- Berichten: 204
Pingelen en ontstekingscurve 123
- P. Niem
- Elite lid
- Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Minder
Meer
02-11-2015 19:58 #155326
door P. Niem
1800E
vimeo.com/volvoac
Pingelen en ontstekingscurve 123 is gemaakt door P. Niem
Mijn B20E motor heeft nogal last van pingelen. Vooral op benzine.
De ontstekingscurve van de 123 ontsteking is ingesteld op de aanbevolen waarde.
Zijn er andere curves die mijn pingelprobleem mogelijk kunnen verhelpen?
Aanvullende informatie
De vervroeging staat op circa 22 graden voorontsteking bij 1500 RPM.
Het injectiesysteem is onlangs gecontroleerd door Jan Ooms.
Compressie
1: 16
2: 14
3: 14
4: 14
De ontstekingscurve van de 123 ontsteking is ingesteld op de aanbevolen waarde.
Zijn er andere curves die mijn pingelprobleem mogelijk kunnen verhelpen?
Aanvullende informatie
De vervroeging staat op circa 22 graden voorontsteking bij 1500 RPM.
Het injectiesysteem is onlangs gecontroleerd door Jan Ooms.
Compressie
1: 16
2: 14
3: 14
4: 14
1800E
vimeo.com/volvoac
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1725
02-11-2015 21:08 #155332
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Pingelen en ontstekingscurve 123
Compressie is wel extreem he? Dikkere koppakking en iets terug schroeven?
Welke brandstof gebruik je?
Welke brandstof gebruik je?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1146
02-11-2015 21:20 #155334
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Pingelen en ontstekingscurve 123
Heeft niets met de 123 ontsteking te maken , andere curve ook niet.
mogelijk is de kop behoorlijk gevlakt i.c.m dunne pakking.
ontsteking zal behoorlijk moeten worden verlaat , 5/6? voor b.d.p. bij stationair toerental.
de dikke b20a pakking monteren zal de compressie verlagen.
mogelijk is de kop behoorlijk gevlakt i.c.m dunne pakking.
ontsteking zal behoorlijk moeten worden verlaat , 5/6? voor b.d.p. bij stationair toerental.
de dikke b20a pakking monteren zal de compressie verlagen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
03-11-2015 00:29 #155344
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Pingelen en ontstekingscurve 123
Een B20E mag een compressie hebben van 14kg/cm2 dus het kan voor drie cilinders net.
De ontsteking moet op 10gr voor BDP staan bij 600 tot 800 t/min.
Stel je hem statiesch af dan moet je op 3gr voor BDP.
Maar in jou geval zou ik statiesch op het BDP gaan zitten.
Dan moet je zeker op LPG geen problemen meer hebben, is dit wel zo dan moet je een koppakking van een B20F monteren om de compressie omlaag te krijgen.
success
Joahn Geers
De ontsteking moet op 10gr voor BDP staan bij 600 tot 800 t/min.
Stel je hem statiesch af dan moet je op 3gr voor BDP.
Maar in jou geval zou ik statiesch op het BDP gaan zitten.
Dan moet je zeker op LPG geen problemen meer hebben, is dit wel zo dan moet je een koppakking van een B20F monteren om de compressie omlaag te krijgen.
success
Joahn Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Niem
- Elite lid
- Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Minder
Meer
- Berichten: 204
03-11-2015 12:14 #155354
door P. Niem
1800E
vimeo.com/volvoac
Beantwoord door P. Niem in topic Pingelen en ontstekingscurve 123
De kop is inderdaad gevlakt, maar dan wel 40.000 km geleden. Het pingelen ontstond pas recent, na het ‘opfrissen’ van het blok met onder andere nieuwe zuigers + veren.
Ik rij op euro 98 van BP.
Het plaatsen van een B20F koppakking lijkt me een goede optie. Ik heb er alleen geen zin in dus dat is een klus voor later.
Ik ga ik dynamisch de ontsteking aanpassen bij stationair toerental.
Bedankt voor de tips
Ik rij op euro 98 van BP.
Het plaatsen van een B20F koppakking lijkt me een goede optie. Ik heb er alleen geen zin in dus dat is een klus voor later.
Ik ga ik dynamisch de ontsteking aanpassen bij stationair toerental.
Bedankt voor de tips
1800E
vimeo.com/volvoac
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Koen Meesters (GAST)
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 46
04-11-2015 22:23 #155389
door Koen Meesters (GAST)
Beantwoord door Koen Meesters (GAST) in topic Pingelen en ontstekingscurve 123
Neem je hier niet een levensgoot risico?
Je hebt nu een motor met erg hoge compressie (goed teken).
Eigenlijk te hoog, want de motor pingelt. Dit betekent dat het mengsel spontaan ontbrandt (zonder vonk). Het verzetten van de ontsteking zal dus weinig helpen. Hoogstens wordt het probleem een beetje verdoezeld.
Pingelen zal je motor beschadigen en dan ben je weer terug bij af...
Misschien moet je toch nadenken over de gesuggereerde dikke pakking.
Of rijden op brandstoffen met een hoger octaangetal dan honderd (LPG, maar dan wordt het met deze compressie weer te heet).
Op zich best logisch dat het probleem eerder niet optrad:
Beginsituatie: lage compressie door versleten zuigerveren
Toen: Kop gevlakt dus hogere compressie (wellicht in de buurt van motor met goede zuigerveren)
Toen: Zuigerveren vervangen dus nog hogere compressie (hoger dan nieuwe motor)
Wees voorzichtig!
Koen.
Je hebt nu een motor met erg hoge compressie (goed teken).
Eigenlijk te hoog, want de motor pingelt. Dit betekent dat het mengsel spontaan ontbrandt (zonder vonk). Het verzetten van de ontsteking zal dus weinig helpen. Hoogstens wordt het probleem een beetje verdoezeld.
Pingelen zal je motor beschadigen en dan ben je weer terug bij af...
Misschien moet je toch nadenken over de gesuggereerde dikke pakking.
Of rijden op brandstoffen met een hoger octaangetal dan honderd (LPG, maar dan wordt het met deze compressie weer te heet).
Op zich best logisch dat het probleem eerder niet optrad:
Beginsituatie: lage compressie door versleten zuigerveren
Toen: Kop gevlakt dus hogere compressie (wellicht in de buurt van motor met goede zuigerveren)
Toen: Zuigerveren vervangen dus nog hogere compressie (hoger dan nieuwe motor)
Wees voorzichtig!
Koen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Niem
- Elite lid
- Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Minder
Meer
- Berichten: 204
08-11-2015 09:48 #155482
door P. Niem
1800E
vimeo.com/volvoac
Beantwoord door P. Niem in topic Pingelen en ontstekingscurve 123
@ Koen: Je stelt het volgende voor 'Misschien moet je toch nadenken over de gesuggereerde dikke pakking'.
Lijkt me een puik idee. daarom had ik in voorgaand bericht de opmerking 'Het plaatsen van een B20F koppakking lijkt me een goede optie' geplaatst. Dit is een dikkere koppakking.
Lijkt me een puik idee. daarom had ik in voorgaand bericht de opmerking 'Het plaatsen van een B20F koppakking lijkt me een goede optie' geplaatst. Dit is een dikkere koppakking.
1800E
vimeo.com/volvoac
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 536
08-11-2015 15:23 #155509
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Pingelen en ontstekingscurve 123
Toch vreemd, de compressieverhouding (pingelgevoeligheid) verandert niet door de betere eindcompressie (maximale druk die de zuigerveren en kleppen houden) ten gevolge van nieuwe zuigers.
Bij de zuigerwissel is ongetwijfeld een nieuwe koppakking gebruikt, misschien zat er eerst een dikke tussen en hebben ze een dunne genomen 'omdat dat zo hoort bij de B20E'.
Bij de zuigerwissel is ongetwijfeld een nieuwe koppakking gebruikt, misschien zat er eerst een dikke tussen en hebben ze een dunne genomen 'omdat dat zo hoort bij de B20E'.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Niem
- Elite lid
- Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Minder
Meer
- Berichten: 204
06-12-2016 08:31 - 06-12-2016 08:37 #165370
door P. Niem
1800E
vimeo.com/volvoac
Beantwoord door P. Niem in topic Pingelen en ontstekingscurve 123
Gisteren is de koppakking gescheurd. Nu heb ik eindelijk genoeg motivatie om deze te vervangen door een dikkere.
Volgens de Wegenwacht kwam dit door een slecht functionerende waterpomp. Ik kan me echter ook voorstellen dat dit komt door de hoge compressie of door lange tijd 145 km/uur te rijden.
Sjoerd
Volgens de Wegenwacht kwam dit door een slecht functionerende waterpomp. Ik kan me echter ook voorstellen dat dit komt door de hoge compressie of door lange tijd 145 km/uur te rijden.
Sjoerd
1800E
vimeo.com/volvoac
Laatst bewerkt 06-12-2016 08:37 door P. Niem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06-12-2016 10:53 #165377
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic Pingelen en ontstekingscurve 123
Het zal ongetwijfeld de combinatie van zaken zijn.
Je gaat vast ook iets rustiger rijden
Je gaat vast ook iets rustiger rijden
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.