Versnellingsbak demonteren uit aandrijflijn
- Remon Kosse
- Elite lid
-
In verband met een zingend lager op de secundaire as wil ik de versnellingsbak demonteren en naar een extern bedrijf brengen voor reparatie.
Om de versnellingsbak te demonteren ben ik opzoek naar wat tips. Waar te beginnen, waar moet je op letten en ben je speciale gereedschappen nodig?
Technisch inzicht heb ik wel, maar heb nooit eerder een versnellingsbak uit een auto gehaald dus alles tips zijn welkom.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ook is er in de documentatie de Green Manual te vinden waar in precies staat hoe dat moet.
Qua gereedschap heb je alleen een brug en een goed in hoogte verstelbare steun nodig, dopsleutelset en dop/sleuteltje 13.
Maak de bak los inclusief het koppelingshuis.
1.cardan losmaken achter versnellingsbak, koppelingskabel / hulpkoppelingshuis verwijderen
2.steun plaatsen en steun onder de bak losmaken, km tellerkabel losmaken, massakabel bak-chassis losmaken
3.Steun/houder voorzijde bak - koppelingshuis losmaken 2x2 bouten en verwijderen
4. Bak en motor maximaal achterover en dan de bouten van het koppelingshuis eruit
5. Bak en koppelingshuis naar achter trekken en mbv steun laten zakken
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Kabel van snelheid enz kunn je aan de auto laten hangen?
Als de koppeling eraf is kun je dan ook eenvoudig de achterste krukas keering van de motor vervangen zonder dat de motor uit elkaar hoeft?
Versnellingskabel moet uiteraard ook los.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Jan Oudijk
- Elite lid
-
Dit gedaan zoals Rob al beschreven heeft. Van de inbus bouten zijn daadwerkelijk de bovenste twee het lastigst, de maat dop is 3/8ste. Verder als je het op een brug kan doen, is het met een uurtje bekeken.
Gr Jan Oudijk.

- Remon Kosse
- Elite lid
-
@Jan, hoe zit de as die uit de versnellingsbak komt verbonden/vast aan de uitkomende krukas? Kun je die as uit koppeling en vliegwiel gedeelte schuiven of zit hier nog ergens een bevestiging.
Via een goede kennis heb ik de beschikking over een brug wat het geheel makkelijker uitvoerbaar maakt.
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Koppelingshevel losmaken inderdaad. De versnellingsbak-as zit in de koppelingsplaat geschoven: geen bevestiging dus verder.
Valt allemaal wel mee, hoor; zeker als de auto op een brug staat.
Succes!
Nog een kleine aanvulling: maximaal is hier niet helemaal.Ed van der Zee schreef : 4. Bak en motor maximaal achterover en dan de bouten van het koppelingshuis eruit
Ik zou een klosje tussen het motorblok en het schutbord doen om te voorkomen dat je kachelslangen in het schutbord krassen en om zeker te stellen dat de remdrukschakelaar gespaard blijft.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Bij mijn M40 bak hoor ik in de 1e tm 3e versnelling een wat knarsend/zingend geluid komen. Welk lager zou ik dan moeten vervangen en is dit (met ondersteuning van een automonteur) eenvoudig samen te doen zonder dat alle tandwielen eruit hoeven? Tegelijk wil ik dan alle keerringen gaan vervangen (alles is toch al 50+ jaar oud). De bak verder schakelt perfect, is originele bak en dat heeft toch mijn voorkeur.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-