Bobine kapot?

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-03-2011 20:01 #101581 door Boele Braaksma
Bobine kapot? is gemaakt door Boele Braaksma
Vandaag wilde ik naar de APK keuring rijden met mn 1800E, na een 10tal minuten rijden viel hij echter uit. Een hoop gestotter, maar echt rijden was er niet meer bij. Nog weer iets later kapte hij er helemaal mee. Op LPG & Benzine met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. Dus eerst gekeken naar de ontsteking, bougiekabels goed, toen voelde ik aan de bobine: Deze was gloeiend heet. Langer dan 1sec wil je hem niet aanraken. Dit is een zogenaamde 'vlambobine' van Tinustechniek. Ik heb hem nieuw gekocht en na wat starten is er pas 5km mee gereden!

Als een bobine gloeiend heet wordt, betekent het dan automatisch dat ie verrot is? Is dit te verklaren waardoor hij zo snel 'kapot' is?

Na het wisselen met een tweedehandse bobine liep de 1800 weer als een zonnetje!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-03-2011 21:31 #101583 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Bobine kapot?
Boele, een bobine mag handwarm worden. Een eiege opwerming van 10 a 20 graden kan. Als jij hem niet langer als een seconde kunt vasthouden dan zit je boven de pijngrens en die ligt voor een "normale" Volvo rijder bij ca. 60 graden. Dus dat de bobine kapot is lijkt mij logisch. Vraag is, waarom is die bobine zo snel overleden? Had je hem wel uitgerust met een voorschakelweerstand?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-03-2011 21:45 #101584 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Bobine kapot?
die bobine heb ik al jaren :)
een bobine is niet meer dan een transformator met een primaire en secundaire wikkeling..
als hij zo heet wordt denk ik dat er kortsluiting in 1 van de 2 wikkelingen is ontstaan dat kan een fabricagefout zijn.
wat ook mogelijk is is dat hij kortgesloten is geweest met koperkern bougiekabels , die hoogvermogen bobines geven een veel hogere secundaire spanning af wat wel kwijt moet,koperkern kabels hebben een weerstand van vrijwel 0 ohm
ik zou siliconen-weerstandskabels nemen als je die al niet had ;)
even een vraag, wat voor ontsteking heb je.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-03-2011 01:39 #101586 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Bobine kapot?

"R. Brandt" schreef:
die bobine heb ik al jaren :)
een bobine is niet meer dan een transformator met een primaire en secundaire wikkeling..
als hij zo heet wordt denk ik dat er kortsluiting in 1 van de 2 wikkelingen is ontstaan dat kan een fabricagefout zijn.
wat ook mogelijk is is dat hij kortgesloten is geweest met koperkern bougiekabels , die hoogvermogen bobines geven een veel hogere secundaire spanning af wat wel kwijt moet,koperkern kabels hebben een weerstand van vrijwel 0 ohm
ik zou siliconen-weerstandskabels nemen als je die al niet had ;)
even een vraag, wat voor ontsteking heb je.



Bougiekabels zou ik eerlijk gezegd niet weten!

Heb als ontsteking een normale B20E verdeler met daarin een pertronix set..

Ik vind het toch wel vreemd dat in de tijdsduur van 10minuten echt rijden (naast diverse keren kort lopen) de bobine al overleden is..

Zal tinustechniek eens mailen. Een voorschakelweerstand heb ik niet gemonteerd. Als dit noodzakelijk zou zijn (in geval niet std ingebouwd) hadden ze het wel moeten melden IMHO..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-03-2011 01:40 #101587 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Bobine kapot?
Een citaat van de website met 'mijn' bobine:

en verouderde bobine zorgt vaak voor een zwakke vonk. Deze 'High Energy'-bobine heeft een secundaire hoogspanning van maar liefst 50.000 Volt. De hierdoor sterkere vonk bevordert een goede verbranding. De bobine heeft een verchoomde behuizing en is oliegevuld. Hij wordt geleverd inclusief voorschakelweerstand waarmee de totale primaire weerstand (1,8 Ohm) bedraagt, en voldoende is om met iedere ontsteking universeel toepasbaar te zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-03-2011 08:33 #101588 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Bobine kapot?
Mijn nieuwe bobine wordt ook erg heet. Ik moet ff kijken wel fabrikaat, ik geloof een bosch. Chroom met - inmiddels gerimpelde - blauwe stikker. Ik weet niks van een voorschakelweerstand.
De bobine is deze winter gekocht bij één van onze reguliere leveranciers, ik weet niet meer wie.
Ik denk dus dat het slecht of niet starten op benzine hiermee te maken heeft. Met de tweede of derde poging slaat hij netjes aan, op LPG.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-03-2011 10:55 #101590 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Bobine kapot?
ik heb het even opgezocht ;)
een bobine met voorschakelweerstand zijn bijna altijd 9 volt bobines.
tijdens het starten wordt de voorschakelweerstand overbrugt en krijgt de bobine de volle accuspanning .
bij het loslaten van de contactsleutel vervalt de overbrugging en loopt de spanning weer door de voorschakelweerstand die de accuspanning reduceerd van 12 naar 9 volt.

het lijkt mij dat als je een 9 volt bobine koopt de voorschakelweerstand erbij hoort :!:
de vlambobine is voor zover ik weet geen 9 volt maar gewoon 12 , ik rijd al jaren zonder voorschakelweerstand met een vlam bobine.

@ Boele , als je een nieuwe hoog vermogen bobine gaat plaatsen koop dan goede bougiekabels en nieuwe bougies
en controleer de verdeelkap t.p.v. het koolstaafje-raakpunt rotor bij twijfel ook deze vervangen. :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-03-2011 14:33 #101592 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Bobine kapot?
Herkenbaar verhaal...
Ik strandde ook tot twee keer aan toe met mijn 1800ES op weg naar de APK
Zie www.oudevolvo.nl/volvo/oldtimers ... 800es#p649
Bij mij bleek het te liggen aan de verdelerkap, maar gezien de hoge temperaturen van jouw bobine verdenk ik dit geval ook de bobine. Toch zou ik zoals Rene schrijft ook de verdelerkap en rotor even preventief vervangen.

Liep je auto ook na enige tijd rijden nog als een zonnetje met de vervangende bobine?
(Bij mij was er stationair ook niks aan de hand namelijk)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-03-2011 19:21 #101597 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Bobine kapot?

"Lars Rengersen" schreef:
Herkenbaar verhaal...
Ik strandde ook tot twee keer aan toe met mijn 1800ES op weg naar de APK
Zie www.oudevolvo.nl/volvo/oldtimers ... 800es#p649
Bij mij bleek het te liggen aan de verdelerkap, maar gezien de hoge temperaturen van jouw bobine verdenk ik dit geval ook de bobine. Toch zou ik zoals Rene schrijft ook de verdelerkap en rotor even preventief vervangen.

Liep je auto ook na enige tijd rijden nog als een zonnetje met de vervangende bobine?
(Bij mij was er stationair ook niks aan de hand namelijk)


Heb er uiteindelijk niet langer dan 20min mee gereden. Is nog geschorst en zonder geldige APK... Maar de 20min met de oude bobine liep hij prima!

Heb de bobine doorgemeten, ongeveer 1,8 ohm. Dus dan zou ie het nog goed moeten doen. Een voorschakelweerstand heb ik niet gebruikt.. Kan me zo voorstellen dat de bobine continu 14V niet echt prettig vind, de wikkels in de bobine worden dus te warm worden --> hete bobine.

Ik hoop dat hij nog niet overleden is. Heb hem niet meer koud getest. Nu eerst eens Ben Flierman mailen over de voorschakelweerstand. In het tekstje op de website staat namelijk dat hij incl een voorschakelweerstand is. Naar mijn idee zou dus die voorschakelweerstand in de bobine zelf zitten. Nu het problemen geeft, merk ik op dat een voorschakelweerstand extern van de bobine geplaatst moet worden!?

Acties te ondernemen:
- Nieuwe rotor + verdeelkap monteren
- Koolstof bougiekabels monteren. ('mooie' gezien op www.edsclassic.nl/ ) Iemand daar ervaring mee?
- Spanning op oude bobine controleren.


Vandaag ook weer de luchtslang voor het inlaatspruitstuk vernieuwd. Door de backfires van de slechte bobine was die helaas ontploft..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-03-2011 23:16 #101615 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Bobine kapot?
Vermoedelijk zijn de kabels van de Brezan, (volgens de buitenkant silicon versie) al koolstofkabels!

Morgen maar eens langs rijden en navragen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD