsgaan, ken het niet maar gevonden in 30 seconden op google. Die moeten je verder kunnen helpen. (En op zaterdag open!)
Adresgegevens
De Korte Fok 5
1742 PE Schagen
Tel.: +31 (0)224 - 212066
Fax: +31 (0)224 - 298022
schagen@autowaard.nl
Contact opnemen
Openingstijden
Ma t/m vr: 08.00 - 17.30 uur
Za: 09.00 - 12.30 uur
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeffrey Kemp
- Nieuw lid
-
- Berichten: 11
"Tom Steverink" schreef:
Bedoel je met de derde die kabel opnder de auto, van het kopplingshuis naar het chassis?
Ja klopt die heb ik schoongemaakt.
Ik ga vanmiddag even langs bij een autozaak.
Ik hou jullie op de hoogte!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.