- Berichten: 2064
verschillende lengtes ingaande as / prise-as M40 en M41 versnellingsbak
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
09-12-2024 08:25 #1047382
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
verschillende lengtes ingaande as / prise-as M40 en M41 versnellingsbak is gemaakt door Rudi
Hallo,
hopelijk is dit al eens iemand anders opgevallen en weet waarom er verschillende lengtes van de ingaande as / prise-as bij de versnellingsbakken M40 en M41 zijn (dus de as met vertanding waarover de koppelingsplaat schuift en waarvan het uiteinde zonder vertanding in het toplager in de krukas steekt). Hiermee bedoel ik niet een verschil tussen de M40 en de M41: bei beide is de prise-as niet steeds even lang. Er is een korte en een lange versie, waarbij het verschil in lengte in het uiteinde zonder vertanding zit dat bij gemonteerde versnellingsbak in het toplager steekt. Bij gemonteerd koppelinghuis is dit verschil ook snel vaststelbaar: de korte versie steekt maar weinig uit het vlak van het koppelinghuis dat tegen de motor komt, de lange versie steekt duidelijk zichtbaar uit (als men de bak verticaal op het koppelinghuis op de grond neerzet staat de bak bij de korte versie vrijwel stabiel en verticaal, bij de lange versie staat de bak dan duidelijk schuiner en kan duidelijk meer kantelen daar de bak dan meer op de verder uitstekende as staat). Nu is de vraag waarom er verschil is, en of het verschil wat uitmaakt, dus of men erop moet letten de juiste in een bepaald geval te gebruiken.
groeten,
Rudi
hopelijk is dit al eens iemand anders opgevallen en weet waarom er verschillende lengtes van de ingaande as / prise-as bij de versnellingsbakken M40 en M41 zijn (dus de as met vertanding waarover de koppelingsplaat schuift en waarvan het uiteinde zonder vertanding in het toplager in de krukas steekt). Hiermee bedoel ik niet een verschil tussen de M40 en de M41: bei beide is de prise-as niet steeds even lang. Er is een korte en een lange versie, waarbij het verschil in lengte in het uiteinde zonder vertanding zit dat bij gemonteerde versnellingsbak in het toplager steekt. Bij gemonteerd koppelinghuis is dit verschil ook snel vaststelbaar: de korte versie steekt maar weinig uit het vlak van het koppelinghuis dat tegen de motor komt, de lange versie steekt duidelijk zichtbaar uit (als men de bak verticaal op het koppelinghuis op de grond neerzet staat de bak bij de korte versie vrijwel stabiel en verticaal, bij de lange versie staat de bak dan duidelijk schuiner en kan duidelijk meer kantelen daar de bak dan meer op de verder uitstekende as staat). Nu is de vraag waarom er verschil is, en of het verschil wat uitmaakt, dus of men erop moet letten de juiste in een bepaald geval te gebruiken.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 380
09-12-2024 17:41 - 09-12-2024 17:45 #1047388
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic verschillende lengtes ingaande as / prise-as M40 en M41 versnellingsbak
Beste Rudi,
Dit vind ik een vreemde conclussie, Er is voor zover ik kan vinden slechts een onderdeel nummer voor en wel: 380136
In de loop der jaren heb ik er al wat gereviseerd en daarvoor moeten ze geheel uit elkaar.
MVG Fred
Dit vind ik een vreemde conclussie, Er is voor zover ik kan vinden slechts een onderdeel nummer voor en wel: 380136
In de loop der jaren heb ik er al wat gereviseerd en daarvoor moeten ze geheel uit elkaar.
Bijlage niet gevonden
MVG Fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Laatst bewerkt 09-12-2024 17:45 door Fred Kok. Reden: bijlage in geven lukt niet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
09-12-2024 18:12 #1047389
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic verschillende lengtes ingaande as / prise-as M40 en M41 versnellingsbak
Hallo Fred,
het is geen conclusie maar een vaststelling van een feit, en het betreft dus niet enkele mm maar enkele cm, waarbij de lange versie de meest voorkomende schijnt te zijn.
Ik wist ook niet dat er verschil was tot iemand mij vroeg waarom dit verschil er is, en ik mij ook geen verschillende kon herinneren en ook in het onderdelenboek maar 1 onderdeelnummer gevonden heb. Maar hij heeft dus deze verschillende, en ik was kort daarna (helaas zonder fotoapparaat) bij iemand die meerdere M40 had liggen, en daar heb ik bewust gekeken en waren er ook de twee verschillende lengtes (origineel uitziend, niet gewoon met een slijptol ingekort). Ondertussen heb ik ook vernomen, dat de korte versie te kort is om het prise-as uiteinde in het toplager van een B20 te laten steken, dus zo niet bruikbaar voor een B18/B20 zoals ik ze ken. Mijn vermoeden is dat het iets met een B16-combinatie te maken heeft, maar de koppelingshuizen van de M40 die ik bekeken heb waren de normale die ik ken (maar van een B16 ken ik niet).
groeten,
Rudi
het is geen conclusie maar een vaststelling van een feit, en het betreft dus niet enkele mm maar enkele cm, waarbij de lange versie de meest voorkomende schijnt te zijn.
Ik wist ook niet dat er verschil was tot iemand mij vroeg waarom dit verschil er is, en ik mij ook geen verschillende kon herinneren en ook in het onderdelenboek maar 1 onderdeelnummer gevonden heb. Maar hij heeft dus deze verschillende, en ik was kort daarna (helaas zonder fotoapparaat) bij iemand die meerdere M40 had liggen, en daar heb ik bewust gekeken en waren er ook de twee verschillende lengtes (origineel uitziend, niet gewoon met een slijptol ingekort). Ondertussen heb ik ook vernomen, dat de korte versie te kort is om het prise-as uiteinde in het toplager van een B20 te laten steken, dus zo niet bruikbaar voor een B18/B20 zoals ik ze ken. Mijn vermoeden is dat het iets met een B16-combinatie te maken heeft, maar de koppelingshuizen van de M40 die ik bekeken heb waren de normale die ik ken (maar van een B16 ken ik niet).
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1207
09-12-2024 21:47 #1047391
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic verschillende lengtes ingaande as / prise-as M40 en M41 versnellingsbak
Toevallig een M4 bak ipv M40?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
10-12-2024 12:16 #1047394
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic verschillende lengtes ingaande as / prise-as M40 en M41 versnellingsbak
Zover ik gezien heb alles M40 of M41, geen M4. Er is me nu een geval bekend waar bij een M40 dat gedeelte ingekort is, dus niet origineel Volvo, maar dat moet dan dus iemand met een bepaald doel gedaan hebben, waar welk doel?
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 380
14-12-2024 19:08 #1047437
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic verschillende lengtes ingaande as / prise-as M40 en M41 versnellingsbak
Hi Rudi,
het onderwerp bleef mij verbazen, dus herbij een plaatje , ik heb er dus al een paar gedaan en ben dat phenomeen nooit tegen gekomen.
Mvg Fred
het onderwerp bleef mij verbazen, dus herbij een plaatje , ik heb er dus al een paar gedaan en ben dat phenomeen nooit tegen gekomen.
Mvg Fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
14-12-2024 19:26 - 14-12-2024 19:27 #1047438
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic verschillende lengtes ingaande as / prise-as M40 en M41 versnellingsbak
Hallo Fred,
mij ook, maar ik kon helaas nog niet weer eens bij de bakken kijken en foto's maken.
Het gaat trouwens om het rood omcirkelde gedeelte op de bijgevoegde afbeelding (en niet om naaldlagers).
groeten,
Rudi
mij ook, maar ik kon helaas nog niet weer eens bij de bakken kijken en foto's maken.
Het gaat trouwens om het rood omcirkelde gedeelte op de bijgevoegde afbeelding (en niet om naaldlagers).
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Laatst bewerkt 14-12-2024 19:27 door Rudi.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.