Versnellingsbak demonteren uit aandrijflijn
- Andre Koster
- Junior lid
-
Dan kun je de drukgroep en koppelingsplaat er ook zo af schroeven. Toplager ook vervangen, net als de oliekeering. Prise as heb ik nog nooit gebruikt. Heb er wel eentje liggen hier voor de liefhebber. Gewoon de plaat goed in het midden monteren. Gaat heel eenvoudig met kijken en voelen. Al diverse keren gedaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Demontage van het bell-house ligt dan voor de hand; de inbus-bouten moeten daarvoor dus los. Bij de oudere B18/M40 constructies moet het bell-house trouwens verwijderd worden om de koppelingsvork en het druklager te kunnen demonteren.
Ik ben trouwens benieuwd of het intussen allemaal gelukt is!
- Andre Koster
- Junior lid
-
Overigens vraag ik mij af waarom je een dergelijke bak laat reviseren. Voor een geeltje koop je er eentje 2e hands. Ik heb al eens een perfect schakelende M400 weggegooid en ook al eens een hele goede M40. Gewoon omdat ze niks waard zijn.
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Een goede reden voor revisie kan wel zijn dat de eigenaar hecht aan "matching numbers".
- Andre Koster
- Junior lid
-
Ik heb er eigenlijk nog nooit naar gekeken. Ook nooit iets over gehoord.
Mijn 164 is intussen een bij elkaar geraapt zootje. 240 interrieur met deurkaarten, overdrive ingebouwd. Langere draagarmen en reactiestangen en tussenas gemonteerd. Gereviseerde motor erin. Niet veel meer origineel genummerd.
Maar als je een auto top restaureert dan is dat zeker belangrijk. Hoewel een dure grap, die zeer waarschijnlijk niet helemaal terug te zien is in de taxatie/verkoop waarde.
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Het heeft allebei wel iets, vind ik: modificeren of alles origineel laten.
Bij Volvo Zweden kun je bij het archief de originele nummers van je auto opvragen als je het VIN opgeeft. Mijn 142 (1968) en Ama Combi (1967) bleken matching nummers te hebben voor zowel motor als bak (ikke blij en trots.....

- Remon Kosse
- Elite lid
-
Paul Schaap schreef : Klopt helemaal, Andre.
Een goede reden voor revisie kan wel zijn dat de eigenaar hecht aan "matching numbers".
Dat is inderdaad mijn reden geweest om de originele bak te reviseren. De auto is geheel in originele staat en daar hecht ik zelf veel waarde aan. De bak is inmiddels gereviseerd, samen met de drukgroep en toplager.
Iemand een indicatie hoe lang een koppeling mee gaat? Er zat namelijk nog de originele koppeling onder, geheel was ook niet eerder los geweest.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
inbusbouten zijn engels inderdaad en heb je een stift nodig die onder een hoe kan werken voor een dop is te weinig ruimte.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- S.P.H Simon
-
- Platinum lid
-
R.Kosse schreef : Iemand een indicatie hoe lang een koppeling mee gaat? Er zat namelijk nog de originele koppeling onder, geheel was ook niet eerder los geweest.
Bedoel je de diafragma-veer van de drukgroep?
Ik zou het vervangen hele drukgroep(heb ik 15 jaar geleden gedaan), inspecteer de boel goed; vliegwiel hefboom, etc. Dan kan je daarna weer jaren zorgeloos ontkoppelen :whistle:
De boel ligt toch open.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Dat hangt trouwens vooral van gebruik (stads- of snelwegritten) en rijvaardigheid (veel slippen met de koppeling, linkervoet er zelfs constant ophouden; echt: er zijn mensen die dat doen!)af.
Overigens: R. Kosse, nu u zover bent zou ik zeker ook een nieuwe koppelingsplaat en een nieuw druklager monteren; dan kunt u er weer jaren tegen!