- Berichten: 7
lekkage
- Tania van de Graaf
- Nieuw lid
Minder
Meer
17-10-2016 19:56 #164261
door Tania van de Graaf
lekkage is gemaakt door Tania van de Graaf
Ik wil me even voorstellen, ik ben aart ouwehand echter mijn vriendin Tania is pas lid geworden vd club omdat zij een grote amazon fan is ik rijd al heel wat jaren in de 100 en 200 serie's en ben ooit al eens lid geweest vd club... maar nu.....
na heel wat sleutel avonturen hebben we een klein probleempje met onze 145s uit 1971 met b20a gesis vermoedelijk de uitlaat/aansluiting spruitstuk, pakking vervangen (vaker gedaan en meerdere 100 en 200 serie auto's gereden en aan gesleuteld) werd het juist erger ander spruitstuk gemonteerd, zelfde, opnieuw gemonteerd met (niet de goedkoopste) vloeibare pakking, nog steeds sissend geluid bij het starten en wil nouwelijks aanslaan, hoe kom ik er achter wat er aan de hand is? ik heb iig even een compressie test gedaan en die meet van 1-4 8 bar wat me acceptabel lijkt nr 2 6!!bar nr3 2!!!!!! bar en nr 4 geeft weer ruim 8 bar, waar kan ik dit euvel het beste zoeken?
na heel wat sleutel avonturen hebben we een klein probleempje met onze 145s uit 1971 met b20a gesis vermoedelijk de uitlaat/aansluiting spruitstuk, pakking vervangen (vaker gedaan en meerdere 100 en 200 serie auto's gereden en aan gesleuteld) werd het juist erger ander spruitstuk gemonteerd, zelfde, opnieuw gemonteerd met (niet de goedkoopste) vloeibare pakking, nog steeds sissend geluid bij het starten en wil nouwelijks aanslaan, hoe kom ik er achter wat er aan de hand is? ik heb iig even een compressie test gedaan en die meet van 1-4 8 bar wat me acceptabel lijkt nr 2 6!!bar nr3 2!!!!!! bar en nr 4 geeft weer ruim 8 bar, waar kan ik dit euvel het beste zoeken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
17-10-2016 20:49 #164262
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic lekkage
Hallo Aart,
het eerst controleren of de klepspeling goed gesteld is (anders sluit een klep eventueel niet goed) en dat deze nog goed openen en sluiten (anders is de nokkenas versleten). Maar ik verwacht een probleem met de koppakking, of zelfs met de kleppen/klepzittingen. Een lektest zal hier wat meer duidelijk maken: met gesloten kleppen luchtdruk via bougiegat en vaststellen waar de lucht geen gaat.
succes, Rudi
het eerst controleren of de klepspeling goed gesteld is (anders sluit een klep eventueel niet goed) en dat deze nog goed openen en sluiten (anders is de nokkenas versleten). Maar ik verwacht een probleem met de koppakking, of zelfs met de kleppen/klepzittingen. Een lektest zal hier wat meer duidelijk maken: met gesloten kleppen luchtdruk via bougiegat en vaststellen waar de lucht geen gaat.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2280
17-10-2016 21:34 #164265
door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic lekkage
Hmmmmmm de druk is dus niet overal hetzelfde. Ik vindt 8 bar zelfs aan de lage kant. Eerst maar is kleppen stellen zoals reeds aangegeven door Rudi. Dan weer meten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tania van de Graaf
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 7
17-10-2016 21:40 #164266
door Tania van de Graaf
Beantwoord door Tania van de Graaf in topic lekkage
verschil van 8 en 2 bar los je niet op met kleppen stellen toch.....? zijn half jaar geleden gesteld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2280
17-10-2016 22:11 - 17-10-2016 22:11 #164267
door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic lekkage
Nee dat los je niet op met kleppen stellen. Ik ben niet zo thuis in motoren, ik lees veel maar heb weinig ervaring. Mijn schoonvader die weet heel veel van motoren en vooral van Volvo die heeft een 145 gehad tot voor een paar jaar geleden. Je kan ook wat olie op de zuiger leggen en dan per cilinder meten of de druk hoger is. Is dat zo dan zijn je zuiger of als je die hebt compressieveren versleten.
Laatst bewerkt 17-10-2016 22:11 door René Minnebo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
17-10-2016 22:30 #164271
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic lekkage
Met het kleppen stellen kun je al wat vaststellen. Als de klepspeling te groot is, zal normaal de nokkenas gesleten zijn. Als de klepspeling te klein is, zal normaal de klepzetel ingeslagen zijn. Deze twee kunnen elkaar echter deels opheffen. Als de klepspeling niets opvallends laat zien en de kleppen normaal en even veel bewegen zal er waarschijnlijk iets met de koppakking zijn (lek), de kleppen niet meer goed sluiten (verbrand of hangen) of er lekt langs de zuigers (zuigerveren). Deze 3 zijn met een lektest nader te bepalen, maar met deze lage waarden verwacht ik vooral problemen in de kop, wat natuurlijk een probleem met het onderblok uitsluit. Met wat geluk is het alleen de koppakking, maar dan verwacht ik niet alleen een lek tussen nr 2 en 3 omdat dan de compressiewaarden even laag zouden moeten zijn. Een lekke koppakking naar de koelvloeistof heen is goed te meten met een tester.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tania van de Graaf
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 7
17-10-2016 22:52 #164273
door Tania van de Graaf
Beantwoord door Tania van de Graaf in topic lekkage
ik zie heldere olie op de peilstok.....
zegt dat iets?
zegt dat iets?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tania van de Graaf
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 7
18-10-2016 17:51 #164294
door Tania van de Graaf
Beantwoord door Tania van de Graaf in topic lekkage
klepspeling weer afgesteld was 0,7 mm bij een aantal kleppen zijn nu weer goed afgesteld, maar zoals ik dacht maakt dit weinig verschil uit bij de compressie meting die blijft abnormaal.
ook de kopbouten ff nagetrokken, onder het mom van kan geen kwaad als ik de momentsleutel op het juiste moment instel, zo eenvoudig is het helaas niet op te lossen, auto staat nu buiten en het komt met bakken uit de lucht dus nieuwe compressie meting doen met drup olie op de cilinders moet ff een dagje wachten.
ook de kopbouten ff nagetrokken, onder het mom van kan geen kwaad als ik de momentsleutel op het juiste moment instel, zo eenvoudig is het helaas niet op te lossen, auto staat nu buiten en het komt met bakken uit de lucht dus nieuwe compressie meting doen met drup olie op de cilinders moet ff een dagje wachten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2280
18-10-2016 19:57 #164303
door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic lekkage
per cillinder wat olie in het bougie gat gieten, en dan compressie meten, niet teveel maar ook geen drupje of was dat een grapje . Weet ff niet zo gauw of je gewone motorolie moet gebruiken of automaat bak olie. Dat laatste dacht ik ergens gelezen te hebben. FF googlen misschien
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tania van de Graaf
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 7
19-10-2016 18:06 #164330
door Tania van de Graaf
Beantwoord door Tania van de Graaf in topic lekkage
cil kop eraf gehaald heb ik meteen beeld hoe alles er uitziet, nieuwe pakkingset besteld, lijkt duidelijk dat het probleem hier zit! zie foto. ik ga er vanuit dat de kop niet gevlakt hoeft te worden, kleppen zien er netjes uit(liggen nog niet vlak in hun zitting), beetje normale aanslag en cilinderwanden zijn ook gaaf. blijft natuurlijk de vraag hoe dit heeft kunnen gebeuren, ga er vanuit dat ie morgen weer als vanouds loopt te pruttelen (als de pakkingset binnen is) .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.