Na lange tijd weer op benzine en welke benzine

  • Conny Bravenboer-Kraijenbrink
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
08-05-2024 09:22 #1045088 door Conny Bravenboer-Kraijenbrink
Na lange tijd weer op benzine en welke benzine is gemaakt door Conny Bravenboer-Kraijenbrink
Goedemorgen, wij rijden een Volvo amazone 1965 en hebben in deze jonge dame zo'n 25 jaar geleden gas ingebouwd. Nu rijden wij niet veel km per jaar, maar als wij rijden is dat altijd op gas.
Ik denk dat het zeker 10 jaar geleden is dat wij een stuk op benzine hebben gereden. De benzine in de tank is zeker nog ouder. Nu gaan wij met pinkeren een rally rijden in de Ardennen en vermoed dat je daar niet overal LPG kan tanken en moeten wij misschien wel overschakelen naar benzine. Ik ga donderdag proefrijden of alles nog werkt op benzine.

Maar wat raden jullie aan met de benzine die nu in de tank zit (halve tank)? Deze vervangen door nieuwe? Of gewoon bijvullen zodat het mengt met de huidige benzine? En misschien een nog stommere vraag. Wat tank je daar tegenwoordig in? 95 of 98 en moet je nu iets toevoegen aan de benzine?

Alvast bedankt voor een reactie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2024 11:49 #1045089 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Na lange tijd weer op benzine en welke benzine
Er is al ontzettend veel geschreven over benzine. Via de zoek-functie op het forum kan je genoeg antwoorden vinden.
De samenvatting:
E5 en E10. Het cijfer geeft aan hoeveel ethanol er maximaal in de brandstof zit. Bij E10 is dat dus 5,01% tot 10%, bij E5 is dat dus 0% tot 5%.
Er bestaan 'ethanol-killers' die je als toevoeging kan gebruiken, maar een aantal merken staan erom bekend om 0% ethanol te gebruiken in de hun brandstof:
BP Ultimate (euro 98), Shell V-Power, OK Superplus 98 Pure. Bij de overige merken weten we niet hoeveel ethanol er in de brandstof zit.

Ik zou zelf in ieder geval niet rijden met benzine van 10+ jaar oud.

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2024 11:53 #1045090 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Na lange tijd weer op benzine en welke benzine
Hoi Conny, als de proefrit goed verloopt met de oude benzine dan bijvullen met nieuwe benzine E5. Het is zonde om de oude benzine af te voeren naar de milieustraat. Met mijn Norton Commando nog eenmaal gereden in 2003 en geheel afgetank met Ron 95, na 17 jaar stilstand toch maar weer eens gestart met die oude benzine in de tank. Tot mijn verbazing liep de Norton perfect na een klein afstelbeurje zoals kleppen ontsteking en bougies.We horen graag van jullie de bevindingen want daar kan het forum van leren. Groeten Albert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2024 00:43 - 09-05-2024 00:50 #1045093 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Na lange tijd weer op benzine en welke benzine
Mocht je toch op lpg willen rijden dan is de mylpg.eu app installeren op bijv. je smartphone aan te raden.  Deze app bevat een zeer uitgebreide en actuele database met lpg tankstations. App ondersteunt ook ‘zoeken via huidige locatie’. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om direct naar t tankstation te navigeren. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2024 00:44 #1045094 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Na lange tijd weer op benzine en welke benzine
In principe begint benziene al te verouderen na drie maanden dus 10 jaar???
Ik heb het gehad met een agregaat zat de benziene een jaar (octaan gehalte 91 met Ethanol) in kon carburator vervangen tank schoonmaken om het ding weer aan de praat te brengen.

Dat is mijn ervaring met oude benziene

m.vr.gr.

Johan Geerrs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
09-05-2024 18:11 #1045100 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Na lange tijd weer op benzine en welke benzine
Benzine met ethanol verouderd erg snel, trekt water aan. Water hoopt zich op in benzine filter. Helaas loopt de auto niet op water....
Benzine van 10 jaar geleden is nog geen E10. Misschien wel E5, maar redelijke kans dat het nog ethanolvrij is.

Ik tank om de paar jaar wat benzine, het dient vooral als backup. Dan tank ik wel E98 van genoemde ethanolvrije soorten.

Als je zo lang alleen LPG gereden hebt is er nog een uitdaging: de carburateur, en met name de naald.
Is die nog goed, klopt de afstelling nog?

Wat ik dus zou doen: proberen of de motor nog goed loopt op de al aanwezige benzine. Zo ja: dan bijtanken met zo goed mogelijke kwaliteit (iig ethanolvrij).
Zo ne: probeer het met verse benzine, ui t bv een fles. Loopt ie dan wel: dan is de benzine boosdoener. Loopt ie ook niet: carb afstellen (of reviseren, naald vervangen) tot ie op verse wel loopt. Dan weer op de oude benzine proberen. 
Je hebt ook additieven/vebetereraars/ ethanolkillers/watervreters die je in de tank knt gooien. er is er vast ook een die je helpt de oude benzine te verjongen. Of die ook 10 jaar stilstand kan verhelpen? Geen idee.

MyLPG.eu app is inderdaad een aanrader. LPG is ook in Belgie redelijk verkrijgbaar, ligt ook beetje aan je
Vergeet ook de LPG nippel voor Belgie niet, die is meestal (maar niet altijd) anders dan in NL.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2024 21:03 #1045137 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Na lange tijd weer op benzine en welke benzine
Je kunt het zo ruiken als je de tankdop er afdraait.... als dat vies is NIET op rijden of bijvullen, ook oude benzine zonder ethanol gaat er aan, tank via nippel aan onderzijde leeg laten lopen en hele brandstofsysteem schoonmaken. Maar dan ben je er nog niet, binnenzijde van de tank kan geoxideerd zijn, benzinepomp en carburateur verstopt door verdampen van benzine en residu, de naald versleten omdat hij in de gasstroom zit. We hebben dit nu zo vaak meegemaakt ... Kortom of lekker op gas blijven rijden en de LPG app raadplegen, als je weer terug bent dit varkentje wassen. 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.