(auto spuiten) compressor hoeveel L/min?

• Thom Siebelink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2013 18:19 #131439 door Thom Siebelink
(auto spuiten) compressor hoeveel L/min? is gemaakt door Thom Siebelink
Hallo,

Er wordt meestal bij compressors aangegeven wat de aanzuigcapaciteit is, maar om een auto te spuiten moet je de hoeveelheid gecomprimeerde (uitgaande) lucht weten. Ik las ergens dat de maximale uitgaande lucht, door de verfspuit, ongeveer de helft is van aanzuigcapaciteit.. klopt dit?
En hoeveel lucht verbruikt de gemiddelde verfspuit?

Alvast bedankt,
mvg Thom

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kees-Peter Geluk (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-08-2013 21:32 #131448 door Kees-Peter Geluk (GAST)
Beantwoord door Kees-Peter Geluk (GAST) in topic (auto spuiten) compressor hoeveel L/min?
De verhouding opgenomen/uitgeblazen lucht is afhankelijk van de druk die de compressor levert en de hoeveelheid warmte die toegevoegd wordt.
Als je het warmte-effect verwaarloost, neemt het volume af met factor (uitgangsdruk(bar)+1). Dus als je compressor op 2 bar werkt, neemt het volume af met een factor 3.
Heb zelf overigens geen ervaring met het spuiten van auto's, dus het blijft bij een theoretische achtergrond ;)

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-08-2013 22:01 #131454 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic (auto spuiten) compressor hoeveel L/min?
Als je nog nooit een auto hebt gespoten dan raad ik je aan om door te sparen, het werk wat het met zich mee brengt weegt niet op tegen het bedrag wat je kwijt bent als je het laat doen en je hebt garantie. Ik kan het weten want ik heb mijn amazon combi in mijn eigen werkplaats gedaan (binnen en buiten incl strak maken) en ik doe het nooit meer. Het was wel een hele ervaring maar ik had liever even doorgespaart dan was ik sneller klaar en was de kwaliteit nog beter, en die lag al op een hoog niveau voor een doe het zelver volgens kenners in de spuitwereld.

• Reinoud ter Braake
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-08-2013 22:04 #131455 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic (auto spuiten) compressor hoeveel L/min?
Dit is sterk afhankelijk wat voor nozzle er in je verfspuit zit, maar begin eens op 1.5 bar
Een goede vochtafscheider is essentieel
En een lekker temperatuurtje 20 Gr C. helpt ook mee voor een goed resultaat. ;)

Stel niet uit, maar doe het vandaag

• Thom Siebelink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2013 22:15 #131456 door Thom Siebelink
Beantwoord door Thom Siebelink in topic (auto spuiten) compressor hoeveel L/min?
Bedankt voor jullie reacties.

Ik had hier ook al aan zitten rekenen, maar omdat ik in de toekomst vaker dingen(auto's) wil spuiten zat ik er aan te denken een te kopen. Wilde voor deze keer eerst eentje huren, maar dan weet ik op welke specificaties ik moet letten.

Maar hoeveel liter uitgaande lucht heb ik minimaal nodig?

mvg Thom

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-08-2013 23:54 #131462 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic (auto spuiten) compressor hoeveel L/min?
Ik had een creemer met een tank van 40 ltr en een doe het zelf compressor van de karwei aan elkaar gekoppeld en ik liet ze om de beurt draaien omdat ik in de zomer met 25 gr aan het spuiten was. Ze worden erg warm en om vastlopen te voorkomen om de beurt dus. Belangrijk bij een compressor is dat hij het weet bij te houden dus geen terugval mag hebben in druk. En hoeveel ltr p/min weet ik niet. Kun je dat niet vragen bij een spuiterij.

Dit pluk ik van google users.skynet.be/marc.vanderleyde ... puiten.htm

De compressor

Compressoren voor huis- tuin- en keukengebruik zijn ongeschikt voor het verfspuiten. Het zijn zgn. doorstroomcompressoren, dwz. de lucht wordt aangezogen, gecomprimeerd en onmiddellijk weer afgegeven. Het luchtdebiet ervan is onregelmatig en vooral te klein. Je kan er theoretisch wel verf mee spuiten, maar het resultaat zal slechts middelmatig zijn. Voor het inoliën van houten tuinmeubelen of het schilderen van een afsluiting volstaan ze, maar veel verder dan dat zou ik er niet mee gaan.

