remlicht en achteruitrijlamp alleen met verlichting aan

Meer
06-07-2024 14:08 #1045750 door Lo Bouwens
Zowel de remlichten als de achteruitrijlampen doen het bij mij vreemd genoeg alleen als de verlichting aan staat. De schakelaars op de versnellingsbak en het rempedaal zijn op zichzelf dus goed, en de fittingen in de achterlicht units ook. Volgens het schema horen de achteruitrijlampen over een relais te staan. De remlichten niet, die gaan volgens het schema rechtstreeks naar het achterlichtlichten zonder relais. Ik heb een zwart vierkant relais en een aluminium rond relais. Ik weet niet via welk relais de achteruitrijlampen horen te gaan, het zwarte vierkante of het aluminium ronde.
Er moet waarschijnlijk ergens een eigen 12 volt aansluiting  naar de remlichten en de achteruitrijlampen achter ontbreken of onderbroken zijn.
De derde aansluiting links vanaf bovenaan in het zekeringenkastje is leeg, maar er staat wel continu 12 volt op. Binnen op het deksel van het kastje zit een kaartje met de tekst wat waar aan hoort te zitten, de zekeringen zijn van boven naar beneden genummerd 1 t/.m 4. Volgens het kaartje moeten de remlichten aan zekering 2 zitten, samen met de claxon. De claxon doet het wel, ook als de verlichting uit is, de remlichten niet. Bijgaand enkele foto's ter verduidelijking.
Hoe kan ik dit vreemde probleem het beste oplossen?
 
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06-07-2024 15:00 #1045752 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic remlicht en achteruitrijlamp alleen met verlichting aan
Hallo Lo,

Ik raad je aan  duidelijke foto’s  te plaatsen , zodat men goed  kan zien waar de draden (kleuren) vastzitten. Dekseltje eraf halen voor de foto. We kunnen dan ook de binnenkant zien.


vriendelijke groet Niek de Boer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06-07-2024 15:06 #1045753 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic remlicht en achteruitrijlamp alleen met verlichting aan
Beste Niek,
ik heb er drie foto's bij gedaan, 1x buitenkant zekeringenkastje, 1x binnenkant (kaartje) zekeringkastje en 1x beide relais (een ronde en een vierkante). Ik kan zelf via het VKV Forum alles op de foto's heel duidelijk zien, zelfs de tekst op het kaartje. Vreemd dat het bij jou niet lukt. Kan ik je beter een privébericht sturen? Geen moeite hoor.
Lo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06-07-2024 15:12 #1045754 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic remlicht en achteruitrijlamp alleen met verlichting aan
Hierbij een foto van het zekeringkastje zonder deksel.
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06-07-2024 23:26 #1045758 door Stijn
Heb je bij de tekeningen onder documentatie gekeken Lo? Of bij Volvo Academy. Op deze site staan ook 'nieuwe' tekeningen die iets duidelijker zijn. Het remlicht en de achteruitrijdlichten staan helemaal los van elkaar. 
Het achteruitrijdlicht  gaat via een grijze draad vanaf het relais.  Volgens mij zie ik die zitten bij jouw witte relais.
Er moet een bruine draad van positie 2 van de zekeringkast naar het relais gaan en een zwarte draad vanaf de versnellingsbakschakelaar. 

Rood is op meerdere plekken gebruikt, dus het is een beetje een raadsel wat jouw zwarte relais doet. Ik denk gezien het aantal draden een grootlichtrelais misschien? Anders met 2 personen even voelen of hij klikt bij het inschakelen van het grootlicht. 
In ieder geval hoort je remlicht daar niet naartoe te gaan. Die moet van de zekeringkast positie 2 naar de remschakelaar gaan.

​​

 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07-07-2024 10:06 - 07-07-2024 10:22 #1045759 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic remlicht en achteruitrijlamp alleen met verlichting aan
Bedankt Stijn. Ik heb inderdaad een beter schema, passend voor mijn chassisnummer, gevonden bij de Volvo Academy. Ik werkte steeds met het gekleurde schema uit die documentatie dat wel ook voor een combi is, maar voor andere chassisnummers. Slordig gelezen dus...
Ik vond nu ook de betekenis van de twee relais: het vierkante zwarte is voor het geven van grootlichtsignalen. Dat doet gewoon wat het moet doen.
Het ronde aluminium relais is voor de achteruitrijlampen. Dat krijgt 12 volt vanaf zekering nr 3 met een bruine draad en wordt bediend met een zwarte schakeldraad (massa) die van de versnellingsbak komt. Vanaf het relais gaat een grijze draad naar de achteruitrijlampen.
De remlichtschakelaar is het messing blokje met twee draden dat tegen het schutbord zit in de remleiding vanaf de rembekrachtiger naar de rest van het systeem. Dat schakelt dus door druk op de remvloeistof die met het rempedaal wordt uitgeoefend.
Nu wordt het dus meten vanaf de verschillende punten of er en tot waar spanning op de desbetreffende draden zit, en in het ergste geval twee heel nieuwe draden trekken. Ik ga daar morgen mee aan de slag. Heel goeie tip! Voorlopig dus maar even ook overdag met het licht aan rijden, want dan doen ze het allebei wel.
Lo
Laatst bewerkt 07-07-2024 10:22 door Lo Bouwens.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07-07-2024 10:13 - 07-07-2024 10:15 #1045760 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic remlicht en achteruitrijlamp alleen met verlichting aan
Nog één vraag. Gaat de nummering van de zekeringen van boven naar beneden of van beneden naar boven? Stijn noemt zekering 2 als aanvoer van de 12 volt, maar bij het schema in de documentatie van de Volvo Academy staat nr. 3, dat is bij mij dus de eerste boven de dikke onderste. Als je van onder af telt is het natuurlijk wel nr 2.
Laatst bewerkt 07-07-2024 10:15 door Lo Bouwens. Reden: foutje gemaakt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07-07-2024 10:35 #1045761 door Stijn
Misschien zeg ik dat verkeerd Lo sorry!

Met zekering 2 doelde ik op de zekering die aan een zijde gekoppeld is aan de grote zekering. Bij jou is dat dus 3 en 4! Achteruitrijdlichten zitten dan inderdaad op 3 in jouw geval.
Ik zou zweren dat het bij mij andersom zit, maar dat weet ik niet zeker / kan natuurlijk zijn veranderd door iemand.


​​​

​​​​​
​​​​​

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07-07-2024 10:39 - 07-07-2024 10:41 #1045762 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic remlicht en achteruitrijlamp alleen met verlichting aan
Als je heel goed kijkt met veel licht zie je dat er nummers in het kunststof dekseltje bij de zekeringen staan.. Maar gelukkig hebben we het over dezelfde zekering, degene die is doorverbonden  met de dikke. Goed weekend.
Lo
Laatst bewerkt 07-07-2024 10:41 door Lo Bouwens.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07-07-2024 17:26 - 07-07-2024 17:26 #1045766 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic remlicht en achteruitrijlamp alleen met verlichting aan
Misschien dat ik de verwarring nog groter maak, maar ik denk bij nader inzien dat het kaartje in de deksel van mijn zekeringkastje er ondersteboven in zit. Want als je naar de getekende hokjes op dat kaartje kijkt zie je die twee onderling verbonden aansluitingen nu als bovenste en die zekeringen zijn in werkelijkheid de onderste. Dan zou het dus wel kloppen dat de remlichten op zekering 2 horen te zitten, de zekering die met de onderste dikke is doorgelust. Wie het weet mag het zeggen... Morgen nieuwe zoektocht.
Laatst bewerkt 07-07-2024 17:26 door Lo Bouwens.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD