Bobine kapot?
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Als een bobine gloeiend heet wordt, betekent het dan automatisch dat ie verrot is? Is dit te verklaren waardoor hij zo snel 'kapot' is?
Na het wisselen met een tweedehandse bobine liep de 1800 weer als een zonnetje!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-

een bobine is niet meer dan een transformator met een primaire en secundaire wikkeling..
als hij zo heet wordt denk ik dat er kortsluiting in 1 van de 2 wikkelingen is ontstaan dat kan een fabricagefout zijn.
wat ook mogelijk is is dat hij kortgesloten is geweest met koperkern bougiekabels , die hoogvermogen bobines geven een veel hogere secundaire spanning af wat wel kwijt moet,koperkern kabels hebben een weerstand van vrijwel 0 ohm
ik zou siliconen-weerstandskabels nemen als je die al niet had

even een vraag, wat voor ontsteking heb je.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"R. Brandt" schreef:
die bobine heb ik al jaren
een bobine is niet meer dan een transformator met een primaire en secundaire wikkeling..
als hij zo heet wordt denk ik dat er kortsluiting in 1 van de 2 wikkelingen is ontstaan dat kan een fabricagefout zijn.
wat ook mogelijk is is dat hij kortgesloten is geweest met koperkern bougiekabels , die hoogvermogen bobines geven een veel hogere secundaire spanning af wat wel kwijt moet,koperkern kabels hebben een weerstand van vrijwel 0 ohm
ik zou siliconen-weerstandskabels nemen als je die al niet had
even een vraag, wat voor ontsteking heb je.
Bougiekabels zou ik eerlijk gezegd niet weten!
Heb als ontsteking een normale B20E verdeler met daarin een pertronix set..
Ik vind het toch wel vreemd dat in de tijdsduur van 10minuten echt rijden (naast diverse keren kort lopen) de bobine al overleden is..
Zal tinustechniek eens mailen. Een voorschakelweerstand heb ik niet gemonteerd. Als dit noodzakelijk zou zijn (in geval niet std ingebouwd) hadden ze het wel moeten melden IMHO..
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
en verouderde bobine zorgt vaak voor een zwakke vonk. Deze 'High Energy'-bobine heeft een secundaire hoogspanning van maar liefst 50.000 Volt. De hierdoor sterkere vonk bevordert een goede verbranding. De bobine heeft een verchoomde behuizing en is oliegevuld. Hij wordt geleverd inclusief voorschakelweerstand waarmee de totale primaire weerstand (1,8 Ohm) bedraagt, en voldoende is om met iedere ontsteking universeel toepasbaar te zijn.
De bobine is deze winter gekocht bij één van onze reguliere leveranciers, ik weet niet meer wie.
Ik denk dus dat het slecht of niet starten op benzine hiermee te maken heeft. Met de tweede of derde poging slaat hij netjes aan, op LPG.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-

een bobine met voorschakelweerstand zijn bijna altijd 9 volt bobines.
tijdens het starten wordt de voorschakelweerstand overbrugt en krijgt de bobine de volle accuspanning .
bij het loslaten van de contactsleutel vervalt de overbrugging en loopt de spanning weer door de voorschakelweerstand die de accuspanning reduceerd van 12 naar 9 volt.
het lijkt mij dat als je een 9 volt bobine koopt de voorschakelweerstand erbij hoort :!:
de vlambobine is voor zover ik weet geen 9 volt maar gewoon 12 , ik rijd al jaren zonder voorschakelweerstand met een vlam bobine.
@ Boele , als je een nieuwe hoog vermogen bobine gaat plaatsen koop dan goede bougiekabels en nieuwe bougies
en controleer de verdeelkap t.p.v. het koolstaafje-raakpunt rotor bij twijfel ook deze vervangen.

Ik strandde ook tot twee keer aan toe met mijn 1800ES op weg naar de APK
Zie www.oudevolvo.nl/volvo/oldtimers ... 800es#p649
Bij mij bleek het te liggen aan de verdelerkap, maar gezien de hoge temperaturen van jouw bobine verdenk ik dit geval ook de bobine. Toch zou ik zoals Rene schrijft ook de verdelerkap en rotor even preventief vervangen.
Liep je auto ook na enige tijd rijden nog als een zonnetje met de vervangende bobine?
(Bij mij was er stationair ook niks aan de hand namelijk)
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Lars Rengersen" schreef:
Herkenbaar verhaal...
Ik strandde ook tot twee keer aan toe met mijn 1800ES op weg naar de APK
Zie www.oudevolvo.nl/volvo/oldtimers ... 800es#p649
Bij mij bleek het te liggen aan de verdelerkap, maar gezien de hoge temperaturen van jouw bobine verdenk ik dit geval ook de bobine. Toch zou ik zoals Rene schrijft ook de verdelerkap en rotor even preventief vervangen.
Liep je auto ook na enige tijd rijden nog als een zonnetje met de vervangende bobine?
(Bij mij was er stationair ook niks aan de hand namelijk)
Heb er uiteindelijk niet langer dan 20min mee gereden. Is nog geschorst en zonder geldige APK... Maar de 20min met de oude bobine liep hij prima!
Heb de bobine doorgemeten, ongeveer 1,8 ohm. Dus dan zou ie het nog goed moeten doen. Een voorschakelweerstand heb ik niet gebruikt.. Kan me zo voorstellen dat de bobine continu 14V niet echt prettig vind, de wikkels in de bobine worden dus te warm worden --> hete bobine.
Ik hoop dat hij nog niet overleden is. Heb hem niet meer koud getest. Nu eerst eens Ben Flierman mailen over de voorschakelweerstand. In het tekstje op de website staat namelijk dat hij incl een voorschakelweerstand is. Naar mijn idee zou dus die voorschakelweerstand in de bobine zelf zitten. Nu het problemen geeft, merk ik op dat een voorschakelweerstand extern van de bobine geplaatst moet worden!?
Acties te ondernemen:
- Nieuwe rotor + verdeelkap monteren
- Koolstof bougiekabels monteren. ('mooie' gezien op www.edsclassic.nl/ ) Iemand daar ervaring mee?
- Spanning op oude bobine controleren.
Vandaag ook weer de luchtslang voor het inlaatspruitstuk vernieuwd. Door de backfires van de slechte bobine was die helaas ontploft..
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Morgen maar eens langs rijden en navragen.