Een goede compressor :

beschikt over een reservoir : bedoeling is een voorraad gecomprimeerde lucht te stockeren, zodat de afgifte ervan zéér regelmatig kan verlopen. Voor modelbouwdoeleinden hoeft dit reservoir niet extreem groot te zijn, mijn compressor heeft een reservoir van 25 liter en dit bleek steeds meer dan voldoende.

heeft twee drukmeters : één meet de druk in het reservoir, de andere de druk van de lucht die wordt afgeleverd.

levert een voldoende groot volume gecomprimeerde lucht, en dit is zéér belangrijk. Veel fabrikanten maken melding van de hoeveelheid aangezogen lucht, maar het is de hoeveelheid afgegeven lucht die telt. Hier is de regel : de afgegeven hoeveelheid lucht is ongeveer de helft van de hoeveelheid aangezogen lucht. De meeste low-budget compressoren leveren zelden meer dan 100 liter/min gecomprimeerde lucht en dit is te weinig, vermits de betere verfspuitpistolen 200 à 300 liter lucht per minuut verbruiken. Compressoren die een dergelijke hoeveelheid lucht kunnen aanleveren zijn echter groot en duur en eigenlijk alleen maar bestemd voor de vakman. Dilemma ? Niet écht, want er is een truukje : vermits het reservoir van de compressor een beperkte hoeveelheid lucht stockeert, kan er tijdelijk meer lucht worden geleverd dan de compressor in staat is om aan te maken. Met andere woorden, als je tijdens het verspuiten regelmatige korte pauzes inlast, is een compressor met een nuttig debiet van 150 liter/min in staat om gebruikt te worden met een verfpistool dat normaal 200 à 220 liter/min verbruikt.

• 13589-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-08-2013 10:31 #131467 door 13589-dummy
Beantwoord door 13589-dummy in topic (auto spuiten) compressor hoeveel L/min?
Hoi,

Een goede compressor is echt heel duur, op marktplaats staan ze soms wel, maar ja waarom zou je het weg doen? Zijn ze dan nog wel goed? Ik denk van niet. Voor mijn werk heb ik een goede compressor nodig en die dingen hebben net als alles ook onderhoudt nodig en dat wordt nog wel eens vergeten. En dan is ook z'n reparatie weer duur als je een compressor koopt MP en je heb er geen ervaring mee bezint eer ge begint.

• Thom Siebelink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2013 10:38 #131468 door Thom Siebelink
Beantwoord door Thom Siebelink in topic (auto spuiten) compressor hoeveel L/min?
Bedankt mannen voor de hulp.
Ik ga kijken of ik een leuke kan huren of eventueel kopen.

Deze kan op slot;)

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-08-2013 21:48 #131484 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic (auto spuiten) compressor hoeveel L/min?
Al 25 jaar spuit ik zelf auto's. De laatste jaren wel minder, maar ik ben zelf dik tevreden met het resultaat. En al sinds 25 jaar doe ik het met een gewoon compressortje, die, ik meen 250ltr per minuut pompt. wat belangrijk is is dat de nozzle van je spuit niet te groot is. bij een autospuiter is die vaak 1,5mm. daar gaat een bak verf en lucht doorheen. ik spuit met een nozzle van 1.0mm. daardoor spuit je minder verf en lucht, en duurt het in theorie langer. maar dat is, naar mijn maatstaven verwaarloosbaar. de druk, zoals al genoemd op 1,5 bar zetten, samen met een goede vochtafscheider is prima. als je gaat spuiten, draag goede beschermende kleding ( verf overall van de Action is al stofvrij, en kost niks), en zorg voor een goed koolstofmasker. Daarnaast komt het meeste stof van boven, dus niet ik altijd een stuk dun plastic tegen het plafond, scheelt enorm veel stof.
Tegenwoordig zijn er ook andere verfsoorten in de handel die milieu vriendelijker zijn, maar die ook moeilijker zelf te spuiten zijn. Lage druk / veel volume (maar dan op zijn engels ;) ;) ) dat is een verhaal apart.

Als je tevreden bent met niet 100%, en het graag wilt leren, gewoon proberen zou ik zeggen. De grootste fout die je kunt maken is dat je te enthousiast spuit (lees in een keer het dekkend wilt maken), gegarandeerd dat je dan een aantal gordijnen krijgt. Of zakkers zo je wilt..

Succes, Hans

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-08-2013 22:10 #131485 door René Minnebo (GAST)
Vergeet dan ook niet de afzuiger, neem een flinke want je ziet op een gegeven moment geen hand voor ogen en het valt allemaal op je recent gespoten lak.

[img

[img

[img

[img

[img

[img

later heb ik er nog een derde instelbare afzuigmond geplaatst maar ook dan krijg je op en den duur toch overal verfstof.

vloer voor dat ik ging spuiten

[img

en na

[img

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD