Versnellingsbak demonteren uit aandrijflijn

  • Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-06-2016 14:57 #161374 door Remon Kosse
Versnellingsbak demonteren uit aandrijflijn is gemaakt door Remon Kosse
Beste technici,

In verband met een zingend lager op de secundaire as wil ik de versnellingsbak demonteren en naar een extern bedrijf brengen voor reparatie.

Om de versnellingsbak te demonteren ben ik opzoek naar wat tips. Waar te beginnen, waar moet je op letten en ben je speciale gereedschappen nodig?
Technisch inzicht heb ik wel, maar heb nooit eerder een versnellingsbak uit een auto gehaald dus alles tips zijn welkom.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2016 16:18 #161376 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Versnellingsbak demonteren uit aandrijflijn
Het staat goed beschreven in Haynes manual, dat is een must have als je aan de Amazon gaat werken.
Ook is er in de documentatie de Green Manual te vinden waar in precies staat hoe dat moet.
Qua gereedschap heb je alleen een brug en een goed in hoogte verstelbare steun nodig, dopsleutelset en dop/sleuteltje 13.
Maak de bak los inclusief het koppelingshuis.
1.cardan losmaken achter versnellingsbak, koppelingskabel / hulpkoppelingshuis verwijderen
2.steun plaatsen en steun onder de bak losmaken, km tellerkabel losmaken, massakabel bak-chassis losmaken
3.Steun/houder voorzijde bak - koppelingshuis losmaken 2x2 bouten en verwijderen
4. Bak en motor maximaal achterover en dan de bouten van het koppelingshuis eruit
5. Bak en koppelingshuis naar achter trekken en mbv steun laten zakken

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-06-2016 21:07 - 25-06-2016 21:10 #161382 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic Versnellingsbak demonteren uit aandrijflijn
Wordt dus nog een hele operatie als ik het zo lees. Een haynes heb ik. Dat de bak incl koppeling er tussen uit gehaald wordt had ik niet verwacht. Ik dacht juist om de koppeling te laten zitten maar begrijp dat inclusief makkelijker is.
Kabel van snelheid enz kunn je aan de auto laten hangen?

Als de koppeling eraf is kun je dan ook eenvoudig de achterste krukas keering van de motor vervangen zonder dat de motor uit elkaar hoeft?

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Laatst bewerkt 25-06-2016 21:10 door Remon Kosse.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2016 22:43 #161392 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Versnellingsbak demonteren uit aandrijflijn
Koppeling kan blijven zitten. Je hebt een grote inbussleutel nodig, zal wel engelse maat zijn. En zo'n cardan verlengstuk, want je kan slecht bij de bovenste inbussen. Die houden de versnellingsbak aan het koppelingshuis vast. Als je die dus los hebt, versnellingspook ook eruit, dan kun je de bak ca. 20cm naar achteren trekken. Dan is hij los. Dit kan ook met de auto op kriksteunen, maar een brug en een versnellingsbak-krik is natuurlijk makkelijker. Denk om de elektrische aansluitingen op de bak.
Versnellingskabel moet uiteraard ook los.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Oudijk
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-06-2016 23:58 #161397 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Versnellingsbak demonteren uit aandrijflijn
Kort geleden de versnellingsbak gewisseld bij de 144 van mijn zoon.
Dit gedaan zoals Rob al beschreven heeft. Van de inbus bouten zijn daadwerkelijk de bovenste twee het lastigst, de maat dop is 3/8ste. Verder als je het op een brug kan doen, is het met een uurtje bekeken.
Gr Jan Oudijk. :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-06-2016 15:00 #161410 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic Versnellingsbak demonteren uit aandrijflijn
Bedankt voor de nuttige info. Een haynes handleiding heb ik wel. Daar zat ik zojuist in te kijken en daar halen ze de startmotor ook los van vliegwiel. Ook halen ze de koppeling hevel los.
@Jan, hoe zit de as die uit de versnellingsbak komt verbonden/vast aan de uitkomende krukas? Kun je die as uit koppeling en vliegwiel gedeelte schuiven of zit hier nog ergens een bevestiging.
Via een goede kennis heb ik de beschikking over een brug wat het geheel makkelijker uitvoerbaar maakt.

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Paul Schaap
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-06-2016 15:24 #161412 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Versnellingsbak demonteren uit aandrijflijn
De bouten waarmee de startmotor vastzit dienen ook om versnellingsbak aan motorblok te bevestigen; ze moeten dus los (eerst bedrading naar startmotor even losmaken, want de startmotor komt er dus onderuit.
Koppelingshevel losmaken inderdaad. De versnellingsbak-as zit in de koppelingsplaat geschoven: geen bevestiging dus verder.
Valt allemaal wel mee, hoor; zeker als de auto op een brug staat.
Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-06-2016 15:35 #161413 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Versnellingsbak demonteren uit aandrijflijn

Ed van der Zee schreef : 4. Bak en motor maximaal achterover en dan de bouten van het koppelingshuis eruit

Nog een kleine aanvulling: maximaal is hier niet helemaal.
Ik zou een klosje tussen het motorblok en het schutbord doen om te voorkomen dat je kachelslangen in het schutbord krassen en om zeker te stellen dat de remdrukschakelaar gespaard blijft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-06-2016 16:48 - 26-06-2016 16:50 #161416 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic Versnellingsbak demonteren uit aandrijflijn
Lars, na wat zoeken op het forum over het vervangen van lagers in een M40 bak kwam ik een aantal berichten van jou tegen waarin je dit eens geprobeerd hebt.
Bij mijn M40 bak hoor ik in de 1e tm 3e versnelling een wat knarsend/zingend geluid komen. Welk lager zou ik dan moeten vervangen en is dit (met ondersteuning van een automonteur) eenvoudig samen te doen zonder dat alle tandwielen eruit hoeven? Tegelijk wil ik dan alle keerringen gaan vervangen (alles is toch al 50+ jaar oud). De bak verder schakelt perfect, is originele bak en dat heeft toch mijn voorkeur.

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Laatst bewerkt 26-06-2016 16:50 door Remon Kosse.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-06-2016 19:07 #161420 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Versnellingsbak demonteren uit aandrijflijn
koppelingshuis hoeft niet los hoeft niet los ! Als je dat wel doet, de accu plus pool losmaken ivm verwijderen startmotor. Het makkelijkste is een lange inbussleutel 3/8 met aan een kant afgerond uiteinde.Hierop dop 3/8 plaatsen.Dit gaat beter dan een inbussleutel met een dop eraan vast. Het wringt dan tegen de zijkant van de bak.Als je de koppeling en het vliegwiel ook verwijdert (om de krukaskeerring te kunnen vervangen )moet je ook een hulppriseas hebben om de koppeling te centreren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD