dubbele pijp op 544

  • Steven Bleeker
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
31-07-2016 13:23 #162219 door Steven Bleeker
dubbele pijp op 544 is gemaakt door Steven Bleeker
Beste Volvo vrienden,

Ik heb een pv544 met een b18 en een dubbele uitgang op de uitlaat. Nu zit er een sterke resonantie in de auto die varieert met verschillende toerentallen. Nu komt dit omdat de dubbele pijp tegen het frame van de katterug komt. Zie ook de foto's hieronder. Nu gaan er een paar optie door mijn hoofd en zou ik graag van jullie horen wat er mogelijk is.

optie 1 ik kan kijken of de motor nog voldoende te verplaatsen is op het voortrein (via de motorsteunrubbers) om zo voldoende vrijheid voor de uitlaat te creëren.

Optie 2 is met de slijptol een stuk uit het frame te nemen om zo meer vrijheid te creëren. Maar ik vermoed dan de stevigheid van de constructie niet ten goede komt.

Graag hoor ik of er andere zijn die ook een dubbele uitlaat pijp hebben en hoe zij dit probleem hebben opgelost.

Alvast bedankt,
Steven
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-07-2016 13:37 - 31-07-2016 13:41 #162220 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic dubbele pijp op 544
Optie 1: Af te raden: de motor verplaatsen, betekent ook de versnellingsbak verschuiven, de hoek en/of lengte van je aandrijfas veranderen.

Optie 2:Niet doen om redenen die je zelf al aangeeft.

Optie 3: Uitlaat verhitten met acetyleenbrander en buigen. Een fatsoenlijke uitlaatleverancier, kan hem zo passend maken.
Laatst bewerkt 31-07-2016 13:41 door Rudolf Kleyn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven Bleeker
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
31-07-2016 13:41 #162221 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic dubbele pijp op 544
Dat zou inderdaad ook nog een optie zijn om het wat beter te krijgen. Wordt wel even zoeken wie zoiets in huis heeft.

Alvast bedankt voor je snelle antwoord Rudolf

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-07-2016 14:40 #162223 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic dubbele pijp op 544
Er is vast een goede uitlaatspecialist of klassiekergarage in de buurt die je kan helpen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-08-2016 21:18 #162254 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic dubbele pijp op 544
Weet je zeker dat hij raakt?
Dan zou het geen resonantie maar eerder echt geklop moeten zijn.

Bij mijn katterug (ook dubbele pijp) is het net zo krap maar het raakt niet.
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-08-2016 23:20 #162260 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic dubbele pijp op 544
Dit is een probleem waar ik enkele jaren geleden ook tegenaan liep. Kon worden opgelost door een minimale hoeveelheid van de rand van het frame af te slijpen. De stevigheid zal daar absoluut niet onder lijden. Het vernieuwen van de motorsteunrubbers kan wellicht ook nog iets helpen om de resonanties te voorkomen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven Bleeker
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
02-08-2016 19:47 #162270 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic dubbele pijp op 544
Bedankt voor de reactie.
In mijn geval zit de uitlaat er echt tegen aan, lees er zit zelf wat spanning op.
De motorrubbers zijn nieuw, maar afstellen kan misschien wel een beetje helpen.

Ik ga er mee aan de slag kijken wat ik kan doen. Ik hou jullie op de hoogte als er voorruit gang is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-08-2016 20:13 #162271 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic dubbele pijp op 544
Bijgaand nog een foto waarop is te zien hoe het bij mijn PV544 zat. Het bleek afdoende om over een afstand van enkele centimeters ca. 3 tot 4 millimeter van de rand af te slijpen. Van het resultaat heb ik geen foto en die kan ik ook niet maken, omdat de auto in 2014 is verkocht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-08-2016 21:11 - 02-08-2016 21:21 #162275 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic dubbele pijp op 544

Steven Bleeker schreef : Bedankt voor de reactie.
In mijn geval zit de uitlaat er echt tegen aan, lees er zit zelf wat spanning op.

Dat verklaart de resonantie, het zijn de motorgeluiden die overgebracht worden aan het chassis, dus geen geklop er tegenaan.
Hoe het komt dat die bij jou wel raakt weet ik ook niet. Mogelijk een flens waarvan het pasvlak wat anders ligt, of de uitlaat zelf...
Ik zou proberen om de onderste moeren van de motorsteunen goed los te zetten, en dan met een krik onder het blok voorzichtig het blok net iets lichten en proberen of je hem iets anders kan positioneren zodat die net niet meer raakt. Ik dacht dat in mijn voortrein de gaten voor de motorrubbers ook niet helemaal rond waren zodat je nog 'iets' kunt regelen. Een grote rondel onder de linker motorsteun zou er ook voor kunnen zorgen dat het blok net dat iets naar rechts helt waardoor de pijp onderaan de andere kant op gaat, weg van het chassis.
Succes,
Ivo

Edit: Op de derde foto in jou eerste post zie ik ook dat het motorrubber behoorlijk vervormd zit. Misschien zijn de gaten in het frame niet op de goeie positie voor je steunen en kan je ze mogelijk wat meer uit vijlen om een beter positie te bekomen?
Laatst bewerkt 02-08-2016 21:21 door Ivo Van Antwerpen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-08-2016 22:15 - 03-08-2016 11:59 #162276 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic dubbele pijp op 544
in plaats van 3mm van het chassis af te slijpen, zou ik de pijp die tegen chassis komt roodgloeiend maken, en over een 7 a 10cm een 3-tal mm indeuken. M.a.w. maak over een korte afstand van een cirkel een ovaal.

Ook al zal de doorsnede minimaal beinvloed/gewijzigd worden, zal dit waarsch. toch verwaarloosbare invloed hebben op goed functioneren van de motor?

Edit: bij overlopen van antwoorden zie ik dat Rudolf's idee (een 3tal dagen terug) van opwarmen en verbuigen, uiteraard ook kan opgevat worden als mijn "plaatselijk opwarmen en indeuken van 1 pijp"
Laatst bewerkt 03-08-2016 11:59 door Willy De Baere. Reden: Rudolf was eerder met het idee!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD