Aandrijfas blijft brommen.

Meer
04-07-2024 00:29 #1045728 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aandrijfas blijft brommen.
Ik zou inderdaad eerst de cardanas en wiellagers ( en steekassen) uitsluiten voordat je de as gaat verdraaien, die is uitgebalanceerd, en dat verstoor je met het verdraaien weer.

Eerst de zaak merken voor dat je dat doet.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22-07-2024 19:28 #1045910 door Bart Lasscher
Beantwoord door Bart Lasscher in topic Aandrijfas blijft brommen.
Goedenavond allen,
​​​​​​Ter info nog even het is geen trillings brom volgens mijn aan carrosserie voel je niets namelijk.
Vorige week de as gemerkt en een halve slag verdraaid haalde niet veel uit, vandaag de as terug geplaatst met een tand verschil vooruit.
En wat schets mijn verbazing rond de 45 kmh bijna geen brom meer deze komt op rond de 85 kmh en bij 90 weg en loopt die als een zonnetje ook boven de honderd hoor ik niets meer.
Nu nog een vraag zal ik hem nog een tand verzetten dus ten opzichte van de orginele stand zou het dan twee tanden zijn wat is weisheid in deze.
Dank voor jullie info en advies groet Bart.

​​​​



​​​

45

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22-07-2024 23:53 #1045920 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Aandrijfas blijft brommen.
Bart, dat is bijzonder! Super dat dit helpt!

Wat bedoel je met een tand vooruit? Van achteraf gezien het voorste stuk 1 tandje naar rechts ten opzichte van het achterste stuk?

Hans
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23-07-2024 00:35 #1045921 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aandrijfas blijft brommen.
Ik zou zeggen probeer nog een tand en anders van de orginele stand tanden terug, het is en blijf proberen.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23-07-2024 18:25 #1045926 door Bart Lasscher
Beantwoord door Bart Lasscher in topic Aandrijfas blijft brommen.
Hans correct.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23-07-2024 18:27 #1045927 door Bart Lasscher
Beantwoord door Bart Lasscher in topic Aandrijfas blijft brommen.
Dank Johan ga het tzt nog eens proberen nu even rust andere zaken hebben even voorrang.
Groet Bart.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24-07-2024 07:33 #1045931 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Aandrijfas blijft brommen.
Wel vreemd. Je laat je tussenas balanceren en door een tand te verzetten krijg je een gunstiger resultaat.
Je gaat dan twijfelen aan de nauwkeurigheid van het balanceer apparaat.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24-07-2024 17:27 #1045934 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Aandrijfas blijft brommen.
Als men ervan uit gaat dat de aandrijfas/cardanas goed in elkaar zat bij het balanceren en goed gebalanceerd werd, en deze hetzelfde als bij het balanceren in elkaar gezet gemonteerd werd:
de brom is dus niet weg maar heeft zich alleen maar verschoven in toerental, dan lijkt het er mij op dat je door het een tand verplaatsen en daarmee iets onbalans in de aandrijfas gebracht te hebben nu een nieuwe trilling toegevoegd hebt die met de eigenlijke trilling samen op een ander toerental resoneert. Na een goede balancering en juiste montage moet men ervan uit gaan dat een trilling niet meer een oorzaak in de aandrijfas heeft, natuurlijk ga ik ervan uit dat men voor het balanceren gekeken heeft of het schuifstuk en alle kruiskoppelingen in orde zijn, en natuurlijk moet het middenlager met ophanging in orde zijn.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD