Tips voor aanschaf compressor
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-07-2014 14:45 #141781
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Tips voor aanschaf compressor
Oei, dat is wel een hele mooie, maar ook wel een hele grote.
Heb de slang/koppeling diameter gecontroleerd en dat is al een grote uitvoering.
De eerste paar seconden heeft de slijper wel gewoon power, dus het is echt een lucht capaciteit probleem.
Ik kom uit op een Airpress HK 425/100 als vervanger voor mijn huidige compressor.
Dat is dan dus een compressor met een aanzuigvolume van 425 liter per minuut en een tank van 100 liter.
Ik neem dan de 380V uitvoering. Die heeft net wat meer power met (koud) starten en bovendien ontlast ik dan mijn 230V groepen (anders zou hij eigenlijk een eigen verder ongebruikte 16A groep moeten hebben).
Daarnaast ga ik kijken of ik mijn Rodac carrosseriezaag met verbruik van 360 ltr/min kan retourneren. Is wel enige tijd geleden gekocht, maar zit nog nieuw en onaangeraakt in de doos. Dan ga ik daarna op zoek naar een zaag met een iets lager luchtverbruik.
Heb de slang/koppeling diameter gecontroleerd en dat is al een grote uitvoering.
De eerste paar seconden heeft de slijper wel gewoon power, dus het is echt een lucht capaciteit probleem.
Ik kom uit op een Airpress HK 425/100 als vervanger voor mijn huidige compressor.
Dat is dan dus een compressor met een aanzuigvolume van 425 liter per minuut en een tank van 100 liter.
Ik neem dan de 380V uitvoering. Die heeft net wat meer power met (koud) starten en bovendien ontlast ik dan mijn 230V groepen (anders zou hij eigenlijk een eigen verder ongebruikte 16A groep moeten hebben).
Daarnaast ga ik kijken of ik mijn Rodac carrosseriezaag met verbruik van 360 ltr/min kan retourneren. Is wel enige tijd geleden gekocht, maar zit nog nieuw en onaangeraakt in de doos. Dan ga ik daarna op zoek naar een zaag met een iets lager luchtverbruik.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Jansens
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 102
09-07-2014 10:22 #141878
door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic Tips voor aanschaf compressor
Ik heb een tijd geleden hetzelfde probleem gehad.
Ik had een compressor van 222L/min aanzuig en 50L tank. Viel met mijn straalcabine niet mee te werken. Uiteindelijk onderzoek gedaan en een extra compressor (360L/min) bij gekocht. Die aan elkaar gekoppeld en 'samen' laten werken. Dat was een wereld van verschil hoor! Samen sprongen ze zelfs geregeld even uit!
Maar toen had ik wat geld nodig en kon ik mijn originele compressor goed verkopen, dus heb ik die verkocht en heb ik een LPG-tank van 108L aan mijn compressor aangesloten als extra buffer, en dat werkt ook goed.
Voordeel aan 2 compressoren is dat je makkelijk bij kan aansluiten als je het nodig hebt, en maar 1 moet aanzetten als je even een band wil oppompen bijvoorbeeld. En het gaat gewoon op 230V
(dan moest mijn broer wel niet tegelijk nog beginnen boren en veel licht gebruiken op dezelfde kring)
Ik had een compressor van 222L/min aanzuig en 50L tank. Viel met mijn straalcabine niet mee te werken. Uiteindelijk onderzoek gedaan en een extra compressor (360L/min) bij gekocht. Die aan elkaar gekoppeld en 'samen' laten werken. Dat was een wereld van verschil hoor! Samen sprongen ze zelfs geregeld even uit!
Maar toen had ik wat geld nodig en kon ik mijn originele compressor goed verkopen, dus heb ik die verkocht en heb ik een LPG-tank van 108L aan mijn compressor aangesloten als extra buffer, en dat werkt ook goed.
Voordeel aan 2 compressoren is dat je makkelijk bij kan aansluiten als je het nodig hebt, en maar 1 moet aanzetten als je even een band wil oppompen bijvoorbeeld. En het gaat gewoon op 230V

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 445
09-07-2014 11:54 #141879
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Tips voor aanschaf compressor
Lars,
Ik heb de airpress 425/100 compressor die je noemt. Voor niet-continu gebruik van luchtgereedschap is hij ruimschoots voldoende. Continue gebruik van bijvoorbeeld een carosseriezaag, beitel of boormachine houd hij niet bij. Voor mij is dat bij restauratieprojecten nooit een bezwaar geweest overigens. Afhankelijk van de omgevingstemperatuur wordt de motor na verloop van tijd warm en zal de thermische beveiliging de boel uitzetten tot de motor weer is afgekoeld. Ik heb de 220V versie, misschien is het met de krachtstroom uitvoering anders.
Ik heb de airpress 425/100 compressor die je noemt. Voor niet-continu gebruik van luchtgereedschap is hij ruimschoots voldoende. Continue gebruik van bijvoorbeeld een carosseriezaag, beitel of boormachine houd hij niet bij. Voor mij is dat bij restauratieprojecten nooit een bezwaar geweest overigens. Afhankelijk van de omgevingstemperatuur wordt de motor na verloop van tijd warm en zal de thermische beveiliging de boel uitzetten tot de motor weer is afgekoeld. Ik heb de 220V versie, misschien is het met de krachtstroom uitvoering anders.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
09-07-2014 12:43 #141881
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Tips voor aanschaf compressor
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09-07-2014 14:10 #141885
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Tips voor aanschaf compressor
Heb inmiddels de 425/100 aangeschaft.
Deze is het geworden link.marktplaats.nl/m825671839
Leek me voor 595 euro een goede koop voor een nieuwe machine.
Hij wordt over twee weken geleverd (de 380 versie was uitverkocht).
Goed om jouw ervaringen met deze machine te vernemen Bernard.
Dat sluit prima aan bij mijn beoogde gebruik.
De 220V en krachtstroom machine zijn qua luchtopbrengst, inschakelduur, ect aan elkaar gelijk.
Het voordeel van de 380 versie is dat hij wat meer power heeft om te starten ook als het koud is (en dus de olie dik is).
Bovendien kom ik dan qua groepen beter uit. De 220V uitvoering van de 425/100 moet in z'n eentje op een 16A groep en die heb ik nu niet over. En hij komt dan in z'n eentje op de 380 groep.
Deze is het geworden link.marktplaats.nl/m825671839
Leek me voor 595 euro een goede koop voor een nieuwe machine.
Hij wordt over twee weken geleverd (de 380 versie was uitverkocht).
Goed om jouw ervaringen met deze machine te vernemen Bernard.
Dat sluit prima aan bij mijn beoogde gebruik.
De 220V en krachtstroom machine zijn qua luchtopbrengst, inschakelduur, ect aan elkaar gelijk.
Het voordeel van de 380 versie is dat hij wat meer power heeft om te starten ook als het koud is (en dus de olie dik is).
Bovendien kom ik dan qua groepen beter uit. De 220V uitvoering van de 425/100 moet in z'n eentje op een 16A groep en die heb ik nu niet over. En hij komt dan in z'n eentje op de 380 groep.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
10-07-2014 06:50 #141901
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Tips voor aanschaf compressor
Gefeliciteerd, ziet er goed uit.
Als je 400V krachtaansluiting is uitgevoerd met nul dan is er in principe toch geen enkel probleem. Tussen de 3 fasen onderling heb je 400V, maar tussen een van de fases en de nul staat gewoon 230V.
Er zijn krachtwandcontactdozen verkrijgbaar met normale 230V aftakking, op die manier heb/houd je beide beschikbaar in je werkplaats.
Als je 400V krachtaansluiting is uitgevoerd met nul dan is er in principe toch geen enkel probleem. Tussen de 3 fasen onderling heb je 400V, maar tussen een van de fases en de nul staat gewoon 230V.
Er zijn krachtwandcontactdozen verkrijgbaar met normale 230V aftakking, op die manier heb/houd je beide beschikbaar in je werkplaats.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10-07-2014 07:40 #141903
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Tips voor aanschaf compressor
Ik weet niet precies hoe de installateur het heeft aangesloten.
Er komt in elk geval een dikke kabel vanuit het huis (zit aangesloten op drie stoppen in de meterkast) en in de schuur wordt dat via een meterkastje gesplitst naar 2x 220 en 1x 380.
Heb dus inderdaad beide.
Er komt in elk geval een dikke kabel vanuit het huis (zit aangesloten op drie stoppen in de meterkast) en in de schuur wordt dat via een meterkastje gesplitst naar 2x 220 en 1x 380.
Heb dus inderdaad beide.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12-07-2014 18:33 #141965
door Cees Quaak (GAST)
Beantwoord door Cees Quaak (GAST) in topic Tips voor aanschaf compressor
Hoi Lars, loop al een jaar of 50 mee in de gereedschappenhandel, sinds het begin is het al zo dat perslucht voordelen heeft ten opzichte van elektrisch, dit zit hem hoofdzakelijk in a) de veiligheid (o.a. vonkvrij) en b) minder intrek zijn bij vervreemden (jatten).
