Pruttelen bij optrekken

  • Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-09-2016 15:20 #163593 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Pruttelen bij optrekken
Meestal helpt het niet voldoende als je alleen de naald vervangt. Vaak is de sproeierbuis ook uitgesleten. Als je het deksel en de zuiger uit de stromberg haalt kijk je van boven recht op de messing sproeierbuis. Als de opening ovaal is uitgesleten moet je deze ook vervangen. Kost niet de wereld, afstellen lukt alleen niet zonder het speciale gereedschap dat je hiervoor nodig hebt.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-09-2016 17:56 - 19-09-2016 17:57 #163596 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Pruttelen bij optrekken
Tenzij je een Zenit-Stromberg hebt met verstelbare sproeierbuis (herkenbaar aan grote stelbout aan onderzijde carburateur) B).

Groet, Hans
Laatst bewerkt 19-09-2016 17:57 door 05703-dummy.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • S.P.H Simon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-09-2016 18:58 #163598 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Pruttelen bij optrekken
Waar kan je zo'n verstelbare kopen?
Na 25 jaar lpg rijd de mijne ook niet meer optimaal op benzine.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-09-2016 19:28 #163599 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Pruttelen bij optrekken

Simon S schreef : Waar kan je zo'n verstelbare kopen?

www.buttkereit-online.de/ersatzteile/090...c10a39d1d/index.html

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-09-2016 20:00 - 21-09-2016 20:00 #163649 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Pruttelen bij optrekken
Vandaag even gecheckt:
Er zit voldoende ATF olie in de carburateur.
Er is wel een vacuümlek, als ik aan de kant van de gasklepas remmenreiniger spuit, daalt het aantal toeren.
Ik denk dat de carburateur aan een grondige revisie toe is. De naald en sproeier zitten er al heel lang in en ik rijd voornamelijk op lpg.
Gelukkig heb ik een nieuwe Stromberg gekregen, die zat bij een partij onderdelen.
Binnenkort die er maar eens op zetten en dan op een natte herfst-/winterdag met de andere aan de slag!
Ik las dat je de sproeier met beleid er zonder speciaal gereedschap in kunt krijgen. En dat je hem op 1 mm van de rand moet zetten.
Ik ben wel benieuwd hoe dat speciale gereedschap werkt, kan iemand mij dat uitleggen?
Kan je daarmee de sproeier stellen met de carburateur op de auto?

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Laatst bewerkt 21-09-2016 20:00 door Hendrik Teerink.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-09-2016 21:02 #163650 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Pruttelen bij optrekken
Hendrik,

Basis instelling is idd de sproeierbuis ca 1 mm onder de zgn aluminium brug. Verwijderen kan je doen met een hamer en een doorslag met de carburateur op de werkbank. De nieuwe sproeierbuis er weer voorzichtig intikken wellicht ook.

Juiste afstelling van het CO-percentage kan in de auto met het speciale gereedschap, hiermee kan je de sproeierbuis omhoog en omlaag stellen terwijl de carburateur ingebouwd is.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-10-2016 21:39 - 03-10-2016 21:40 #163930 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Pruttelen bij optrekken
Achteraf bleek het toch pingelen te zijn! Nu weet ik hoe het klinkt!
Ik heb de ontsteking ongeveer 10 graden terug gedraaid en nu is het gepingel (op benzine) weg. De motor pakt goed op, zowel op benzine als lpg.
Kan het zijn dat de door slijtage van de contactpuntjes de timing zo erg verloopt? Ze zitten volgens mij goed gemonteerd, het vonkje gaat op het moment dat de 10 graden voorontsteking het ijkpunt passeert.
De benzine die erin zit is wel RON 95, maar hij heeft daar altijd goed op gelopen.
Wat kan het verschil van tien graden verklaren?

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Laatst bewerkt 03-10-2016 21:40 door Hendrik Teerink.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-10-2016 23:19 #163931 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Pruttelen bij optrekken

Hendrik Teerink schreef : Wat kan het verschil van tien graden verklaren?

Misschien was de verdeler niet vast genoeg gezet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-10-2016 21:12 #163949 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Pruttelen bij optrekken
Nee die zat goed vast, ik omschrijf het verkeerd: de verdeler is nu dusdanig terug gedraaid dat de timing 10 graden verschilt van de voorgeschreven instellingen.

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-10-2016 12:03 - 05-10-2016 12:04 #163963 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Pruttelen bij optrekken
Bij welk toerental meet je de timing? Tien graden voorontsteking bij stationair of 21-23 bij 1500 rpm? (dat laatste is voorgeschreven, maar komt op hetzelfde neer).
Laatst bewerkt 05-10-2016 12:04 door Rudolf Kleyn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD