Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2011 23:19 #101085 door Boele Braaksma
Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar? is gemaakt door Boele Braaksma
De voltage van de accu is bij mijn 1800E bij Stationair rond de 12,6. Bij 4500rpm is dat 13,0V.

Lijkt me wat weinig. Kan dit komen door de zware 65ah accu die waarschijnlijk zijn beste tijd gehad heeft, of moet ik het zoeken in de spanningsregelaar of dynamo? (koolborstels)

Wat zijn de ervaringen met het upgraden van de dynamo? Zijn er andere, zware, bosch dynamo's verkrijgbaar die redelijk plug-and-play zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Polder
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2011 23:24 #101088 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?
Sorry, hier weet ik dus echt niets van, ik snap gelijkstroom en wisselstroom (als concept) en 6 versus 12 volt snap ik ook nog, maar ik raak bijvoorbeeld volledig de weg kwijt als het in het Engels staat (current, is dat niet een bosbes of zo? en wat doet die dan in MIJN accu????)

Hoop dat iemand anders wat zinnigers te melden heeft.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-03-2011 08:33 #101090 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?
Hoi Boele, het kan allebei zijn. Regelaar en dynamo. Als je wel goed 12V hebt als alles uit staat lijkt de accu goed genoeg. Een spanningsregelaar is makkelijk te vervangen/testen. Die zou ik eerst doen. Anders inderdaad koolborstels. Kabels en contacten zijn OK?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-03-2011 09:52 #101091 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?
Boele ,, je vraagt of er andere dynamo"s plug and play zijn.
zelf rijd ik met een franse valeo van een peugeot 205.
compacte dynamo , 70 ampere dus altijd goed en vrijwel plug and play.
de aanlegnok , zeg maar de nok waar de grote bout doorheen gaat en aan je blok vast zit moet meen ik ong 2cm worden ingekort , heb ik met slijptol gedaan , 1 minuut werk. e.e.a. i.v.m. uitlijning v snaar.
valeo is niet origineel volvo , echter volvo heeft ook niet altijd Bosch gebruikt , ook motorola dynamo"s zijn gebruikt.
als het niet origineel hoeft prima alternatief. :)

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-03-2011 10:36 #101094 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?
Ik denk niet dat de nominale Ah van de accu iets met laadstroom te maken heeft. ALs je laadstroom te laag is, is de dynamo, de bedrading of de accu op-achtig.
De Bosch 55A dynamo van de 240 past ook met wat hulp van de slijptol, en heeft een interne 14.1V spanningsregelaar. Mijn 240 accu gaat echt lang mee.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-03-2011 12:34 #101095 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?
Boele,
Vraag een die je moet stellen is of je meting wel goed is? M.a.w. is de meter die je gebruikt hebt wel goed. Wat geeft je meter aan als je die op een ander auto gebruikt?
Als de waarden die je opgeeft echt kloppen dan verwacht ik dat je met koud weer startproblemen hebt omdat je accu niet voldoende wordt geladen.

Als alles in orde is dan zou je direct op de accu gemeten een laadspanning van ca. 13,8V moeten meten. Ook op een slechte accu zou je een dergelijke waarde ook moeten vinden; ook de capacitiet van de accu 40Ah od 70Ah heeft hierop geen invloed. Alleen als je accu echt ver ontladen is, of er is een cel defect, dan kun je een lagere spanning meten. Om hiervan zeker te zijn kun je je accu eerst opladen met een acculader om er zeker van te zijn dat je accu geheel geladen is. (ook dan kun je de laadspanning checken)
Een wisselstroomdynamo geeft deze laadspanning al bij stationair toerental; een gelijkstroomdynamo moet moet het motortoerental minsten 2000 rpm zijn.

Als de spanningsregelaar niet meer goed functioneert kun je zowel een iets te hoge of een iets te lage spannig op je accu meten.
Als je dynamo niet meer okselfris is dan meet je over het algemeen een veel te lage spanning op je accu.

Maar nogmaals, uit bovenstaande blijkt dat een halve Volt meer of minder een groot verschil uitmaakt, weet je zeker dat je Volt-meter in orde is?

Han

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-03-2011 13:38 #101097 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?
Beste Han,

De meter vertrouw ik wel. Bij onze combi meet ik namelijk Rond de 14 volt bij half gas..

Als ik gewoon de accu meet, kom ik op 12,5 volt.

Hij start perfect, slingert hem lekker rond. Wanneer alleen de koelfan aanslaan en de blower, krijgt ie het zwaar en merk je hoorbaar dat hij minder toeren gaat draaien (vermogensbelasting van dynamo.)

Zou i op de 'ingaande' draad van de spanningsregelaar een hoger voltage dan 14 aan moeten treffen? Of is dat zo niet te meten? Wil graag eerst uitsluiten dat het de spanningsregelaar is alvorens de dynamo te demonteren.

@Rob: Ga vanmiddag de spanningsregelaar even loshalen, contacten opschuren en met contactspray inspuiten!

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-03-2011 15:25 #101098 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?
Zag zojuist dat het een 80ah accu is!

Ooit een keer uit een bmw 5 serie gehaald. Toen gemeten en was de accu nog goed (3jr geleden)

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-03-2011 18:50 #101100 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?
80 Ah? Past die in het bakje dan??? ~In mijn 144 niet in ieder geval en in de amazon ook niet!

Ik had laatst een accu die keurig onbelast 12 volt gaf, en de laadstroom was 12,8, te laag dus. Drie dagen later gaf de accu er de brui aan: stuk....... Nieuwe accu en laadstroom bijna 14 volt!

Probeer eerst eens een accu uit een andere auto en meet dan nóg eens?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Mats Boswijk (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-03-2011 20:30 #101101 door Mats Boswijk (GAST)
Beantwoord door Mats Boswijk (GAST) in topic Slechte Dynamo, of toch spanningsregelaar?
Ik heb in mijn amazon ook een 80 ah accu. Past zonder problemen.
Beetje overbodig zwaar wellicht, maar ach.

Groet Mats

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD