Pingelen en ontstekingscurve 123
- Gert Vegter
-
- Platinum lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 490
De ontsteking is hoe dan ook VOOR het BovensteDodePunt, vandaar ook de benaming voorontsteking.Koen Meesters schreef : ...want de motor pingelt. Dit betekent dat het mengsel spontaan ontbrandt (zonder vonk). Het verzetten van de ontsteking zal dus weinig helpen...
Het mengsel heeft tijd nodig te ontbranden en daardoor komt de kracht nét NA het BDP.
Als je voorontsteking te vroeg staat komt de kracht wanneer de zuiger nog naar boven is aan het gaan en krijgt die een klap.
Pingelen kan heel gevaarlijk zijn voor je blok.
Pingelen is geen spontane ontbranding, maar een te vroege ontbranding, die zich duidelijker manifesteert bij lage toeren en hoge belasting.
Bij hogere toeren is de zuiger sneller op de goeie plek. Compressie verlagen of ontsteking later zetten dus.
Spontane ontbranding is mogelijk wanneer je de motor stil legt en die blijft 'nadieselen', kan zijn door koolaanslag dat blijft nagloeien en het mengsel ontsteekt, in combinatie met een hoge compressie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Als dat niet zo was, had ik in al die jaren vele doorgeslagen koppakkingen gehad. :lol:
Oververhitting doordat het koelsysteem niet op orde is of doordat er blokkages in het koelsysteem zitten kan wel een oorzaak zijn. (En oververhitting kan ook veroorzaakt of verergerd worden doordat het onstekingstijdstip niet juist is of het mengsel te arm.)Oh, of pingelen dus....
En soms zit er gewoon een B-merk pakking. :blink:
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Niem
-
- Elite lid
-
- Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
- Berichten: 204
Echter geen kopbouten omdat deze niet voorradig waren bij het VOD.
Ik heb de bouten pas een keer gebruikt. Ik heb wel eens gehoord dat ze dan nog niet te uitgerekt zijn.
Sjoerd
1800E
vimeo.com/volvoac
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Laatst nog de compressie gemeten, vrijwel niet verminderd.
Echter met LPG wordt hij te warm, ook nog dat pingelen, dat geeft schade aan je blok.
Ik zou ook de kop laten afpersen, het kan ook nog een scheur in je kop zijn.
Kijk goed naar je injectoren bij de kopwissel, recent een B20E gereviseerd die ook op LPG (slecht) liep en kon ze alle vier wisselen.
Blauwe plastic dopjes van de injectoren verbrand.
Je zou nog kunnen overwegen op LPI in te bouwen, met megesquirt.
Dan zet je de LPI injectoren op de plek van de benzine injectoren en maak je er een conversie van
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Deze vervang ik altijd, de rest kijk ik goed na en maak ik zorgvuldig schoon.
Zijn er roest beschadigingen die je er niet uit kan krijgen, vervang ik ze ook.
Op moment zetten doe ik voorzichtig, klein beetje olie erin en tot nu toe nooit problemen gehad.
Bij blokken voor anderen vervang ik ze standaard, wil geen gezeur.
Maar mag ik eens vragen, wie heeft er wel is een kapot gedraaid...
10 x 5,95 euro is geen groot bedrag.
Als ik de 'nieuwe' kopbouten zie, vraag ik me wel af of dit dezelfde kwaliteit is.
Wie heeft hier informatie over.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dat vraag ik mij ook af. Voor de zekerheid zou je daarom kunnen kiezen voor ARP kopbouten.Ed van der Zee schreef : Als ik de 'nieuwe' kopbouten zie, vraag ik me wel af of dit dezelfde kwaliteit is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.