Het had en heeft ook wel 1 heel groot nadeel- en dat heet " energievreter" .
Onderstaand een stukje van "Duurzaam ondernemen loont"
Let vooral even op het stukje "laag rendement" , als hobbyist waarschijnlijk niet zo belangrijk, maar wel iets om bij stil te staan!
Citaat:
Persluchtapparatuur vervangen door elektrische apparatuur bespaart veel elektriciteit. De conversie van elektriciteit naar perslucht (laag rendement) is dan niet meer nodig.
Perslucht heeft veel voordelen in het gebruik: lage installatiekosten, overal beschikbaar en eenvoudig te transporteren, het is veilig (geen vonken, geen explosiegevaar), betrouwbaar en nauwkeurig (bijvoorbeeld bij moeraanzetters). Soms is persluchtaangedreven gereedschap om ergonomische redenen gewenst (bijvoorbeeld vanwege het gewicht). Ook zal apparatuur aangedreven door lucht minder snel gestolen worden dan elektrisch aangedreven gereedschap.
Echter de productie van perslucht (dus het samenpersen van de lucht) heeft een laag rendement, gemiddeld slechts 3 tot 5%. De rest komt als warmte vrij bij de compressor. Tel daarbij het verlies op door (soms) lange leidingen, te hoge drukken die bij de gebruiksplek weer gereduceerd moet worden, lekkages en het zal duidelijk zijn dat de toepassing van perslucht, hoewel soms onvermijdelijk, niet energie-efficiënt is.
Bekijk daarom of de keuze voor perslucht nog steeds terecht is. Tegenwoordig is steeds meer “vonk-vrij” elektrisch gereedschap verkrijgbaar, waardoor explosieveiligheid geen reden meer is om pneumatisch gereedschap te gebruiken.
Verder veel succes met je nieuwe aanschaf.
p.s. voordat je verkeerde gedachte krijgt, ik werk zelf ook met een knutselcompressor :lol:
Het had en heeft ook wel 1 heel groot nadeel- en dat heet " energievreter" .
Onderstaand een stukje van "Duurzaam ondernemen loont"
Let vooral even op het stukje "laag rendement" , als hobbyist waarschijnlijk niet zo belangrijk, maar wel iets om bij stil te staan!
Citaat:
Persluchtapparatuur vervangen door elektrische apparatuur bespaart veel elektriciteit. De conversie van elektriciteit naar perslucht (laag rendement) is dan niet meer nodig.
Perslucht heeft veel voordelen in het gebruik: lage installatiekosten, overal beschikbaar en eenvoudig te transporteren, het is veilig (geen vonken, geen explosiegevaar), betrouwbaar en nauwkeurig (bijvoorbeeld bij moeraanzetters). Soms is persluchtaangedreven gereedschap om ergonomische redenen gewenst (bijvoorbeeld vanwege het gewicht). Ook zal apparatuur aangedreven door lucht minder snel gestolen worden dan elektrisch aangedreven gereedschap.
Echter de productie van perslucht (dus het samenpersen van de lucht) heeft een laag rendement, gemiddeld slechts 3 tot 5%. De rest komt als warmte vrij bij de compressor. Tel daarbij het verlies op door (soms) lange leidingen, te hoge drukken die bij de gebruiksplek weer gereduceerd moet worden, lekkages en het zal duidelijk zijn dat de toepassing van perslucht, hoewel soms onvermijdelijk, niet energie-efficiënt is.
Bekijk daarom of de keuze voor perslucht nog steeds terecht is. Tegenwoordig is steeds meer “vonk-vrij” elektrisch gereedschap verkrijgbaar, waardoor explosieveiligheid geen reden meer is om pneumatisch gereedschap te gebruiken.
Verder veel succes met je nieuwe aanschaf.
p.s. voordat je verkeerde gedachte krijgt, ik werk zelf ook met een knutselcompressor :lol:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12-07-2014 21:27 #141970
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Tips voor aanschaf compressor
Dankje Cees voor dat perspectief. Op die manier had ik er nog niet naar gekeken, maar bevestigd wel mijn gevoel dat ik niet van plan was om nog al te veel meer luchtools aan te schaffen. (Holle ruimtes) spuiten, zo'n compacte luchtzaag en slijptol en natuurlijk bandenpomp is het voor mij wel zo'n beetje. Nog wel eens gedacht over een luchtsleutel. Zal voordat ik die daadwerkelijk koop t.z.t goede research doen voor lucht versus elektrisch.
Boor en 125mm slijptol heb ik sowieso al elektrisch.
Boor en 125mm slijptol heb ik sowieso al elektrisch.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.