- Berichten: 2147
Bobine kapot?
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Hij liep al een beetje bokkerig, maar toch een klein testrondje gedaan. Helaas kwam ik weer te staan, bobine gevoeld, erg warm, nog niet heet. Dus snel gewisseld met de oude lucas bobine.
Thuis aangekomen de oude rotor + kap gemonteerd, en hij liep weer r-e-d-e-l-i-j-k. Nog wel wat ploffen e.d.
Toch weer gewisseld met de nieuwe kap om te ontdekken waar het euvel zat. Hij bleef plofferig rijden. Ik moest met de 1800 naar Wateringen, dus bij elkaar zo 200km gereden. Wat ik nu achteraf kan constateren:
De rotor is ingebrand op de positie waar normaal het stifje drukt. Het stiftje in de verdelerkap is ook ingebrand. Blijkbaar kwam het stiftje niet tegen de rotorkap, waardoor de vonk eerst over moest slaan (het inbranden als bij contactpunten) om ze vervolgens te verdelen over de cilinders.
Halverwege de terugweg was ik het echter zo ontzettend beu dat ik maar direct voor de dure oplossing heb gekozen: een 123ontsteking. Aansluiten was in een half uurtje gepiept. nieuwe vlambobine er weer tussen gezet. Loopt PERFECT!
Zat dus waarschijnlijk ergens in de verdeler! Ondanks het dure grapje ben ik er wel tevreden mee!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746

Toch blijft het een raar verhaal en moet het toch een oorzaak hebben, al weet ik ook niet wat zou kunnen zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
had je toevallig een verkeerde rotor of verdeelkap op de originele ontsteking??
of rotor te laag , of verdeelkap te hoog?
mogelijk verkeerd onderdeelnummer.
dat is denk ik het enige wat er gebeurd kan zijn.
doordat het koolstaafje de rotor niet bereikte gigantische overgangsweerstand , en je bobine maar werken.
gefeliciteerd met je 123 ign , loopt mooi he,,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"R. Brandt" schreef:
Boele,,
had je toevallig een verkeerde rotor of verdeelkap op de originele ontsteking??
of rotor te laag , of verdeelkap te hoog?
mogelijk verkeerd onderdeelnummer.
dat is denk ik het enige wat er gebeurd kan zijn.
doordat het koolstaafje de rotor niet bereikte gigantische overgangsweerstand , en je bobine maar werken.
gefeliciteerd met je 123 ign , loopt mooi he,,
René,
Dat klopt. De rotor en het stiftje van de kap was ingebrand. Dus hij moest dit overbruggen met een vonk. Kap kwam bij Tinustechniek vandaan dus ging er vanuit dat het de goede was. Hij paste ook zowaar.
Enfin, de 123 is wel errug fijn hoor! geen misfires, en een verbruik van 1 op 9 op lpg in de 1800 vind ik heel behoorlijk. Dit terwijl ik vandaag in de 1800 toch met 130-140 heen en weer ben gereden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
mooi he dat computertje , heb je de 123 goed ingesteld , lpg curve ??

1 op 9 , dat klopt , 1 op 9 , 1 op 10 op lpg en dan ook nog stevig doorrijden is haalbaar.
er zijn voor zover ik weet 3 verschillende sets rotor-verdeelkappen voor de b18-b20.
de rotor-verdeelkap die je dus te pakken had is gewoon volvo (bosch) maar dan voor een ander type b18-b20.
mogelijk is het hele ontstekingshuis niet het origineel , je moet echt naar het typeplaatje kijken op het ontstekingshuis.
succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.