- Berichten: 2280
misschien eens wat anders
- René Minnebo
- Platinum lid
Minder
Meer
16-02-2018 22:22 #175205
door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic misschien eens wat anders
Het voordeel is dat een 240 een type goedkeuring heeft mbt een turbo motor. Er zijn er tenslotte zat geleverd. Ik denk dat het wel los zal lopen bij de RDW. Hij zal niet door de hele molen moeten omdat er dus al 240’s met turbo geleverd zijn. Je zal alleen bij de rdw een wijziging aan moeten vragen om het vermogen op kenteken te krijgen. Ik krijg hetzelfde met mijn Opel Admiral. Ga van 6 cilinder 2,8 ltr 145 pk naar V8 5,7 ltr 300 pk. Omdat de opel ook in V8 is geleverd moet ik hem alleen maar laten zien hoe de inbouw is gedaan en of ik mijn trommel remmen achter heb vervangen voor geventileerde schijven. Een paar dagen later krijg je per post de papieren met de wijzigingen. Anders voor de zekerheid ff bellen met de rdw en je verzekering
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-02-2018 23:08 #175206
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic misschien eens wat anders
Kijk uit met de 240 turbo, die gedraagt zich heeel anders: de turbo is daarin een soort aan/uit schakelaar. Ik heb er ooit 1 gehad en hij is niet lang gebleven.
Heb ik nu wel een beetje spijt van maar ja.
De 940 is veel meer op koppel gemaakt en heeft dus een veel vriendelijker karakter: onderin veel koppel en vanaf 3000 t/m komt de beer (geleidelijk) los.
Heb ik nu wel een beetje spijt van maar ja.
De 940 is veel meer op koppel gemaakt en heeft dus een veel vriendelijker karakter: onderin veel koppel en vanaf 3000 t/m komt de beer (geleidelijk) los.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2280
16-02-2018 23:31 #175208
door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic misschien eens wat anders
Ik heb nooit een 240 turbo gehad maar begrijp wat je bedoelt. Wel is een 1,3 fiat uno turbo I.E. Gereden ook zo een aan uit turbo. Was dan wel 1,2 bar turbo druk. Wat betreft de 940 die heeft idd een heerlijk koppel bij lage toeren. En wat je zegt als hij de 3000 rpm voorbij is gaat hij toch ook rap richting de 200 km/h. Ik heb mijn 945 al is op de 180 km/h gehad en er zat nog meer in.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1950
17-02-2018 07:59 - 17-02-2018 10:26 #175210
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic misschien eens wat anders
Tom, het betreft een 245 uit 1993 met een B230FT.
Volgens mij zijn er alleen in de jaren 80 240's met turbo gebouwd en doel jij daar op (?).
Het blok dat in deze zit komt waarschijnlijk uit een 940; voor zover ik weet zijn er geen 240's met een B230FT (of praat ik nu onzin???).
Vandaar ook mijn vraag hoe de RDW en verzekering daar mee om gaan bij evt. problemen.
Volgens mij zijn er alleen in de jaren 80 240's met turbo gebouwd en doel jij daar op (?).
Het blok dat in deze zit komt waarschijnlijk uit een 940; voor zover ik weet zijn er geen 240's met een B230FT (of praat ik nu onzin???).
Vandaar ook mijn vraag hoe de RDW en verzekering daar mee om gaan bij evt. problemen.
Groet, Hans
Laatst bewerkt 17-02-2018 10:26 door 05703-dummy.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1950
17-02-2018 17:38 #175220
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic misschien eens wat anders
Ik heb nog even de RDW-site doorgespit:
het vermogen van de 245 was kennelijk ooit 83kW; met de B230FK is dat naar schatting 136kW.
Een toename tot 20% is toegestaan. Officieel moet daarboven de auto door de RDW gekeurd worden.
Het zal zo'n vaart niet lopen maar je zal maar bij een zwaar ongeluk betrokken raken waarbij de auto's door de technische recherche uitgeplozen worden. Op dat moment heb je verzekeringstechnisch mogelijk ook een probleem als er iets niet klopt vrees ik...
het vermogen van de 245 was kennelijk ooit 83kW; met de B230FK is dat naar schatting 136kW.
Een toename tot 20% is toegestaan. Officieel moet daarboven de auto door de RDW gekeurd worden.
Het zal zo'n vaart niet lopen maar je zal maar bij een zwaar ongeluk betrokken raken waarbij de auto's door de technische recherche uitgeplozen worden. Op dat moment heb je verzekeringstechnisch mogelijk ook een probleem als er iets niet klopt vrees ik...
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17-02-2018 20:04 #175224
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic misschien eens wat anders
Aha; ja ik denk dat je gelijk hebt. Dan moet hij opnieuw door de RDW gekeurd worden. Ik denk niet dat ze een groot probleem zullen hebben met die "nieuwe" motor, maar een risico is het wel ja.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1950
11-03-2018 12:30 - 11-03-2018 12:35 #175754
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic misschien eens wat anders
Ik heb de 240 nog niet bekeken, maar als ik besluit m te kopen is de huidige eigenaar bereid het kenteken aan te laten passen door de RDW.
Maar... die 940 www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m12490...c624&previousPage=lr
staat ook nog te koop. René had m op t V700 forum ook al voorbij zien komen en één van de leden zou gaan kijken maar heeft m kennelijk niet gekocht. Ik kan dat topic helaas niet meer terugvinden...
Maar... die 940 www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m12490...c624&previousPage=lr
staat ook nog te koop. René had m op t V700 forum ook al voorbij zien komen en één van de leden zou gaan kijken maar heeft m kennelijk niet gekocht. Ik kan dat topic helaas niet meer terugvinden...
Groet, Hans
Laatst bewerkt 11-03-2018 12:35 door 05703-dummy.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1354
11-03-2018 23:37 #175783
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic misschien eens wat anders
Tom, kun je eens iets meer vertellen wat een MBC is/ doet?
Hans
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12-03-2018 08:06 - 12-03-2018 08:07 #175788
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic misschien eens wat anders
De turbodruk wordt geregeld door een "actuator", dat is een klepje dat bij het bereiken van een vooraf ingestelde druk de druk afvoert. De MBC is een simpel ventieltje dat de actuator misleidt door de druk pas later door te laten. Zo kun je dus de maximaal toegelaten druk ophogen. Ik heb de druk van mijn 2.3 LPT van 0.3 Bar naar 0.8 Bar gebracht, dat is zo'n beetje het maximale zonder verdere aanpassingen. Velen rijden met 0.6 Bar heb ik begrepen.
Met speciaal aangepaste chips in EZK (ontstekingscomputer) en ECU (inspuiting) kun je nog hoger en zijn vermogens tot boven de 200 pk mogelijk.
Je zet de MBC dus met een slangetje tussen de turbo en de actuator. Hij kost ergens tussen de 30 en 40 euro en is eigenlijk niet meer dan een instelbaar ventiel met een veer en een kogeltje.
De HPT uitvoering van de 940 heeft trouwens een actuator die al tot 0.6 Bar gaat...
Met speciaal aangepaste chips in EZK (ontstekingscomputer) en ECU (inspuiting) kun je nog hoger en zijn vermogens tot boven de 200 pk mogelijk.
Je zet de MBC dus met een slangetje tussen de turbo en de actuator. Hij kost ergens tussen de 30 en 40 euro en is eigenlijk niet meer dan een instelbaar ventiel met een veer en een kogeltje.
De HPT uitvoering van de 940 heeft trouwens een actuator die al tot 0.6 Bar gaat...
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 12-03-2018 08:07 door Tom Steverink.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1950
12-03-2018 17:46 #175798
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic misschien eens wat anders
Ik neem aan dat je dan ook nog wat aan je ontsteking en/of inspuiting moet wijzigen of gaat dat "automatisch?"
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.