verschillende lengtes ingaande as / prise-as M40 en M41 versnellingsbak

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-12-2024 08:25 #1047382 door Rudi
Hallo,
hopelijk is dit al eens iemand anders opgevallen en weet waarom er verschillende lengtes van de ingaande as / prise-as bij de versnellingsbakken M40 en M41 zijn (dus de as met vertanding waarover de koppelingsplaat schuift en waarvan het uiteinde zonder vertanding in het toplager in de krukas steekt). Hiermee bedoel ik niet een verschil tussen de M40 en de M41: bei beide is de prise-as niet steeds even lang. Er is een korte en een lange versie, waarbij het verschil in lengte in het uiteinde zonder vertanding zit dat bij gemonteerde versnellingsbak in het toplager steekt. Bij gemonteerd koppelinghuis is dit verschil ook snel vaststelbaar: de korte versie steekt maar weinig uit het vlak van het koppelinghuis dat tegen de motor komt, de lange versie steekt duidelijk zichtbaar uit (als men de bak verticaal op het koppelinghuis op de grond neerzet staat de bak bij de korte versie vrijwel stabiel en verticaal, bij de lange versie staat de bak dan duidelijk schuiner en kan duidelijk meer kantelen daar de bak dan meer op de verder uitstekende as staat). Nu is de vraag waarom er verschil is, en of het verschil wat uitmaakt, dus of men erop moet letten de juiste in een bepaald geval te gebruiken.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-12-2024 17:41 - 09-12-2024 17:45 #1047388 door Fred Kok
Beste Rudi,
 Dit vind ik een vreemde conclussie, Er is voor zover ik kan vinden slechts een onderdeel nummer voor en wel: 380136
In de loop der jaren heb ik er al wat gereviseerd en daarvoor moeten ze geheel uit elkaar.

Bijlage niet gevonden

MVG Fred

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Laatst bewerkt 09-12-2024 17:45 door Fred Kok. Reden: bijlage in geven lukt niet

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-12-2024 18:12 #1047389 door Rudi
Hallo Fred,
het is geen conclusie maar een vaststelling van een feit, en het betreft dus niet enkele mm maar enkele cm, waarbij de lange versie de meest voorkomende schijnt te zijn.
Ik wist ook niet dat er verschil was tot iemand mij vroeg waarom dit verschil er is, en ik mij ook geen verschillende kon herinneren en ook in het onderdelenboek maar 1 onderdeelnummer gevonden heb. Maar hij heeft dus deze verschillende, en ik was kort daarna (helaas zonder fotoapparaat) bij iemand die meerdere M40 had liggen, en daar heb ik bewust gekeken en waren er ook de twee verschillende lengtes (origineel uitziend, niet gewoon met een slijptol ingekort). Ondertussen heb ik ook vernomen, dat de korte versie te kort is om het prise-as uiteinde in het toplager van een B20 te laten steken, dus zo niet bruikbaar voor een B18/B20 zoals ik ze ken. Mijn vermoeden is dat het iets met een B16-combinatie te maken heeft, maar de koppelingshuizen van de M40 die ik bekeken heb waren de normale die ik ken (maar van een B16 ken ik niet).
groeten,
Rudi

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-12-2024 21:47 #1047391 door Han Misdom
Toevallig een M4 bak ipv M40?

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-12-2024 12:16 #1047394 door Rudi
Zover ik gezien heb alles M40 of M41, geen M4. Er is me nu een geval bekend waar bij een M40 dat gedeelte ingekort is, dus niet origineel Volvo, maar dat moet dan dus iemand met een bepaald doel gedaan hebben, waar welk doel?

• Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-12-2024 19:08 #1047437 door Fred Kok
Hi Rudi,
 het onderwerp bleef mij verbazen, dus herbij een plaatje , ik heb er dus al een paar gedaan en ben dat phenomeen nooit tegen gekomen.

Mvg Fred

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-12-2024 19:26 - 14-12-2024 19:27 #1047438 door Rudi
Hallo Fred,
mij ook, maar ik kon helaas nog niet weer eens bij de bakken kijken en foto's maken.
Het gaat trouwens om het rood omcirkelde gedeelte op de bijgevoegde afbeelding (en niet om naaldlagers).
groeten,
Rudi

Laatst bewerkt 14-12-2024 19:27 door Rudi.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD