staal conserveren

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2005 07:37 #53502 door
staal conserveren is gemaakt door
Hallo, ik heb al veel gelezen op dit forum over roest en behandeling enz. , maar ik heb nu het volgende ik ga nieuwe stukken staal inlassen en heb mijn zijschermen helemaal schoon gemaakt van binnen , de vraag is dus wat is de beste manier om dit te conserveren? eerst 2k lak? en dan?
of misschien iets van owatrol?
en de tweede vraag waar is dat spul dan te koop? (in omgeving amersfoort)
alvast bedankt marcel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2005 12:24 #74512 door
Beantwoord door in topic staal conserveren
2k lak heeft ook een primer nodig. Vraag aan je verfleverancier wat het beste is voor de verf die je wilt gebruiken. Owatrol is op zich een goede keus omdat het goed hecht en ook goede hechting biedt. Het trekt ook in de porien van het metaal.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2005 19:04 #74511 door
Ik heb een tijdje geleden een bus Owatrol CIP via het internet bestelt bij George Kniest Boat Equipment BV Enkhuizen.
Werd netjes onder rembours afgeleverd.
Voordeel van Owatrol CIP is dat je het zowel direct over roest als op blank metaal kan gebruiken.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2005 08:21 #74510 door
Owatrol verkopen ze bij zaken voor scheepsbenodigdheden (bunkerboten e.d.)
Het lijkt goed spul al zijn de meningen erover verdeeld. Je kan eroverheen schilderen (het pakt) maar of dat een betrouwbaar systeem is betwijfel ik. Ik heb op een stuk blank metaal eerst Owatrol gedaan, laten drogen en toen autolak erover heen. Na enige maanden getest en tot de ontdekking gekomen dat je de lak met een nagel kon afkrabben.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2005 09:12 #74509 door
Ik zou als er sprake is van roest eerst Owatrollen, daarna een hechtprimer (Halfords) en daarna pas lak spuiten.<br>
Ik gebruik Owatrol trouwens vooral voor de plekken waar geen lak zit (of hoeft te zitten).

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2005 09:41 #74508 door
Han, wat voor owatrol heb je gebruikt voor je test?, en hoe lang heb je het laten drogen voordat je het afgelakt?
Als er nog een een laklaag over owatrol aan gebracht moet worden, gebruik dan Owatrol RLS, dit is dunner dan de "gewone" owatrol, en er zit loodmenie door, laat dit minstens 3 dagen drogen voordat je het verder af gaat lakken, en gebruik altijd een primer voordat je de defintieve laklaag aanbrengt.
Als je het doet zoals hieboven omschreven dan zit de lak wel goed vast en kun je het er niet (gemakkelijk) afkrabben.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2005 10:38 #74507 door
Ik gebruik de gewone Owatrol (de hardwordende olie)en ik heb er inderdaad geen primer tussen gezet. Wat voor een primer moet dat dan zijn?
Ik zal trouwens ook eens een bus RLS kopen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2005 12:28 #74506 door
Ik heb goede ervaringen met RX 5 en 10 van Carprotech voor meer info en verkooppunten zie www.caprotech.nl/

Groet Menno

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2005 12:34 #74505 door
in het duitse autoblad Oldtimer Markt ( neen, ik heb helaas geen aandelen ) 4/2005 staat een heel artikel over roest behandeling en preventie.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2005 13:12 #74504 door
RX en Owatrol zijn gelijkaardig en bestaan voor een groot deel uit lijnolie. Owatrol RLS met lood is niet meer verkrijgbaar(milieu of zo)en wordt vervangen door een gelijkaardig produkt maar daar weet ik de naam niet van.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD