Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-03-2011 21:41 #101105 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?
Maakt de dynamo wel goed massa op het blok en het blok naar de carrosserie en de carrossrie aan de aaccu? Als die verbinding niet helemaal ok is laadt de dynamo ook minder.Laatst nog meegemaakt.De massakabel van carrosserie naar motor op de chassisbalk gereinigd (zat wel goed vast) en probleem was opgelost.Dynamo laadde toen 14 v en eerst 13v.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-03-2011 22:51 #101111 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?

"N.M. de Boer" schreef:
Maakt de dynamo wel goed massa op het blok en het blok naar de carrosserie en de carrossrie aan de aaccu? Als die verbinding niet helemaal ok is laadt de dynamo ook minder.Laatst nog meegemaakt.De massakabel van carrosserie naar motor op de chassisbalk gereinigd (zat wel goed vast) en probleem was opgelost.Dynamo laadde toen 14 v en eerst 13v.


Die is na het tectyleren van de bodem idd pas weer gemonteerd. Zal het eens opschuren! Begin met een andere accu aansluiten. Nog wel een goede +-50ah accu staan.

Ik hou jullie op de hoogte! Bedankt voor de snelle respons.

Boele

@Tom Steverink: Ja, de 1800 heeft een brede bak! Denk dat 90ah ook nog wel past. Bij de amazon is het wat lastiger. Dan moet je de stangetjes verlengen..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-03-2011 12:11 #101122 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?

"N.M. de Boer" schreef:
Maakt de dynamo wel goed massa op het blok en het blok naar de carrosserie en de carrossrie aan de aaccu? Als die verbinding niet helemaal ok is laadt de dynamo ook minder.Laatst nog meegemaakt.De massakabel van carrosserie naar motor op de chassisbalk gereinigd (zat wel goed vast) en probleem was opgelost.Dynamo laadde toen 14 v en eerst 13v.


Kruip er zo onder! Zit alleen te bedenken dat wanneer die massa niet goed zou zijn, de startmotor toch ook niet rond zou gaan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-03-2011 13:08 #101125 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?
eerste vraag is, is het een wisselstroom of een gelijkstroom dynamo? van een ouderwetse gelijkstroom dynamo kun je de spannings regelaar redelijk eenvoudig stellen. bij een wisselstroomdynamo kun je vaak de regelaar / koolborstels (een unitje van 15 euro) eenvoudig vervangen (2 schroefjes). als er op je andere auto een gelijke regelaar zit, kun je hem omwisselen, en het zo eenvoudig controleren.

hoe zwaar (= ...Ah) je accu is heeft er niets mee te maken.

je accu kun je makkelijk controleren als je tijdens starten het voltage meet. (een accuboer doet dat door de accu fors te belasten, de accu moet dan minimaal 8-10 sec. nog minimaal 9 volt aangeven.)

succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-03-2011 14:11 #101128 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?
Boele ,bij het geval waar ik over sprak ging de startmotor toch wel goed rond!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-03-2011 16:03 #101129 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?

"W.J. Wassink" schreef:
eerste vraag is, is het een wisselstroom of een gelijkstroom dynamo? van een ouderwetse gelijkstroom dynamo kun je de spannings regelaar redelijk eenvoudig stellen. bij een wisselstroomdynamo kun je vaak de regelaar / koolborstels (een unitje van 15 euro) eenvoudig vervangen (2 schroefjes). als er op je andere auto een gelijke regelaar zit, kun je hem omwisselen, en het zo eenvoudig controleren.

hoe zwaar (= ...Ah) je accu is heeft er niets mee te maken.

je accu kun je makkelijk controleren als je tijdens starten het voltage meet. (een accuboer doet dat door de accu fors te belasten, de accu moet dan minimaal 8-10 sec. nog minimaal 9 volt aangeven.)

succes!


1800E met B20E dus wisselstroom. Accu gecontroleerd, is voor 80% goed. En dat een 3drietal dagen gemeten na volledig opladen. Andere accu geprobeerd, spanning blijft op 13.0V

Verdenk toch de spanningsregelaar of inderdaad een setje koolborstels.

Heb de massa van het motorblok losgehaald, schoongemaakt, beide kanten opgeschuurd, gemonteerd, geen verschil. Ook heb ik nog even een startkabel op het motorblok gezet, de andere op een draagarm, gaf geen verschil.

Denk dat de eerstvolgende logische stap het pakken van een andere spanningsregelaar wordt..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2011 09:41 #101150 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?
Andere spanningsregelaar gepakt.

Gestart, stationair 13,8V gas geven, 16,5V. Conclusie: Andere spanningsregelaar kapot. Nu weet ik in ieder geval wel dat het waarschijnlijk niet in de dynamo zit. Oude er weer tussen gezet, puntjes opgeschuurd, nog steeds 13V.

Vandaag even op zoek naar een elektrische spanningsregelaar ipv een mechanische. Scheelt een hoop ellende!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2011 12:45 #101160 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?
als je een andere spanningsregelaar erop zet, heb je ook meteen nieuwe koolborstels. het is dan raadzaam om even op de sleepringen van de rotor in de dynamo te kijken. je kunt dat ook voelen.
als, door ouderdom / slijtage die wat ingesleten zijn, zou ik de dynamo voorzien van twee nieuwe lagers en de sleepring glad (laten ) draaien, gaat ie weer jaren mee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2011 15:17 #101168 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?

"W.J. Wassink" schreef:
als je een andere spanningsregelaar erop zet, heb je ook meteen nieuwe koolborstels. het is dan raadzaam om even op de sleepringen van de rotor in de dynamo te kijken. je kunt dat ook voelen.
als, door ouderdom / slijtage die wat ingesleten zijn, zou ik de dynamo voorzien van twee nieuwe lagers en de sleepring glad (laten ) draaien, gaat ie weer jaren mee.


Dat is niet zo. Bij de originele dynamo zit een externe spanningsregelaar.. Zojuist bij Dries Bakkenes voor 25euro een nieuwe elektronische spanningsregelaar gehaald. Snel gemonteerd, en hij is weer keurig 14.0V! Zelfs met lampen, blower en ruitenwissers aan. Dus de koolborstels laat ik nog even mooi zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2011 23:02 #101184 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?
Mooi om te horen dat het opgelost is Boele, en altijd leuk om bij Dries een onbekende bekende tegen te komen! Ik kan je in ieder geval vertellen dat mijn draagarmen weer zitten, dus dat is ook gelukt.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD