Na lange tijd weer op benzine en welke benzine

• BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
14-06-2024 18:13 #1045472 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Na lange tijd weer op benzine en welke benzine
Apart dat lood als additief kennelijk nog wel verkocht mag worden. Het is destijds niet zonder reden uit de benzines gehaald. Behoorlijk slecht voor mens en milieu.
De uitvinder ervan is trouwens aan een loodvergiftiging overleden, maar zoveel blootstelling zul je waarschijnlijk als sporadisch gebruiker niet zo snel krijgen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Stijn van der Linde
  • Moderator
  • Moderator
Meer
14-06-2024 18:32 #1045473 door Stijn van der Linde
Beantwoord door Stijn van der Linde in topic Na lange tijd weer op benzine en welke benzine

Apart dat lood als additief kennelijk nog wel verkocht mag worden. Het is destijds niet zonder reden uit de benzines gehaald. Behoorlijk slecht voor mens en milieu.
De uitvinder ervan is trouwens aan een loodvergiftiging overleden, maar zoveel blootstelling zul je waarschijnlijk als sporadisch gebruiker niet zo snel krijgen.
Dat vind ik ook bijzonder. Op de website van TetraBoost lees ik:
"Ja. TetraBOOST E-guard 15 is een echt loodadditief, dus het valt buiten de wetgeving van de Europese Unie met betrekking tot gelode brandstoffen."

Dus omdat het een additief is, valt het niet onder de regelgeving voor gelode brandstoffen en dus is het legaal? Tetra-ethyllood is als los chemisch middel kennelijk niet verboden en mag gewoon worden gebruikt, maar als het zo gevaarlijk is dan vraag ik mij echt af of je dit moet willen gebruiken. In de verzameling van waarschuwingstekens scoort het stofje hoog  .

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-06-2024 18:56 - 14-06-2024 18:56 #1045474 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Na lange tijd weer op benzine en welke benzine
Het is in Frankrijk niet te krijgen..en ik peins er niet over, maar iedereen mag het zelf weten.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 14-06-2024 18:56 door Tom Steverink.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-06-2024 19:11 - 14-06-2024 19:17 #1045476 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Na lange tijd weer op benzine en welke benzine
De afgelopen 30 jaar ca. 3 ton gereden op LPG en E95. Regelmatig een 1000kg zware caravan er achter.
Soms is de benzine in de tank een jaar oud maar het loopt gewoon netjes. Nog nooit toevoegingen gebruikt. Blok is nog in prima conditie, olieverbruik minder dan 0,25 liter op 7.500 km.
Een half jaar geleden een lekkende benzinepomp gehad, dat is alles. 
Dus wat is het probleem? 

O ja, twee jaar geleden een defecte LPG verdamper, maar dat staat los van de benzinediscussie.
Laatst bewerkt 14-06-2024 19:17 door Han Misdom.

• P. Hanot
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-06-2024 19:31 - 14-06-2024 19:33 #1045477 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Na lange tijd weer op benzine en welke benzine

De afgelopen 30 jaar ca. 3 ton gereden op LPG en E95. Regelmatig een 1000kg zware caravan er achter.
Soms is de benzine in de tank een jaar oud maar het loopt gewoon netjes. Nog nooit toevoegingen gebruikt. Blok is nog in prima conditie, olieverbruik minder dan 0,25 liter op 7.500 km.
Dus wat is het probleem? 
Sommige oldtimers kunnen er blijkbaar veel beter tegen dan andere.
Bij mijn Ford Capri waren de kleppen stuk na ca 250 km tegen 130 km/h, anderhalf jaar na totaalrevisie. Bij mijn BMW 518 uit 1974 was de kop na 120.000 km einde verhaal. Ik had daarna ook een Ford Transit MK1 (1700cc) met maar 17.000 km in nieuwstaat, nadat ik deze verkocht had, wilde de nieuwe eigenaar absoluut op LPG rijden, zonder bovenkopsmering. Na ca 3 jaar en 20.000 km was de hele kop ingeslagen en de kleppen verbrand. 
Zoals eerder gezegd, de ene auto is de andere niet en sommige merken zijn beter bestand dan andere. Ikzelf neem geen risico meer.

Laatst bewerkt 14-06-2024 19:33 door P. Hanot.

• BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
14-06-2024 20:52 #1045478 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Na lange tijd weer op benzine en welke benzine

Dus wat is het probleem? 
Sommige oldtimers kunnen er blijkbaar veel beter tegen dan andere.
Bij mijn Ford Capri waren de kleppen stuk na ca 250 km tegen 130 km/h, anderhalf jaar na totaalrevisie. Bij mijn BMW 518 uit 1974 was de kop na 120.000 km einde verhaal. Ik had daarna ook een Ford Transit MK1 (1700cc) met maar 17.000 km in nieuwstaat, nadat ik deze verkocht had, wilde de nieuwe eigenaar absoluut op LPG rijden, zonder bovenkopsmering. Na ca 3 jaar en 20.000 km was de hele kop ingeslagen en de kleppen verbrand. 
Zoals eerder gezegd, de ene auto is de andere niet en sommige merken zijn beter bestand dan andere. Ikzelf neem geen risico meer.

Na zoveel slechte ervaringen snap ik dat je maatregelen neemt. Maar besef dat je met deze toevoeging neem je juist ook een risico.
Wel een ander risico. Niet de vervangbare kop of kleppen van je blok lopen gevaar, het is nu een risico voor je eigen en andermans gezondheid. Maar dat terzijde, moge ieder zijn afweging maken op basis van de beschikbare informatie.
Afweging is dus aan jezelf, en aan de regelgever die het middel toestaat.
Net als glyfosaat niet onomstotelijk bewezen slecht is en dus niet verboden. Ik verbaas me hier nog steeds over, zelf werk ik in een brache waar je moet moet aantonen dat het niet slecht is, dan pas mag je na goedkeur pas de markt op. Soort omgekeerde bewijslast dus.

• Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-06-2024 00:50 #1045481 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Na lange tijd weer op benzine en welke benzine
Ik rijdt al 14 jaar op Euro95 (niets anders te krijgen hier) ik heb wel veel aanpassingen moeten doen i.v.m. vaporlock (het wordt nogal warm onder de motorkap met aiirco) maar het rijdt prima.
Ik rijdt dan wel geen duizenden KM per jaar maar toch hij doet het erop.

m.vr.gr.

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD