Dubbele SU op een B20A
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
09-03-2025 22:00 #1048373
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Dubbele SU op een B20A
Werkt zo een 'electrische turbo' echt? An dan vooral die propellortjes voor in de luchtslang....
Lijkt meer op een ventilator die iets helpt om luct aan te zuigen, maar tegelijkertijd ook een restrictie die de flow belemmert....
Lijkt meer op een ventilator die iets helpt om luct aan te zuigen, maar tegelijkertijd ook een restrictie die de flow belemmert....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-03-2025 23:35 #1048375
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Dubbele SU op een B20A
Werkt zo een 'electrische turbo' echt?
Ik zou het niet weten, teoretisch gezien zou je zeggen van wel er zit en regelunit bij.
Maar enkel met dat ding ben je er niet je gaat overdruk creeren in je inlaatspruitstuk, dus alles wat op vacuum werkt moet van dat spruitstuk af.
Wat betekend een vauumpomp voor je rembekrachtiger, de slang van het eitje moet naar je luchtfilter, op de vuldop moet een filter komen en de vacuumvervroeger moet afgekoppeld worden.
Ik heb twee carburators en dan gaat zo een ding niet werken.
m.vr.gr.
Johan Geers
Ik zou het niet weten, teoretisch gezien zou je zeggen van wel er zit en regelunit bij.
Maar enkel met dat ding ben je er niet je gaat overdruk creeren in je inlaatspruitstuk, dus alles wat op vacuum werkt moet van dat spruitstuk af.
Wat betekend een vauumpomp voor je rembekrachtiger, de slang van het eitje moet naar je luchtfilter, op de vuldop moet een filter komen en de vacuumvervroeger moet afgekoppeld worden.
Ik heb twee carburators en dan gaat zo een ding niet werken.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Danny Steinbusch
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-03-2025 08:00 #1048377
door Danny Steinbusch
Beantwoord door Danny Steinbusch in topic Dubbele SU op een B20A
Als de winter weer invalt, ga ik opnieuw met de dubbele SU aan de slag maar wil met het aankomende mooie weer, weer lekker kunnen rijden.
Ik geef dus niet op. Wellicht zet ik dan ook de stap naar een TT3 nokkenas, maar ik heb nog even om te brainstormen.
Als er nog dingen zijn waar ik eventueel aan moet denken, hoor ik het wel.
O Ja, ik heb Amerikaanse SU's, waar op het messing klepje z.n veertje zit (zie foto, dat zou voor backfire zijn. Iemand ervaring mee? zit die wel correct gemonteerd?
Ik geef dus niet op. Wellicht zet ik dan ook de stap naar een TT3 nokkenas, maar ik heb nog even om te brainstormen.
Als er nog dingen zijn waar ik eventueel aan moet denken, hoor ik het wel.
O Ja, ik heb Amerikaanse SU's, waar op het messing klepje z.n veertje zit (zie foto, dat zou voor backfire zijn. Iemand ervaring mee? zit die wel correct gemonteerd?
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-03-2025 08:13 - 10-03-2025 12:31 #1048378
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Dubbele SU op een B20A
Hoi Danny, de gasklep zit na de naald en als ik het goed zie zit het klepje verkeerd om. Het veertje hoort aan de kant van het inlaatspruitstuk te zitten. Bij een backfire duwt de druk het klepje dan open.
Het normale vacuüm van de motor moet de klep juist dicht zuigen. Ik kan het niet helemaal goed zien op de foto maar zit het zo gemonteerd?
Groeten, Hans
PS. Een tt3 nokkenas geeft een heerlijke verbetering, dat heb ik jaren geleden ook bij mijn b20a motor gedaan. Ook met enkele carburateur al goed merkbaar.
Het normale vacuüm van de motor moet de klep juist dicht zuigen. Ik kan het niet helemaal goed zien op de foto maar zit het zo gemonteerd?
Groeten, Hans
PS. Een tt3 nokkenas geeft een heerlijke verbetering, dat heb ik jaren geleden ook bij mijn b20a motor gedaan. Ook met enkele carburateur al goed merkbaar.
Laatst bewerkt 10-03-2025 12:31 door Hansw. Reden: Schrijf fout
- Danny Steinbusch
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-03-2025 12:14 #1048381
door Danny Steinbusch
Kijk,.... het verkeerd gemonteerde backfire ventiel is dus mogelijk de oorzaak van de valse lucht bij stationair draaien.
Deze zal ik omdraaien. Hoort het backfire ventiel eigenlijk boven of onder het asje te zitten , of maakt dat geen verschi?
Nu ik de enkele stromberg er weer op heb zitten, zal ik de SU's eens goed onder de loep nemen. Dit is het eerste wat dus niet goed gemnteerd lijkt te zijn.
Dank voor de tip!
Deze zal ik omdraaien. Hoort het backfire ventiel eigenlijk boven of onder het asje te zitten , of maakt dat geen verschi?
Nu ik de enkele stromberg er weer op heb zitten, zal ik de SU's eens goed onder de loep nemen. Dit is het eerste wat dus niet goed gemnteerd lijkt te zijn.
Dank voor de tip!
- Danny Steinbusch
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-03-2025 12:56 #1048382
door Danny Steinbusch
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-03-2025 14:39 #1048383
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Dubbele SU op een B20A
Mmmhhh... Ik schreef mijn reactie met in gedachten de opmerking dat het was om een terugslag op te vangen of schade te voorkomen. Ik heb twee setjes van deze carburateurs in gebruik en die hebben het klepje niet.
Als het een Amerikaanse versie is heeft het misschien te maken met emissie eisen. Bij gas loslaten ontstaat er een groot vacuüm. Misschien dat dan het klepje tegen de veerkracht in opengetrokken wordt om extra lucht toe te laten en zo schonere uitlaatgassen te krijgen. Maar dat weet ik niet, wellicht is er een andere lezer die hier een antwoord op kan geven... Ik gok niet meer..
Hans
Als het een Amerikaanse versie is heeft het misschien te maken met emissie eisen. Bij gas loslaten ontstaat er een groot vacuüm. Misschien dat dan het klepje tegen de veerkracht in opengetrokken wordt om extra lucht toe te laten en zo schonere uitlaatgassen te krijgen. Maar dat weet ik niet, wellicht is er een andere lezer die hier een antwoord op kan geven... Ik gok niet meer..

Hans
- Edwin
-
- Elite lid
-
- Volvo Amazon P131 B20 ’68
Minder
Meer
10-03-2025 14:40 #1048384
door Edwin
Groet Edwin
Beantwoord door Edwin in topic Dubbele SU op een B20A
Zo zitten ze goed, zie ook onderstaande tekening uit het werkplaatshandboek.
Ik heb ze ook op de gas kleppen zitten maar dicht gesoldeerd. Rij met dubbele HIF6 carburateur voorheen met een B20F met een D-nokkenas, ging prima, net verbruik en een stationair toerental van rond de 1000 rpm
Nu een geriviseerde B20 met een geflowde kop, grote kleppen en een TT3 nokkenas. En ook hier geen problemen met de dubbele HIF's en ook weer een stationair toerental van rond de 1000 rpm.
.
Ik heb ze ook op de gas kleppen zitten maar dicht gesoldeerd. Rij met dubbele HIF6 carburateur voorheen met een B20F met een D-nokkenas, ging prima, net verbruik en een stationair toerental van rond de 1000 rpm
Nu een geriviseerde B20 met een geflowde kop, grote kleppen en een TT3 nokkenas. En ook hier geen problemen met de dubbele HIF's en ook weer een stationair toerental van rond de 1000 rpm.
.
Groet Edwin
- Danny Steinbusch
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-03-2025 16:12 #1048385
door Danny Steinbusch
Hi Edwin
waarom heb je de klepjes dan dicht gesoldeerd? Ik kan me voorstellen dat het klpeje ook nadelen heeft voor de vacuum op de rembekrachtiger, maar kan dat niet met zekerheid zeggen.
Ik heb mijn B20 met een A nokkenas niet goed aan de praat gekregen met de dubbele SU en ben inmiddels terug aan het gaan naar de enkele stromberg.
Maar ga er weer na de zomer mee aan de slag, moet uiteindelijk toch lukken. (en misschien moet ik dan ook de klepjes dicht solderen)
Gr Danny
waarom heb je de klepjes dan dicht gesoldeerd? Ik kan me voorstellen dat het klpeje ook nadelen heeft voor de vacuum op de rembekrachtiger, maar kan dat niet met zekerheid zeggen.
Ik heb mijn B20 met een A nokkenas niet goed aan de praat gekregen met de dubbele SU en ben inmiddels terug aan het gaan naar de enkele stromberg.
Maar ga er weer na de zomer mee aan de slag, moet uiteindelijk toch lukken. (en misschien moet ik dan ook de klepjes dicht solderen)
Gr Danny
- Reinier Verbeek
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-03-2025 16:15 #1048386
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Dubbele SU op een B20A
Vacuum is denk ik niet direkt een probleem. Op de latere turbo motoren van Volvo wordt nog steeds veel gedaan op het vacuum van de motor. Voorzover ik weet is alleen de bediening van de kachel op een apart vacuumpompje aangesloten, mara is er vaak genoeg vacuum om de rembekrachtiger te voeden. Die zit tenminste gewoon op het vacuum van de motor.