remlicht en achteruitrijlamp alleen met verlichting aan

• Derk Idsardi
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
07-07-2024 17:54 - 07-07-2024 18:57 #1045767 door Derk Idsardi
Beantwoord door Derk Idsardi in topic remlicht en achteruitrijlamp alleen met verlichting aan
Tot een bepaald bouwjaar zijn de achteruitrijlichten inderdaad gekoppeld aan het aanstaan van de verlichting.

De functie van de achteruitrijlichten was in eerste instantie niet zozeer om een ander te laten zien dat je achteruit wilde gaan rijden, maar om zicht achter je te hebben bij achteruit rijden in het donker.

Ik had het bij mijn 62-er en kwam erachter dat dit zo hoort. Ik weet alleen niet tot welk bouwjaar.

De remlichten moeten het uiteraard los van de overige verlichting altijd doen.
Laatst bewerkt 07-07-2024 18:57 door Derk Idsardi.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-07-2024 20:25 #1045776 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic remlicht en achteruitrijlamp alleen met verlichting aan
Bij mijn Amazons zitten de zekeringkastjes andersom. Dus met de korte dikke zekering boven.

vriendelijke groet Niek de Boer.

• Lo Bouwens
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-07-2024 21:31 #1045778 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic remlicht en achteruitrijlamp alleen met verlichting aan
Ik kan ermee leven als de achteruitrijlampen alleen samen met de verlichting functioneren. Dat halveert het probleem al. Dus dan alleen nog uitzoeken waarom de remlichten niet op zichzelf functioneren. 
En inderdaad kan de verwarring zeker komen doordat de zekeringkastjes niet bij allemaal in dezelfde stand zitten. Maar dat laat zich makkelijker oplossen omdat je je kan oriënteren op die ene dikke zekering die is doorverbonden aan degene ernaast.

• Lo Bouwens
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-07-2024 15:57 #1045785 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic remlicht en achteruitrijlamp alleen met verlichting aan
De remlichten doen het weer mede dankzij de vele adviezen, ook zonder dat de verlichting aan is. Er bleek een slecht contact te zitten in één van de draden van de schakelaar op het schutbord in de motorruimte. Opgelost door simpel een nieuw schuifje aan die draad te maken, zodat hij beter vast klemt op het contactje van de schakelaar.. Dank aan iedereen die geadviseerd heeft.
Maar er is nog genoeg te doen, want nu werken de achteruitrijlampen niet meer, noch met, noch zonder ingeschakelde verlichting. Maar daar kan ik voorlopig wel even mee leven.
En het is vreemd dat de richtingaanwijzers, voor en achter, links en rechts, één keer rustig knipperen en daarna twee keer zo snel. Meestal komt dat doordat ergens één lampje kapot is of niet meedoet, maar alle lampjes zijn heel en de massa is ook goed. dus wat er hier aan de hand is weet ik niet.

• Stijn van der Linde
  • Moderator
  • Moderator
Meer
08-07-2024 17:40 - 08-07-2024 18:02 #1045786 door Stijn van der Linde
Beantwoord door Stijn van der Linde in topic remlicht en achteruitrijlamp alleen met verlichting aan
De achteruitrijdlampen zou je makkelijk moeten kunnen verhelpen. Ze staan los van de overige verlichting, dus meet tussen het schuifje op de zekeringkast naar het relais of er daar een verbinding is (zie edit hieronder). Is die er? Dan kan je verder meten. Het zou ook een slecht contact op je bak kunnen zijn. Misschien met het bewegen op de draden net het laatste zetje gegeven?

Edit: verbindingtester/diodetester stand! Zit op iedere digitale multimeter! Dan stap voor stap verbindingen meten tussen amp-stekkertjes of massa! De auto kan uitblijven / niet op contact:
1) verbinding tussen relais en zekeringkast? Bruine draad.
Ja: goed. Nee: slecht contact of draadbreuk
2) auto in achteruit zetten. Contact kan uitblijven. Verbinding tussen zwarte draad naar relais en je koets (massa) met achteruit ingeschakeld?
Ja: goed, dan doet je schakelaar op de bak het en is er verbinding
Nee: niet goed: of een slechte schakelaar of slecht contact aan relaiszijde of bakzijde
3) contact aan: verbinding tussen bruine draad en uitgaande grijze draad op relais:
Ja: dan is alles in de motorruimte goed
Nee: slecht relais of slecht contact
​​​​

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Laatst bewerkt 08-07-2024 18:02 door Stijn van der Linde.

• Lo Bouwens
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-07-2024 08:19 #1045789 door Lo Bouwens
Dit is een heel helder advies Stijn, dank je. Ik ga het later op de dag zeker op deze manier testen. Het is toch merkwaardig dat de achteruitrijlampen het tot nu toe steeds gewoon hebben gedaan, van meet af aan weliswaar alleen in combinatie met ingeschakelde verlichting, maar dat schijnt bij bepaalde jaartalleen origineel te zijn. Ze doen het niet meer sinds ik het losse contactje op de remlichtschakelaar ontdekte. Bij het gefrummel aan die bedrading is misschien inderdaad ergens de draad van de achteruitrijverlichting losgeraakt.
Wordt vervolgd.
Lo

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-07-2024 11:25 #1045794 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic remlicht en achteruitrijlamp alleen met verlichting aan
Veel elektrische storingen bi de Amazon komen van oxidatie, jouw zekeringenkastje ziet er nog aardig uit maar de zekeringen hebben maar een klein rond contact en dat wordt snel slecht. Toen ik mijn eerste Amazon had, eind jaren 70 (ja, ja ik ben ook zo'n grijze digibeet) reed ik een keer in het donker en stopte plotseling alles, inclusief de motor. Opende de motorkap en keek- toen nog-  als een aap in een roestig horloge, frummelde wat aan draden en dat hielp natuurlijk niks ... daar stond ik dan, boos smeet ik de motorkap dicht en 'poef' alles weer aan. Uiteindelijk denk ik dat het de hoofdzekering moet zijn geweest, die dikke bovenaan, of een massa draad ergens. Ergo, goed schoonmaken en de zekeringen licht opschuren kan veel voorkomen. Welk bouwjaar is jouw Amazon (?) interessant dat die achteruitrijlichten zo geschakeld waren. Ik heb een P1200 gehad met de rode achterlichten en die had speciaal een achteruitrijlicht links onder de bumper gemonteerd gekregen (niet origineel)

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Lo Bouwens
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-07-2024 12:05 #1045796 door Lo Bouwens
Ik heb inderdaad de contacten van de zekering schoongemaakt en ingespoten met contactspray. Bovendien voor de zekerheid eentje vervangen die nog wel heel was, maar waarvan het draadje een beetje verwrongen leek. Mijn Amazon combi heeft als datum op het kentekenbewijs 21 april 1965. Origineel Nederlandse auto.

• Cor Kraaijeveld
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
09-07-2024 19:02 #1045801 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic remlicht en achteruitrijlamp alleen met verlichting aan
Als je even wil vergelijken met mijn combi Lodewijk, weet je mij te vinden. Jouw zekeringkastje zit ondersteboven.

gr. Cor.

• Lo Bouwens
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-07-2024 19:27 #1045802 door Lo Bouwens
Bedankt voor de uitnodiging Cor, zeer gewaardeerd. Als ik er niet uit kom kom ik zeker bij je langs. Ik heb intussen mijn V90 ingeruild op een XC60 t8 hybride AWD, dus ik hoef niet bang te zijn dat ik in de modder vast kom te zitten, zoals vorige keer.
Het viel mij inderdaad ook op dat het zekeringenkastje andersom zit dan bij anderen, maar het zit er volgens mij al wel af fabriek zo in, want de draadboom kan er alleen maar op deze manier heen. Anders zou iemand dat helemaal hebben moeten ombouwen, en waarom?
Ik ga later deze week ermee aan de slag.
Groet,
Lo

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD