Zenith vn 36 loopt over.

  • Edgar Beekhuyzen
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-04-2015 09:44 #150462 door Edgar Beekhuyzen
Zenith vn 36 loopt over. is gemaakt door Edgar Beekhuyzen
Heb een probleempje met mijn zenith 36 carb op mijn 544 b18.
Vorig jaar met toerrit carburateur overstroomt.(guste eruit)
Heb toen ondanks dat de carburateur "nieuw" is nogmaals vlotternaald vervangen.(vlotter drijft en beweegt goed)
Nu na de winterslaap ff ritje, midden in Nijmegen kloste de benzine weer over hete motor. (Opzich Niet handig)
Carburateur is "nieuw" gereviseerd.
Waar kan het aan liggen?
Gr ed.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-04-2015 11:06 #150466 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Zenith vn 36 loopt over.
Dat kan volgens mij echt alleen liggen aan een niet sluitende naald. Dat kan twee oorzaken hebben: de vlotter drukt niet (ver genoeg) tegen de naald of de naald zit vast. Dat laatste kan dan weer een gevolg zijn van slijtage of rommel. Ik heb het zelf afgelopen weekend ook gehad met een naald (en carb) die ik goed schoongemaakt had kort daarvoor. Wellicht is de naald wat verkleefd door benzineresten die wat aankoeken in de leiding?

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-04-2015 15:32 #150469 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Zenith vn 36 loopt over.
Oh, nog een puntje wat ik vergeten was: de vlotter kan best drijven, dat wil niet zeggen dattie niet lek is. Als er een heel klein gaatje in zit, kan het goed zijn dat er een beetje benzine in komt te staan, waardoor de vlotter een beetje dieper ligt dan de bedoeling is. Controleer dat even heel erg goed. Volgens mij zitten in de VN36 kunsttoffen vlotters, maar je zou ook eens uit kunnen zoeken of daar nog verschil in gewicht in bestaat en of alle naalden gelijk zijn. Ergens in een post van vorig jaar heeft iemand een probleem met (vermoedelijk) een te lange naald.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Edgar Beekhuyzen
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-04-2015 15:51 #150470 door Edgar Beekhuyzen
Beantwoord door Edgar Beekhuyzen in topic Zenith vn 36 loopt over.
Dank voor je reactie,
Die post van die verschillende naalden kan ik me
Wel herinneren.(met foto's)
Ga nog eens op onderzoek uit.
Gr ed.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-04-2015 18:42 #150471 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Zenith vn 36 loopt over.
De afsluiter is nu 2 keer vernieuwd , dat moet goed zijn.
ik zou de vlotter wantrouwen.
Deze vlotters heb je in kunststof en in messing gehad , sommige hebben een afstelmogelijkheid , het plaatje of lipje wat tegen de afsluiter drukt kan dan worden verbogen , dit bepaald het brandstofniveau in de vlotterkamer , en dit is juist waar de boel overstroomt bij een te hoog niveau.
door dit lipje te verbuigen zal de afsluiter eerder of later worden ingedrukt en afsluiten.
er zijn ook vlotters verkocht al dan niet origineel maar als aftermarketproduct en als reparatiemiddel om oude en lekke vlotters te vervangen en met of zonder afstelmogelijkheid , dus niet met de mogelijkheid het lipje te verbuigen en het brandstofniveau te beinvloeden.
als je deze uitvoering hebt zou ik op zoek gaan naar een andere vlotter.
het zijn echt alleen deze 2 onderdeeltjes die 1 , het niveau van de brandstof in de brandstofkamer bepalen. 2 , zorgen dat het entree van de brandstof ofwel geopend wordt of afgesloten wordt en dit bij een bepaald niveau.
een 3e en onwaarschijnlijke rede zou nog kunnen zijn een extreme brandstofdruk waarbij deze druk zo hoog zou moeten zijn dat de brandstof door de afsluiter en de veerspanning enal heen geperst zou moeten worden , dit is alleen mogelijk als je bijvoorbeeld een externe electrische en niet originele brandstofpomp gemonteerd zou hebben met een veel te hoge druk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Goossen Foppen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
14-04-2015 23:42 #150488 door Goossen Foppen
Beantwoord door Goossen Foppen in topic Zenith vn 36 loopt over.
Misschien de ring tussen de flotternaald (afsluiter) en het huis. Dit is volgens mij een koperen of aluminium ring. Ik kan me voorstellen dat als deze gescheurd is, dit probleem zich ook voor kan doen. Verder even controleren of het plastic stripje wat de flotter op z'n plek houd (goed) gemonteerd is. Het kan inderdaad haast niet veel anders zijn dan iets met de flotternaald of de flotter.

Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-04-2015 03:32 #150491 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Zenith vn 36 loopt over.
Beste Edgar, wat ook nog kan is dat het asje waar de vlotter rond zit beschadigd is blijft de vlottor soms op het braampje hangen.
De speling van de vlotter rond het asje mag ook niet te groot zijn anders gaat de vlotter te veel kantellen waardoor het naaldventiel niet goed bedient wordt.
Wanneer de carburator is uitgebouwd moet wanneer je deze op z'n kop houdt de bovenzijde van de vlotter 15 tot 17mm van pasvlak van de carburator bevinden en het achterste uiteinde 5 tot 8mm.(overgenomen uit olyslager boekje)
Is dit niet het geval mag je het lipje wat de vlotternaald bediend verbuigen.

Wat ik persoonlijk altijd doe maar dat is met SU carburators ik houd deze op z'n kop en zorg ervoor dat de vlotters horizontaal hangen op de vlotternaald.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-04-2015 09:14 #150496 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Zenith vn 36 loopt over.

"Rene Brandt" schreef:
De afsluiter is nu 2 keer vernieuwd , dat moet goed zijn.
ik zou de vlotter wantrouwen.
Deze vlotters heb je in kunststof en in messing gehad , sommige hebben een afstelmogelijkheid , het plaatje of lipje wat tegen de afsluiter drukt kan dan worden verbogen , dit bepaald het brandstofniveau in de vlotterkamer , en dit is juist waar de boel overstroomt bij een te hoog niveau.
door dit lipje te verbuigen zal de afsluiter eerder of later worden ingedrukt en afsluiten.
er zijn ook vlotters verkocht al dan niet origineel maar als aftermarketproduct en als reparatiemiddel om oude en lekke vlotters te vervangen en met of zonder afstelmogelijkheid , dus niet met de mogelijkheid het lipje te verbuigen en het brandstofniveau te beinvloeden.
als je deze uitvoering hebt zou ik op zoek gaan naar een andere vlotter.
het zijn echt alleen deze 2 onderdeeltjes die 1 , het niveau van de brandstof in de brandstofkamer bepalen. 2 , zorgen dat het entree van de brandstof ofwel geopend wordt of afgesloten wordt en dit bij een bepaald niveau.
een 3e en onwaarschijnlijke rede zou nog kunnen zijn een extreme brandstofdruk waarbij deze druk zo hoog zou moeten zijn dat de brandstof door de afsluiter en de veerspanning enal heen geperst zou moeten worden , dit is alleen mogelijk als je bijvoorbeeld een externe electrische en niet originele brandstofpomp gemonteerd zou hebben met een veel te hoge druk.


Die laatste reden die Rene noemt kon wel eens minder onwaarschijnlijk zijn dan wordt genoemd, ik heb gehoord dat de nieuwe, gewone mechanische brandstofpompen flink meer druk kunnen leveren dan de originele pomp (2x zoveel). Het toevoegen van een drukregelaar is dan een oplossing (of een oude pomp terugplaatsen..). Je zou het eens kunnen proberen.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-04-2015 11:13 #150497 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Zenith vn 36 loopt over.

"Erik Ciesluk" schreef:
...ik heb gehoord dat de nieuwe, gewone mechanische brandstofpompen flink meer druk kunnen leveren dan de originele pomp (2x zoveel).

Nee toch, zijn er na de oliepompen en waterpompen nu ook al benzinepompen die afwijken van de originele specificaties? :shock:
Wat staat ons nog meer te wachten, vraag je je af... :cry:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Edgar Beekhuyzen
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-04-2015 12:06 #150499 door Edgar Beekhuyzen
Beantwoord door Edgar Beekhuyzen in topic Zenith vn 36 loopt over.
Hmm....dat schept weer veel vertrouwen :D
Laat ik maar eerst met de vlotter enz beginnen, neemt niet weg
(Als het daaraan ligt) dat een "nieuwe gereviseerde" gekochte carb
Dus ook geen garantie geeft
Word vervolgd.
Gr ed

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD