- Berichten: 210
dubbele pijp op 544
- Steven Bleeker
- Elite lid
Ik heb een pv544 met een b18 en een dubbele uitgang op de uitlaat. Nu zit er een sterke resonantie in de auto die varieert met verschillende toerentallen. Nu komt dit omdat de dubbele pijp tegen het frame van de katterug komt. Zie ook de foto's hieronder. Nu gaan er een paar optie door mijn hoofd en zou ik graag van jullie horen wat er mogelijk is.
optie 1 ik kan kijken of de motor nog voldoende te verplaatsen is op het voortrein (via de motorsteunrubbers) om zo voldoende vrijheid voor de uitlaat te creëren.
Optie 2 is met de slijptol een stuk uit het frame te nemen om zo meer vrijheid te creëren. Maar ik vermoed dan de stevigheid van de constructie niet ten goede komt.
Graag hoor ik of er andere zijn die ook een dubbele uitlaat pijp hebben en hoe zij dit probleem hebben opgelost.
Alvast bedankt,
Steven
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
- Berichten: 420
Optie 2:Niet doen om redenen die je zelf al aangeeft.
Optie 3: Uitlaat verhitten met acetyleenbrander en buigen. Een fatsoenlijke uitlaatleverancier, kan hem zo passend maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven Bleeker
- Elite lid
- Berichten: 210
Alvast bedankt voor je snelle antwoord Rudolf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
- Berichten: 420
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven Bleeker
- Elite lid
- Berichten: 210
In mijn geval zit de uitlaat er echt tegen aan, lees er zit zelf wat spanning op.
De motorrubbers zijn nieuw, maar afstellen kan misschien wel een beetje helpen.
Ik ga er mee aan de slag kijken wat ik kan doen. Ik hou jullie op de hoogte als er voorruit gang is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Dat verklaart de resonantie, het zijn de motorgeluiden die overgebracht worden aan het chassis, dus geen geklop er tegenaan.Steven Bleeker schreef : Bedankt voor de reactie.
In mijn geval zit de uitlaat er echt tegen aan, lees er zit zelf wat spanning op.
Hoe het komt dat die bij jou wel raakt weet ik ook niet. Mogelijk een flens waarvan het pasvlak wat anders ligt, of de uitlaat zelf...
Ik zou proberen om de onderste moeren van de motorsteunen goed los te zetten, en dan met een krik onder het blok voorzichtig het blok net iets lichten en proberen of je hem iets anders kan positioneren zodat die net niet meer raakt. Ik dacht dat in mijn voortrein de gaten voor de motorrubbers ook niet helemaal rond waren zodat je nog 'iets' kunt regelen. Een grote rondel onder de linker motorsteun zou er ook voor kunnen zorgen dat het blok net dat iets naar rechts helt waardoor de pijp onderaan de andere kant op gaat, weg van het chassis.
Succes,
Ivo
Edit: Op de derde foto in jou eerste post zie ik ook dat het motorrubber behoorlijk vervormd zit. Misschien zijn de gaten in het frame niet op de goeie positie voor je steunen en kan je ze mogelijk wat meer uit vijlen om een beter positie te bekomen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
- Berichten: 797
Ook al zal de doorsnede minimaal beinvloed/gewijzigd worden, zal dit waarsch. toch verwaarloosbare invloed hebben op goed functioneren van de motor?
Edit: bij overlopen van antwoorden zie ik dat Rudolf's idee (een 3tal dagen terug) van opwarmen en verbuigen, uiteraard ook kan opgevat worden als mijn "plaatselijk opwarmen en indeuken van 1 pijp"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.