- Berichten: 1903
Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"N.M. de Boer" schreef:
Maakt de dynamo wel goed massa op het blok en het blok naar de carrosserie en de carrossrie aan de aaccu? Als die verbinding niet helemaal ok is laadt de dynamo ook minder.Laatst nog meegemaakt.De massakabel van carrosserie naar motor op de chassisbalk gereinigd (zat wel goed vast) en probleem was opgelost.Dynamo laadde toen 14 v en eerst 13v.
Die is na het tectyleren van de bodem idd pas weer gemonteerd. Zal het eens opschuren! Begin met een andere accu aansluiten. Nog wel een goede +-50ah accu staan.
Ik hou jullie op de hoogte! Bedankt voor de snelle respons.
Boele
@Tom Steverink: Ja, de 1800 heeft een brede bak! Denk dat 90ah ook nog wel past. Bij de amazon is het wat lastiger. Dan moet je de stangetjes verlengen..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"N.M. de Boer" schreef:
Maakt de dynamo wel goed massa op het blok en het blok naar de carrosserie en de carrossrie aan de aaccu? Als die verbinding niet helemaal ok is laadt de dynamo ook minder.Laatst nog meegemaakt.De massakabel van carrosserie naar motor op de chassisbalk gereinigd (zat wel goed vast) en probleem was opgelost.Dynamo laadde toen 14 v en eerst 13v.
Kruip er zo onder! Zit alleen te bedenken dat wanneer die massa niet goed zou zijn, de startmotor toch ook niet rond zou gaan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1405
hoe zwaar (= ...Ah) je accu is heeft er niets mee te maken.
je accu kun je makkelijk controleren als je tijdens starten het voltage meet. (een accuboer doet dat door de accu fors te belasten, de accu moet dan minimaal 8-10 sec. nog minimaal 9 volt aangeven.)
succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
- Berichten: 1903
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"W.J. Wassink" schreef:
eerste vraag is, is het een wisselstroom of een gelijkstroom dynamo? van een ouderwetse gelijkstroom dynamo kun je de spannings regelaar redelijk eenvoudig stellen. bij een wisselstroomdynamo kun je vaak de regelaar / koolborstels (een unitje van 15 euro) eenvoudig vervangen (2 schroefjes). als er op je andere auto een gelijke regelaar zit, kun je hem omwisselen, en het zo eenvoudig controleren.
hoe zwaar (= ...Ah) je accu is heeft er niets mee te maken.
je accu kun je makkelijk controleren als je tijdens starten het voltage meet. (een accuboer doet dat door de accu fors te belasten, de accu moet dan minimaal 8-10 sec. nog minimaal 9 volt aangeven.)
succes!
1800E met B20E dus wisselstroom. Accu gecontroleerd, is voor 80% goed. En dat een 3drietal dagen gemeten na volledig opladen. Andere accu geprobeerd, spanning blijft op 13.0V
Verdenk toch de spanningsregelaar of inderdaad een setje koolborstels.
Heb de massa van het motorblok losgehaald, schoongemaakt, beide kanten opgeschuurd, gemonteerd, geen verschil. Ook heb ik nog even een startkabel op het motorblok gezet, de andere op een draagarm, gaf geen verschil.
Denk dat de eerstvolgende logische stap het pakken van een andere spanningsregelaar wordt..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Gestart, stationair 13,8V gas geven, 16,5V. Conclusie: Andere spanningsregelaar kapot. Nu weet ik in ieder geval wel dat het waarschijnlijk niet in de dynamo zit. Oude er weer tussen gezet, puntjes opgeschuurd, nog steeds 13V.
Vandaag even op zoek naar een elektrische spanningsregelaar ipv een mechanische. Scheelt een hoop ellende!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1405
als, door ouderdom / slijtage die wat ingesleten zijn, zou ik de dynamo voorzien van twee nieuwe lagers en de sleepring glad (laten ) draaien, gaat ie weer jaren mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"W.J. Wassink" schreef:
als je een andere spanningsregelaar erop zet, heb je ook meteen nieuwe koolborstels. het is dan raadzaam om even op de sleepringen van de rotor in de dynamo te kijken. je kunt dat ook voelen.
als, door ouderdom / slijtage die wat ingesleten zijn, zou ik de dynamo voorzien van twee nieuwe lagers en de sleepring glad (laten ) draaien, gaat ie weer jaren mee.
Dat is niet zo. Bij de originele dynamo zit een externe spanningsregelaar.. Zojuist bij Dries Bakkenes voor 25euro een nieuwe elektronische spanningsregelaar gehaald. Snel gemonteerd, en hij is weer keurig 14.0V! Zelfs met lampen, blower en ruitenwissers aan. Dus de koolborstels laat ik nog even mooi zitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
- Berichten: 534
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.