- Berichten: 104
epoxy coating
- Coen de Voogd
- Premium lid
Minder
Meer
21-07-2019 21:53 - 21-07-2019 21:58 #184321
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic epoxy coating
Het ‘misleidende’ aan deze test is dat er ‘roest omvormende’ primer(s) - die verder niet afgewerkt zijn conform vereisten- vergeleken worden met middelen die bijv. verder niet afgewerkt KUNNEN worden (zoals wax of vet). Kortom: sommige producten van deze test wel ‘even’ in t juiste perspectief bezien.
Daarnaast is t logisch dat je underbody verf / teer niet wordt genoemd: deze test gaat over producten voor bescherming holle ruimten.
Daarnaast is t logisch dat je underbody verf / teer niet wordt genoemd: deze test gaat over producten voor bescherming holle ruimten.
Laatst bewerkt 21-07-2019 21:58 door Coen de Voogd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3480
22-07-2019 01:35 #184323
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic epoxy coating
Dit stukje text heb ik uit het zeilersforum, als die het niet weten en ervaring er mee hebben dan weet ik het niet meer.
Cip is niet bedoeld om laagdikte op te bouwen. Alleen om de roest te binden. Na een laag moet je dus overgaan op een ander soort verf. Wel de cip goed door laten harden. Er staat niet voor niets op het blik overschilderbaar na 72 uur.
Na de cip kan je het best een epoxysysteem opbouwen. Wil je dit niet dan neem je een 1 comp primer voor staal. Daarna aflakken met een hoogglan verf in zoals al gezegd is een lichte kleur. Ik neem daarvoor meestal witte bootlak van epifanes. Dit glanst mooi is goed afwasbaar en blijft lang flexibel zodat het niet barst.
De meeste boten roesten door van binnenuit. Dus ook daar goed conserveren.
zeilersforum.nl/index.php/forum-125/lakk...erf-over-owatrol-cip
www.repairerdrivennews.com/2017/06/08/sc...ll-know-if-it-wasnt/
m.vr.gr.
Johan Geers
Cip is niet bedoeld om laagdikte op te bouwen. Alleen om de roest te binden. Na een laag moet je dus overgaan op een ander soort verf. Wel de cip goed door laten harden. Er staat niet voor niets op het blik overschilderbaar na 72 uur.
Na de cip kan je het best een epoxysysteem opbouwen. Wil je dit niet dan neem je een 1 comp primer voor staal. Daarna aflakken met een hoogglan verf in zoals al gezegd is een lichte kleur. Ik neem daarvoor meestal witte bootlak van epifanes. Dit glanst mooi is goed afwasbaar en blijft lang flexibel zodat het niet barst.
De meeste boten roesten door van binnenuit. Dus ook daar goed conserveren.
zeilersforum.nl/index.php/forum-125/lakk...erf-over-owatrol-cip
www.repairerdrivennews.com/2017/06/08/sc...ll-know-if-it-wasnt/
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22-07-2019 09:18 #184325
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic epoxy coating
Ja, zoals ik al eerder opmerkte gaat het om op welke ondergrond je de middelen wil toepassen, de tests zijn gedaan op kaal ijzer.
De eerste twee plaatjes zie je een hele laag onder in de dorpel liggen, lijkt me onwenselijk omdat het tot verstopping van de afwaterkanalen leidt. En is duur product.
Als er geen roest is zal een vettig product prima bescherming geven in de holle ruimtes, Fluid film, Waxoil, Owatrol is dan goed en goedkoop.
We zien veel ellende van te veel tectyl wat afwaterkanalen - vaak deuren - verstopt en het middel erger is dan de kwaal.
De uitgangsituatie bij restauratie is heel anders, delen met roest, nieuw kaal gelast en omringend staal waar de beschermende laag is weggebrand.
Hechting is belangrijk, epoxy hecht NIET aan roest, RX5 wel en de RX10 hecht daar weer heel goed op (wordt wel keihard)
Als je RX5 goed laat uitharden (weken) kan er ook weer een epoxyprimer op en dan kan je afwerken met epoxy aflak.
Dit is ideaal voor de bodem, zowel onderzijde als binnen in op de vloer.
Kokerbalken ligt altijd veel stof in - vaak wat roest en verder behandelde oppervlakte met nog intacte roestwering.
Ideaal is om met een scoop het inwendige te bekijken door de gaten die je maakt om die ruimtes te kunnen spuiten.
Goed doorblazen met lucht en dan beslissen welk antiroestmiddel te gebruiken.
Zink heeft een hechtingsprobleem, hecht ook niet aan roest - sterker nog roest gaat gewoon door- ook naar epoxy matige hechting.
Op kaal staal is thermisch of chemisch verzinken geweldig, dit heeft Volvo ook vanaf de 200 modellen gebruikt.
Kan ook een vet product worden toegepast in de hole ruimtes.
Wellicht dat de nieuwe zinkproducten een betere hechting geven, blijf dit draadje met aandacht volgen
De eerste twee plaatjes zie je een hele laag onder in de dorpel liggen, lijkt me onwenselijk omdat het tot verstopping van de afwaterkanalen leidt. En is duur product.
Als er geen roest is zal een vettig product prima bescherming geven in de holle ruimtes, Fluid film, Waxoil, Owatrol is dan goed en goedkoop.
We zien veel ellende van te veel tectyl wat afwaterkanalen - vaak deuren - verstopt en het middel erger is dan de kwaal.
De uitgangsituatie bij restauratie is heel anders, delen met roest, nieuw kaal gelast en omringend staal waar de beschermende laag is weggebrand.
Hechting is belangrijk, epoxy hecht NIET aan roest, RX5 wel en de RX10 hecht daar weer heel goed op (wordt wel keihard)
Als je RX5 goed laat uitharden (weken) kan er ook weer een epoxyprimer op en dan kan je afwerken met epoxy aflak.
Dit is ideaal voor de bodem, zowel onderzijde als binnen in op de vloer.
Kokerbalken ligt altijd veel stof in - vaak wat roest en verder behandelde oppervlakte met nog intacte roestwering.
Ideaal is om met een scoop het inwendige te bekijken door de gaten die je maakt om die ruimtes te kunnen spuiten.
Goed doorblazen met lucht en dan beslissen welk antiroestmiddel te gebruiken.
Zink heeft een hechtingsprobleem, hecht ook niet aan roest - sterker nog roest gaat gewoon door- ook naar epoxy matige hechting.
Op kaal staal is thermisch of chemisch verzinken geweldig, dit heeft Volvo ook vanaf de 200 modellen gebruikt.
Kan ook een vet product worden toegepast in de hole ruimtes.
Wellicht dat de nieuwe zinkproducten een betere hechting geven, blijf dit draadje met aandacht volgen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3480
22-07-2019 12:54 #184326
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic epoxy coating
Op bij gevoegde foto's kun je zien dat er bij mij een coating in is gespoten, die coating heb ik ook achterin gezien daar waar de chasis balken over deachteras gaan.
Dus ik kan er wel van uitgaan dat dit in alle holle delen zit.
Wat ik hoop met de 3M cavity wax, dat ik eventuele barsten in de coating mee opvul.
Wat de Owatrol CIP betreft daar komt er een primer overheen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Dus ik kan er wel van uitgaan dat dit in alle holle delen zit.
Wat ik hoop met de 3M cavity wax, dat ik eventuele barsten in de coating mee opvul.
Wat de Owatrol CIP betreft daar komt er een primer overheen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.